Volvo vad drar dom i bränsleförbrukning ?

Glesmark
9 oktober 2011 · 1 938 Inlägg

AirOne skrev:

Glesmark skrev:

AirOne skrev:

Då föredrar jag mitt sätt faktiskt.
Jag kollar snittet lite då och då - var och varannan tankning - och ska man då hålla på och köra tills man verkligen får soppatorsk..nej det klarar jag mig utan.
Att tanka fullt, köra tills man är på reserven - och lite till - och sen tanka, då får man veta på ett ungefär, vad snittet är.

Alla gör som dom vill, själv bryr jag mig inte, man tankar och kör,  börjar tankmätarn lysa så är det dags att tanka, svårare behöver det inte vara.

Nej..men du menar ju att man ska köra tills man verkligen får soppatorsk..
Hur ska du ha det?

Berättade bara 2 alternativa sätt, och att man som mig, inte behöver bry sig alls om vad sin bil drar.
Att något är fel vet man den dagen man inte kommer så långt på en tank som man brukar, det behövs ingen större statistik för att komma fram till den slutsatsen.

Aero T16
9 oktober 2011 · 1 327 Inlägg

Glesmark skrev:

Aero T16 skrev:

Glesmark skrev:

Rätt formulering är väl annars att tanka fullt, nollställa trippen och köra tills bilen börjar hosta om man verkligen vill få fram vad den drar.
Sen dela antalet liter soppa på antalet mil man kört.


Eller så tankar man och kör och lägger inte allt för mycket vikt på vad bilen drar.
Den kommer ju aldrig börja tanka i sig av att man kör ändå så.... tongue

Mycket dumt och meningslöst sätt att testa bränsleförbrukningen. Varför skulle det vara bättre att bilen hostar? Ska man cirkulerar runt benisin macken som en hök tills bilen börjar hosta? Inte bra för en bränslepump att köras tom.

Då ska jag upplysa dig om en revolutionerande pryl, åtminstone för dig, som för oss andra människor är mest känd som reservdunken.
Den finns i ett flertal olika färger t.ex grön, röd, blå och svart.

Detta är sättet för att verkligen få reda på din exakta bränsleförbrukning du haft under den bränslemängd du precis kört slut.

Kan ju tanka bilen och se hur mycket som får plats och dra av det på den mängd du tankade i, och sen dela det på mängden mil du kört.
Finns flera sätt, folk får väl tänka lite själva om dom vill köra tills bilen hostar, eller tankar och sätter sig och räkna.
Att bränslepumpen skulle ta märkbar skada av att gå "torr" tror jag inte på, körde min förstabil snustorr så många gånger när jag gick i skolan och hade det oerhört stora studiebidraget på på otroliga 900 kr något att tanka för.

Du ska alltså köra bilen slut på bensin och sedan ta fram reservdunken och tanka? Vad jag vet så behöver många bilar mer än 5 liter bensin för att starta om man kört helt tomt..

Iaf så ska du efter du tankat bilen köra till macken och tanka den full? Då är den ju inte tom längre..

Tycker det låter ganska meningslöst..

Det är ju ingen skillnad om man kör 50 mil tankar och kollar hur många liter som har försvunnit eller kör tills bilen stannar kollar hur många liter som försvunnit.

Lardi SQ
9 oktober 2011 · 1 343 Inlägg

Under dom 2 månaderna ja hade min s70 2,5t så pendlade ja mellan 1.1-1.2..  Gissar på att högerdojjan va lite tung..

Körde någon lite längre sträcka någon gång då pendlade den mellan 0,7-0,8 enligt färddator..

Ljudnörd!
Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2011 · 26 136 Inlägg

Glesmark skrev:

AirOne skrev:

Glesmark skrev:

Alla gör som dom vill, själv bryr jag mig inte, man tankar och kör,  börjar tankmätarn lysa så är det dags att tanka, svårare behöver det inte vara.

Nej..men du menar ju att man ska köra tills man verkligen får soppatorsk..
Hur ska du ha det?

Berättade bara 2 alternativa sätt, och att man som mig, inte behöver bry sig alls om vad sin bil drar.
Att något är fel vet man den dagen man inte kommer så långt på en tank som man brukar, det behövs ingen större statistik för att komma fram till den slutsatsen.

Aha. Jao. Men då anser jag hellre - för bilens skull och för enkelhetens skull - att alternativet jag föreslog, är det bättre.
Finns liksom ingen anledning att verkligen köra så långt att man får soppatorsk.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Glesmark
9 oktober 2011 · 1 938 Inlägg

Aero T16 skrev:

Glesmark skrev:

Aero T16 skrev:
Mycket dumt och meningslöst sätt att testa bränsleförbrukningen. Varför skulle det vara bättre att bilen hostar? Ska man cirkulerar runt benisin macken som en hök tills bilen börjar hosta? Inte bra för en bränslepump att köras tom.

Då ska jag upplysa dig om en revolutionerande pryl, åtminstone för dig, som för oss andra människor är mest känd som reservdunken.
Den finns i ett flertal olika färger t.ex grön, röd, blå och svart.

Detta är sättet för att verkligen få reda på din exakta bränsleförbrukning du haft under den bränslemängd du precis kört slut.

Kan ju tanka bilen och se hur mycket som får plats och dra av det på den mängd du tankade i, och sen dela det på mängden mil du kört.
Finns flera sätt, folk får väl tänka lite själva om dom vill köra tills bilen hostar, eller tankar och sätter sig och räkna.
Att bränslepumpen skulle ta märkbar skada av att gå "torr" tror jag inte på, körde min förstabil snustorr så många gånger när jag gick i skolan och hade det oerhört stora studiebidraget på på otroliga 900 kr något att tanka för.

Du ska alltså köra bilen slut på bensin och sedan ta fram reservdunken och tanka? Vad jag vet så behöver många bilar mer än 5 liter bensin för att starta om man kört helt tomt..

Iaf så ska du efter du tankat bilen köra till macken och tanka den full? Då är den ju inte tom längre..

Tycker det låter ganska meningslöst..

Det är ju ingen skillnad om man kör 50 mil tankar och kollar hur många liter som har försvunnit eller kör tills bilen stannar kollar hur många liter som försvunnit.

Om du hade tänkt efter så hade du observerat att man skulle tanka bilen full och se hur många liter som får plats, SEDAN köra den tom och räkna ut vad den dragit.

Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2011 · 26 136 Inlägg

Glesmark skrev:

Aero T16 skrev:

Glesmark skrev:
Då ska jag upplysa dig om en revolutionerande pryl, åtminstone för dig, som för oss andra människor är mest känd som reservdunken.
Den finns i ett flertal olika färger t.ex grön, röd, blå och svart.

Detta är sättet för att verkligen få reda på din exakta bränsleförbrukning du haft under den bränslemängd du precis kört slut.

Kan ju tanka bilen och se hur mycket som får plats och dra av det på den mängd du tankade i, och sen dela det på mängden mil du kört.
Finns flera sätt, folk får väl tänka lite själva om dom vill köra tills bilen hostar, eller tankar och sätter sig och räkna.
Att bränslepumpen skulle ta märkbar skada av att gå "torr" tror jag inte på, körde min förstabil snustorr så många gånger när jag gick i skolan och hade det oerhört stora studiebidraget på på otroliga 900 kr något att tanka för.

Du ska alltså köra bilen slut på bensin och sedan ta fram reservdunken och tanka? Vad jag vet så behöver många bilar mer än 5 liter bensin för att starta om man kört helt tomt..

Iaf så ska du efter du tankat bilen köra till macken och tanka den full? Då är den ju inte tom längre..

Tycker det låter ganska meningslöst..

Det är ju ingen skillnad om man kör 50 mil tankar och kollar hur många liter som har försvunnit eller kör tills bilen stannar kollar hur många liter som försvunnit.

Om du hade tänkt efter så hade du observerat att man skulle tanka bilen full och se hur många liter som får plats, SEDAN köra den tom och räkna ut vad den dragit.

Kort sagt, man ska tanka fullt, köra tills det tar slut, räkna ut hur mycket den drog och sen inse att man ska få igång bilen igen..verkar ju verkligen som att man har huvudet på skaft då..
Men alla vi andra behöver tänka efter..jajjamensan!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Glesmark
9 oktober 2011 · 1 938 Inlägg

AirOne skrev:

Glesmark skrev:

Aero T16 skrev:
Du ska alltså köra bilen slut på bensin och sedan ta fram reservdunken och tanka? Vad jag vet så behöver många bilar mer än 5 liter bensin för att starta om man kört helt tomt..

Iaf så ska du efter du tankat bilen köra till macken och tanka den full? Då är den ju inte tom längre..

Tycker det låter ganska meningslöst..

Det är ju ingen skillnad om man kör 50 mil tankar och kollar hur många liter som har försvunnit eller kör tills bilen stannar kollar hur många liter som försvunnit.

Om du hade tänkt efter så hade du observerat att man skulle tanka bilen full och se hur många liter som får plats, SEDAN köra den tom och räkna ut vad den dragit.

Kort sagt, man ska tanka fullt, köra tills det tar slut, räkna ut hur mycket den drog och sen inse att man ska få igång bilen igen..verkar ju verkligen som att man har huvudet på skaft då..
Men alla vi andra behöver tänka efter..jajjamensan!

Få igång den gör du genom att hälla i soppan du har i din reservdunk, en bil går att få igång med enbart 5 liter i tanken, vilket för övrigt är den minsta storleken på en reservdunk, förstår inte riktigt problemet med detta.

Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2011 · 26 136 Inlägg

Glesmark skrev:

AirOne skrev:

Glesmark skrev:
Om du hade tänkt efter så hade du observerat att man skulle tanka bilen full och se hur många liter som får plats, SEDAN köra den tom och räkna ut vad den dragit.

Kort sagt, man ska tanka fullt, köra tills det tar slut, räkna ut hur mycket den drog och sen inse att man ska få igång bilen igen..verkar ju verkligen som att man har huvudet på skaft då..
Men alla vi andra behöver tänka efter..jajjamensan!

Få igång den gör du genom att hälla i soppan du har i din reservdunk, en bil går att få igång med enbart 5 liter i tanken, vilket för övrigt är den minsta storleken på en reservdunk, förstår inte riktigt problemet med detta.

En bil kan vara nog så tjurig när batteriet av olika anledningar kan vara lite trött. Man kan ha spelat musik med avstängd motor innan. Finns många olika anledningar. Kan vara kallt, vad vet jag.
Bensinpumpen kan vara trött, och orkar inte pumpa runt i systemet som det skall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Aero T16
9 oktober 2011 · 1 327 Inlägg

Står i instruktionsboken vad tanken rymmer.

Senast redigerat av Aero T16 (9 oktober 2011)

te_wik Forummoderator
9 oktober 2011 · 12 813 Inlägg

Varför inte bara tanka fullt, nolla trippen. Köra typ 20 mil och tanka fullt igen. Sen är det lätt att räkna ut hur mycket den dragit i genomsnitt på de 20 milen.

Svårare än så behöver det inte vara och ingen behöver ha huvudet i arslet.





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
zemet
9 oktober 2011 · 4 037 Inlägg

Beror helt på körsätt men gamla 2/7/9 serien går att köra på typ 0.8 om man kör lugnt. Det är som på alla bilar, beror mest på föraren. När min tjej körde min 740 turbo drog den 0.8 och när jag kör 1.2 fast då är det en del lek såklart.

Har hört att v70 D5 ska vara riktigt snål, går att köra på 0.55 har jag hört. Dock aldrig gjort det själv.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
ElGuero
25 oktober 2014 · 2 Inlägg

Gammal tråd. Vår 745 drar i snitt 0.8 med vinterdäck.2.3liters motor insprut. Mest landsväg. Gamle 240in strax under litern med vinterdäck. Förgasarmotor på 2.3liter

Equium
25 oktober 2014 · 354 Inlägg

940 med B230FD är faktiskt snåla, ca 0,7 landsväg.

Mew
25 oktober 2014 · 2 156 Inlägg

ElGuero skrev:
Gammal tråd. Vår 745 drar i snitt 0.8 med vinterdäck.2.3liters motor insprut. Mest landsväg. Gamle 240in strax under litern med vinterdäck. Förgasarmotor på 2.3liter

Om du såg att det var en gammal tråd, varför drog du upp den då..?

ElGuero
25 oktober 2014 · 2 Inlägg

Vad är problemet "Mew"? Ska jag starta en ny tråd? Tack för välkomnandet till forumet. Är du Sverigedemokrat eller bara generellt otrevlig?

Senast redigerat av ElGuero (25 oktober 2014)

Dupond och Dupont
26 oktober 2014 · 581 Inlägg

ElGuero skrev:
Vad är problemet "Mew"? Ska jag starta en ny tråd? Tack för välkomnandet till forumet. Är du Sverigedemokrat eller bara generellt otrevlig?

Ingen politik här, kommer bli värre än pajkastning kan jag lova.

Mew frågade dig bara varför du drar upp en sån gammal tråd, behöver inte fräsa till bara för det.


Eftersom tråden dragit igång lite så.

Javisst är FD- motorn bränslesnål, bruka ligga i 120 på fin landsväg, straxt under 3000varv. Tankmätarn levde sitt egna liv så när trippmätaren slog över 75 mil brukade jag tanka och fick i en 65-68 liter i 75 liters tank. smile
Hade man satsat mer ecodrivning så hade jag fått ner det mer.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
xXSammy
26 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

343 Variomatic ligger på ca 1 liter milen

Senast redigerat av Malheus (26 oktober 2014)

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 oktober 2014 · 14 041 Inlägg

Malheus skrev:
343 Variomatic ligger på ca 1 liter milen

Haha! Den som går lika fort framåt som bakåt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
26 oktober 2014 ·

Vettemannen skrev:

Malheus skrev:
343 Variomatic ligger på ca 1 liter milen

Haha! Den som går lika fort framåt som bakåt!!

/Benny

Nope, det var tidiga DAF, senare modeller hade en spärr bakåt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 oktober 2014 · 14 041 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Malheus skrev:
343 Variomatic ligger på ca 1 liter milen

Haha! Den som går lika fort framåt som bakåt!!

/Benny

Nope, det var tidiga DAF, senare modeller hade en spärr bakåt.

Oh det var värst, visste inte det! cool

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang