Saab 9-5 Framdörrar skorrar, efter installation av middar.

Tugglejf
23 oktober 2014 · 23 Inlägg

Hej!

Jag har en Saab 9-5 03, jag har bytat ut en del i den i ljudväg.

Kenwood huvudenhet, nya koaxialer i vid framrutan samt bakdörrarna, samt en 8" baslåda. Allt drivs med 2 slutsteg.

Men idag bytade jag även ut högtalarna fram, till ett par 6,5" middar från Gladen. Lät jävligt bra när jag hade innerdörren av, men när jag satte på dem igen märkte jag tydligt ett "skorrande/vibrerande" ljud, det kommer garanterat inte från högtalarna, lät bra innan jag satte tillbaka innerdörrarna . Dem ligger inte imot heller.
Så jag undrar om någon annan har haft det problemet när man har satt in nya högtalare i en saab med lite mer tryck, och då vad det är som vibrerar.

Eller om någon har ett förslag på vad jag kan göra, har provat trycka lite överallt på innerdörren men jag märker ingen skillnad när jag gör det.

Tack på förhand!

AreeZ Golf mk3 LOUD
24 oktober 2014 · 515 Inlägg

Köp dämpmatta och börja dämpa dörrsidan är mitt tips.

Hade dämpat plåten bakom högtalarna också om jag var dig, det brukar göra
mycket.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Tugglejf
24 oktober 2014 · 23 Inlägg

Tackar för svaret!

Trodde jag skulle slippa det, har dubbelkollat så där inte e ngt löst som vibrerar,  blir ett irriterande skorrande på ljusa ljud toner, sen blir där ju vibration när jag skruvar upp helt klart. Mest ljudet efter dem ljusa tonerna jag stör mig på, hör de jätte tydligt...

Får väll kanske prova med dämpmatta, vet du vad det kan kosta o lägga dämpmatta där du sa per dörr? Om de inte e den finaste mattan?

AreeZ Golf mk3 LOUD
24 oktober 2014 · 515 Inlägg

I övre registret borde det inte påverka med odämpat, det du dämpar bort är vibrationer
och rassel.

Där har du dämpmatta så du klarar dig smile
http://www.lw-audio.com/sv/produkter/ti … ilver.html

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Jockk3
24 oktober 2014 · 1 426 Inlägg

hade samma problem men körde 2 lager dämpmatta dock skramlar fönsterhissen en hel del (hörs bara från utsidan som tur är smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2014 · 14 041 Inlägg

Tugglejf skrev:
Hej!

Jag har en Saab 9-5 03, jag har bytat ut en del i den i ljudväg.

Kenwood huvudenhet, nya koaxialer i vid framrutan samt bakdörrarna, samt en 8" baslåda. Allt drivs med 2 slutsteg.

Men idag bytade jag även ut högtalarna fram, till ett par 6,5" middar från Gladen. Lät jävligt bra när jag hade innerdörren av, men när jag satte på dem igen märkte jag tydligt ett "skorrande/vibrerande" ljud, det kommer garanterat inte från högtalarna, lät bra innan jag satte tillbaka innerdörrarna . Dem ligger inte imot heller.
Så jag undrar om någon annan har haft det problemet när man har satt in nya högtalare i en saab med lite mer tryck, och då vad det är som vibrerar.

Eller om någon har ett förslag på vad jag kan göra, har provat trycka lite överallt på innerdörren men jag märker ingen skillnad när jag gör det.

Tack på förhand!

Nu har jag googlat på "middar" men får inte fram vad det är, blev ju lite nyfiken. Du kan väl beskriva i "vanliga ord" vad det är?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
24 oktober 2014 · 26 136 Inlägg

Vettemannen skrev:

Tugglejf skrev:
Hej!

Jag har en Saab 9-5 03, jag har bytat ut en del i den i ljudväg.

Kenwood huvudenhet, nya koaxialer i vid framrutan samt bakdörrarna, samt en 8" baslåda. Allt drivs med 2 slutsteg.

Men idag bytade jag även ut högtalarna fram, till ett par 6,5" middar från Gladen. Lät jävligt bra när jag hade innerdörren av, men när jag satte på dem igen märkte jag tydligt ett "skorrande/vibrerande" ljud, det kommer garanterat inte från högtalarna, lät bra innan jag satte tillbaka innerdörrarna . Dem ligger inte imot heller.
Så jag undrar om någon annan har haft det problemet när man har satt in nya högtalare i en saab med lite mer tryck, och då vad det är som vibrerar.

Eller om någon har ett förslag på vad jag kan göra, har provat trycka lite överallt på innerdörren men jag märker ingen skillnad när jag gör det.

Tack på förhand!

Nu har jag googlat på "middar" men får inte fram vad det är, blev ju lite nyfiken. Du kan väl beskriva i "vanliga ord" vad det är?

/Benny

Kan det vara "midbasar"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2014 · 14 041 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Tugglejf skrev:
Hej!

Jag har en Saab 9-5 03, jag har bytat ut en del i den i ljudväg.

Kenwood huvudenhet, nya koaxialer i vid framrutan samt bakdörrarna, samt en 8" baslåda. Allt drivs med 2 slutsteg.

Men idag bytade jag även ut högtalarna fram, till ett par 6,5" middar från Gladen. Lät jävligt bra när jag hade innerdörren av, men när jag satte på dem igen märkte jag tydligt ett "skorrande/vibrerande" ljud, det kommer garanterat inte från högtalarna, lät bra innan jag satte tillbaka innerdörrarna . Dem ligger inte imot heller.
Så jag undrar om någon annan har haft det problemet när man har satt in nya högtalare i en saab med lite mer tryck, och då vad det är som vibrerar.

Eller om någon har ett förslag på vad jag kan göra, har provat trycka lite överallt på innerdörren men jag märker ingen skillnad när jag gör det.

Tack på förhand!

Nu har jag googlat på "middar" men får inte fram vad det är, blev ju lite nyfiken. Du kan väl beskriva i "vanliga ord" vad det är?

/Benny

Kan det vara "midbasar"?

Och det är?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
24 oktober 2014 · 26 136 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Nu har jag googlat på "middar" men får inte fram vad det är, blev ju lite nyfiken. Du kan väl beskriva i "vanliga ord" vad det är?

/Benny

Kan det vara "midbasar"?

Och det är?

/Benny

Typ små högtalare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2014 · 14 041 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
Kan det vara "midbasar"?

Och det är?

/Benny

Typ små högtalare?

Okay, då fattar jag. Jag är helt urusel på billjud, det ska bara låta bra eftersom jag är helt ointresserad av det tekniska när det gäller bilstereo.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (24 oktober 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Perb67
24 oktober 2014 · 79 Inlägg

Lite snabbt,

Diskant = en liten högtalare (1-1,5") som tar hand om de högsta tonerna.
Mellanregister= Lite större (3-4") som hanterar lite lägre toner (200-15000Hz).
Midbas = ännu lite större, ofta 5,25" eller 6,5" som tar hand om frekvenser mellan 50-200 Hz.
Subbas = spelar allt under detta (typ 25-50 Hz).

Frekvensvärdena är väldigt ungefärliga, det beror väldigt mycket på vilka högtalarelement man har och hur man ställer in allt.

Jag googlade lite snabbt för att hitta en färdig förklaring på detta (lat som man är) och snubblade då över en handbok gjord av DLS som kan ge en hel del för den nyfikna som inte har hunnit skaffa sig djupare kunskaper.

http://dls.se/econtent/files/764/soundh … swe_10.pdf

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 oktober 2014 · 14 041 Inlägg

Perb67 skrev:
Lite snabbt,

Diskant = en liten högtalare (1-1,5") som tar hand om de högsta tonerna.
Mellanregister= Lite större (3-4") som hanterar lite lägre toner (200-15000Hz).
Midbas = ännu lite större, ofta 5,25" eller 6,5" som tar hand om frekvenser mellan 50-200 Hz.
Subbas = spelar allt under detta (typ 25-50 Hz).

Frekvensvärdena är väldigt ungefärliga, det beror väldigt mycket på vilka högtalarelement man har och hur man ställer in allt.

Jag googlade lite snabbt för att hitta en färdig förklaring på detta (lat som man är) och snubblade då över en handbok gjord av DLS som kan ge en hel del för den nyfikna som inte har hunnit skaffa sig djupare kunskaper.

http://dls.se/econtent/files/764/soundh … swe_10.pdf

Tack! Detta var en bra förklaring för en ljuddumskalle som mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
BengtK
25 oktober 2014 · 280 Inlägg

Tugglejf skrev:
Hej!

Jag har en Saab 9-5 03, jag har bytat ut en del i den i ljudväg.

Kenwood huvudenhet, nya koaxialer i vid framrutan samt bakdörrarna, samt en 8" baslåda. Allt drivs med 2 slutsteg.

Men idag bytade jag även ut högtalarna fram, till ett par 6,5" middar från Gladen. Lät jävligt bra när jag hade innerdörren av, men när jag satte på dem igen märkte jag tydligt ett "skorrande/vibrerande" ljud, det kommer garanterat inte från högtalarna, lät bra innan jag satte tillbaka innerdörrarna . Dem ligger inte imot heller.
Så jag undrar om någon annan har haft det problemet när man har satt in nya högtalare i en saab med lite mer tryck, och då vad det är som vibrerar.

Eller om någon har ett förslag på vad jag kan göra, har provat trycka lite överallt på innerdörren men jag märker ingen skillnad när jag gör det.

Tack på förhand!

Ta av dörrklädseln och smältlimma fast alla plastdetaljer som sitter med clips. Sätt skumgummi bakom metallpinnen som lyfter låsknappen. Fäst alla kablar i dörren ordentligt med lim, tejp eller liknande. Lägg smältlim, latex eller liknande mellan dörrplåten och hållaren till högtalaren. Skruva tillbakade och lägg på mer smältlim eller latex runt omkring så det blir tätt mellan hållaren och plåten.

Kvarstår problemet så dämpa ytterplåt, innerplåt och dörrklädseln. Passa också på att förstärka baksidan av dörrklädseln med glasfiber. 3-6 lager räcker bra. Täta mellan högtalaren och dörrplåten.

Är problemet fortfarande kvar så täck igen alla hål i innerplåten med mer plåt, glasfiber eller dämpmatta. Förbättra hur dörrklädseln sitter fast i dörren. Nita gängor i dörrplåten så du kan skruva fast den. En skruv mellan varje originalclips i dörrklädselns ytterkant räcker bra. Lägg också någon form av dämpande material mellan dörrklädselns ytterkant och dörrplåten. Tunt skumgummi eller en sån gummilist som man tätar fönster med fungerar.

Jockk3
25 oktober 2014 · 1 426 Inlägg

BengtK skrev:

Tugglejf skrev:
Hej!

Jag har en Saab 9-5 03, jag har bytat ut en del i den i ljudväg.

Kenwood huvudenhet, nya koaxialer i vid framrutan samt bakdörrarna, samt en 8" baslåda. Allt drivs med 2 slutsteg.

Men idag bytade jag även ut högtalarna fram, till ett par 6,5" middar från Gladen. Lät jävligt bra när jag hade innerdörren av, men när jag satte på dem igen märkte jag tydligt ett "skorrande/vibrerande" ljud, det kommer garanterat inte från högtalarna, lät bra innan jag satte tillbaka innerdörrarna . Dem ligger inte imot heller.
Så jag undrar om någon annan har haft det problemet när man har satt in nya högtalare i en saab med lite mer tryck, och då vad det är som vibrerar.

Eller om någon har ett förslag på vad jag kan göra, har provat trycka lite överallt på innerdörren men jag märker ingen skillnad när jag gör det.

Tack på förhand!

Ta av dörrklädseln och smältlimma fast alla plastdetaljer som sitter med clips. Sätt skumgummi bakom metallpinnen som lyfter låsknappen. Fäst alla kablar i dörren ordentligt med lim, tejp eller liknande. Lägg smältlim, latex eller liknande mellan dörrplåten och hållaren till högtalaren. Skruva tillbakade och lägg på mer smältlim eller latex runt omkring så det blir tätt mellan hållaren och plåten.

Kvarstår problemet så dämpa ytterplåt, innerplåt och dörrklädseln. Passa också på att förstärka baksidan av dörrklädseln med glasfiber. 3-6 lager räcker bra. Täta mellan högtalaren och dörrplåten.

Är problemet fortfarande kvar så täck igen alla hål i innerplåten med mer plåt, glasfiber eller dämpmatta. Förbättra hur dörrklädseln sitter fast i dörren. Nita gängor i dörrplåten så du kan skruva fast den. En skruv mellan varje originalclips i dörrklädselns ytterkant räcker bra. Lägg också någon form av dämpande material mellan dörrklädselns ytterkant och dörrplåten. Tunt skumgummi eller en sån gummilist som man tätar fönster med fungerar.

Och funkar inte detta så är nåt galet smile

perzy Snål gnällspik
25 oktober 2014 · 402 Inlägg

Kan vara värt att nämna att utlösaren till airbagen i stolarna sitter i dörren och reagerar på lufttrycket (tror jag?)

Volvo S80 2,9.
Pontaaa
2 november 2014 · 493 Inlägg

Jag har dämpat dörrarna i min 9-5a, både plåt och dörrsida. Slutligen löste jag det enligt bilden nedan. Jag har skruvat fast en MDF baffel direkt i dörren, och tätat ordentligt runt om på baksidan, detta görra att ALLT ljud tar sig ut via gallret istället för att ligga kvar och göra onytta bakom dörrsidan. Dessutom försvann i princip alla oljud som fanns där innan. Detta tog mig ca 1 timme totalt på bägge sidor, rekommenderas starkt! Originalgallret sitter självklart fäst utanpå detta så installationen är helt osynlig.

http://i945.photobucket.com/albums/ad295/Pontaaa/IMAG2411_zpscddd2d1c.jpg

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
AreeZ Golf mk3 LOUD
3 november 2014 · 515 Inlägg

perzy skrev:
Kan vara värt att nämna att utlösaren till airbagen i stolarna sitter i dörren och reagerar på lufttrycket (tror jag?)

Nej den reagerar inte på lufttryck.
Krävs rätt stora krafter för att lösa ut den.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang