Hur koppla eletrisk antenn

Nilsson83
21 oktober 2014 · 26 Inlägg

Fick idag min antenn jag beställde från Tyskland. Skall inte använda den till en bil utan till annat projekt.
Jag testade att koppla blå/röd sladd till bilens 12V och svart till - enligt anvisning...å visst åkte den så fint ut.

Men..sen kommer då frågan hur jag får den att åka in igen? Ska jag vända på +/- då... roll ?
Tog några bilder på bruksanvisningen, så kan ev. ladda upp.

Nilsson83
21 oktober 2014 · 26 Inlägg

Ska som sagt ej koppla den till radion alls, utan vill bara använda antennens funktion i sig smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
21 oktober 2014 · 835 Inlägg

Bryt strömmen till den blå kabeln, låt de andra vara inkopplade.

Nilsson83 skrev:
Fick idag min antenn jag beställde från Tyskland. Skall inte använda den till en bil utan till annat projekt.
Jag testade att koppla blå/röd sladd till bilens 12V och svart till - enligt anvisning...å visst åkte den så fint ut.

Men..sen kommer då frågan hur jag får den att åka in igen? Ska jag vända på +/- då... roll ?
Tog några bilder på bruksanvisningen, så kan ev. ladda upp.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Nilsson83
21 oktober 2014 · 26 Inlägg

Tack för svaret, ska testa imorgon!
Helst skulle jag vilja modda ihop på nått vis så att antennen åker in/ut om jag skiftar +/-...hade inte det gått på nått vis? Känner mig lite som om det är jag som är "elektrikern" i filmen drömkåken big_smile

tiquz Melchert
21 oktober 2014 · 182 Inlägg

Får man fråga vad det är du ska ha den till? :=

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Nilsson83
21 oktober 2014 · 26 Inlägg

tiquz skrev:
Får man fråga vad det är du ska ha den till? :=

Det är lite av ett "experimentellt projekt" kan man väl säga cool, där antennens funktion är viktigaste, med hjälp av 12V.

Det hade gärna fått vara under 12V också men då lär väl inte hända så mycket tro? roll

Nilsson83
22 oktober 2014 · 26 Inlägg

Helt rätt, när jag bröt kontakten till den blå kabeln åkte antennen in! smile
Hum vill som sagt ordna så mekanismen fungerar om jag vänder på polerna på nått vis, samt gärna använda 2 kablar allt som allt i stället för 3....

Senast redigerat av Nilsson83 (22 oktober 2014)

Nilsson83
22 oktober 2014 · 26 Inlägg

Som jag förstått kan man backa vissa(?) motorer genom att vända polerna.
När antennen var ute testade jag först med enbart rött till + och svart -, men då hände inget..det var först när jag höll blå/röd samtidigt på + och släppte blå som det gick. Men tacksam för tips!

tiquz Melchert
22 oktober 2014 · 182 Inlägg

Har du testat att sätta röd på - och svart på + då? Jag tror inte att det går, men är röd på +, svart på - och blå till en av och på knapp och sen vidare till + för enkelt, eller vadå?

Den blå kabeln ska väl in i radion så att den åker ut när den är på och åker in när den är av.

Senast redigerat av tiquz (22 oktober 2014)

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Nilsson83
22 oktober 2014 · 26 Inlägg

tiquz skrev:
Har du testat att sätta röd på - och svart på + då? Jag tror inte att det går, men är röd på +, svart på - och blå till en av och på knapp och sen vidare till + för enkelt, eller vadå?

Den blå kabeln ska väl in i radion så att den åker ut när den är på och åker in när den är av.

Det har jag däremot inte testat, ska testa imorgon...har vart lite försiktig med testandet så jag inte riskerar att sabba något...känns ju lite så risken finns när man direktkopplar till batteriet smile

Nilsson83
23 oktober 2014 · 26 Inlägg

Jo förresten röd på - och svart på + testade jag igår, men det fungerade icke...
Jag vill inte behöva ha någon av/på knapp...utan endast skifta 2 kablar/vända polerna för att antennen ska åka ut/in, om nu det alls är möjligt att ordna?

Här är en länk till bilden hur bruksanvisningen ser ut.
http://ladda-upp.se/files/2014/b122507.jpg

Senast redigerat av Nilsson83 (23 oktober 2014)

Janneutanb
23 oktober 2014 · 7 271 Inlägg

Antennen fungerar som tidigare har sagt....
Konstant plus på röd , jord på svart och plus på blå när antennen ska upp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2014 · 17 465 Inlägg

Nilsson83 skrev:
Helt rätt, när jag bröt kontakten till den blå kabeln åkte antennen in! smile
Hum vill som sagt ordna så mekanismen fungerar om jag vänder på polerna på nått vis, samt gärna använda 2 kablar allt som allt i stället för 3....

Antennen fungerar korrekt. Det brukar ju vara en stereo som skickar styrsignal med en plusmatning... I antennen sitter säkerligen ett växlande relä som "byter håll" på strömmen när signalen försvinner. Ser därför ett litet problem med att skicka in ström baklänges då reläet troligen är elektroniskt.

Har du lust att beskriva ditt lilla projekt så kanske vi kan hjälpa dig. Ett knippe reläer kan lösa det mesta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Swedenrockers Living life on two wheels.....
23 oktober 2014 · 835 Inlägg

Om du orkar och har möjlighet så kan du slakta antennen för som redan skrivits så polvänder motorn men det syns inte utifrån för styrelektroniken sitter inuti.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Nilsson83
24 oktober 2014 · 26 Inlägg

I stället för att vända polerna för den ska in igen är jag också nöjd om antennen hade åkt in automatiskt när man bryter kontakten...

Ja det är möjligt jag får skruva upp den, svaret kan kanske sitta där inne.

tiquz Melchert
25 oktober 2014 · 182 Inlägg

Nilsson83 skrev:
I stället för att vända polerna för den ska in igen är jag också nöjd om antennen hade åkt in automatiskt när man bryter kontakten...

Ja det är möjligt jag får skruva upp den, svaret kan kanske sitta där inne.

Det blir nog jävligt svårt att få antenn att åka in igen om du bryter strömmen helt.. Jag kan inte förstå att du inte vill använda den blå kabeln som är kopplad till just den uppgiften.. "/

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Nilsson83
25 oktober 2014 · 26 Inlägg

tiquz skrev:

Nilsson83 skrev:
I stället för att vända polerna för den ska in igen är jag också nöjd om antennen hade åkt in automatiskt när man bryter kontakten...

Ja det är möjligt jag får skruva upp den, svaret kan kanske sitta där inne.

Det blir nog jävligt svårt att få antenn att åka in igen om du bryter strömmen helt.. Jag kan inte förstå att du inte vill använda den blå kabeln som är kopplad till just den uppgiften.. "/

Ja sant det blir nog ännu svårare. Jo kan använda blå..ev. också en av/på knapp vilket jag förstått det som den blå vill ha. Skall skruva lite i helgen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang