Koppla Ledljusramp

Tobbeshoj
22 oktober 2014 · 101 Inlägg

Hej ! Tänker koppla in en införskaffad ramp, har lite småfunderingar, den är på 120 w o jag undrar hur grova kablar man bör ha o vilket relä som duger. Har skaffat 2 olika ett som kallas 40A o ett 2*55W på Biltema.

Har en Saab 9-3 00:a , lite tips skulle göra mig glad

Med vänlig hälsning Tobbeshoj

nagasaki.020
22 oktober 2014 · 311 Inlägg

Jag kopplade bara jord och plus i respektive heljussladdar. Inget relä, inget extra. Har funkat i 3 månader felfritt..

mb_pucken
22 oktober 2014 · 5 087 Inlägg

Jag hade kopplar via relä för att vara säker på att få ut max utav ledrampen. Kopplas den in direkt på helljuskablarna finns risken för spänningsfall och brända säkringar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Erick
22 oktober 2014 · 4 767 Inlägg

Ditt 40a relä blir bra. Dra 2.5mm2 kablar. Säkra av med 20a innan reläet.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Tobbeshoj
22 oktober 2014 · 101 Inlägg

Tack då har jag lite kött på benen, får ta tag i detta nu, måste få den på plats med , har lurat lite på tanken om att fälla in den i grillen, köpte till o med grillnät så jag slipper förstöra den riktiga , men få se hur det blir.

Tobbeshoj
26 oktober 2014 · 101 Inlägg

Har kikat lite på bilen nu, tänkte fälla in i grillen men det blir trångt o svårt o få det snyggt, så nu är det framför grill som gäller o då på stötfångaren.
Min undran är då hur ser det ut under plasten på saab 9-3 ? Hur långa skruvar behöver man för o få fäste i metall ?

Djo
26 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

nagasaki.020 skrev:
Jag kopplade bara jord och plus i respektive heljussladdar. Inget relä, inget extra. Har funkat i 3 månader felfritt..

Verkligen ej att rekommendera ett relä är ej dyrt betydligt billigare än vad det kan kosta om man ej använder relä.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Tobbeshoj
26 oktober 2014 · 101 Inlägg

Nåja nu är det klart, lyser som ett eldklot wink mitt halvljus känns helt kasst nu när man bländar av, så det är ett helt ok lyse med Ledramp 120w .
Tack för er hjälp

Erick
27 oktober 2014 · 4 767 Inlägg

Vad köpte du för ramp? E sugen på en själv smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Tobbeshoj
27 oktober 2014 · 101 Inlägg

Köpte på Ebay, vet inte märket men      24" 120W Cree LED Curved Light Bar Flood Spot Work Off-road 180W 240W 300W PAY. Kan ju inget säga om långvarig hållbarhet men det lyser bra i alla fall

patrik531
4 mars 2016 · 334 Inlägg

Jag kopplade in ledramp idag och min säkring går sönder efter nån minut har kopplat plus till plus på helljus och minus te minus på batteriet vad e bäst att koppla för o behålla säkring hel helst utan relä då jag har 0kr just nu. Skall köpa relä då jag får in några kr men vill kunna använda ledramp fram te dess smile

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Polaren
4 mars 2016 · 352 Inlägg

Om räknar lite på effekten så förstår du varför säkringen ryker.... Är avsedd för ENDAST en org helljus, allt du vill koppla på extra måste gå över relä.

Biltema har fruktansvärt billiga kit eller köp ett löst relä, kabelskor och lite grövre kabel brukar de flesta ha liggandes hemma..

Har du råd att tanka har du råd med ett relä.

Edit: rättat till auto stavning

Senast redigerat av Polaren (4 mars 2016)

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
_DamnIt R1 driver!
4 mars 2016 · 5 128 Inlägg

patrik531 skrev:
Jag kopplade in ledramp idag och min säkring går sönder efter nån minut har kopplat plus till plus på helljus och minus te minus på batteriet vad e bäst att koppla för o behålla säkring hel helst utan relä då jag har 0kr just nu. Skall köpa relä då jag får in några kr men vill kunna använda ledramp fram te dess smile

Då kopplar du bort rampen tills dess att du kan köpa ett relä, svårare än så är det inte. Du kommer inte kunna lösa det på annat sätt.

CC72
5 mars 2016 · 1 661 Inlägg

Panta lite burkar så har du råd med ett relä för cirkus 40:-.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang