Varvmätare kopplat rakt på tändspole visar samma problem som den nybytta i bilens orginalinstrument.

Mreque89 Oturen själv
27 oktober 2014 · 593 Inlägg

Tjenix, min varvmätare vibrerar runt överallt och visar typ 2000rpm för mycket. Kopplade in en likadan, som sitter i instrumenthuset som jag vet är hel rakt på batteriet och signalkablen på tändspolen.

i samband med detta misständer bilen hela tiden, tomgång och körning.

Vet att detta är "felsökning" men det är ju motorelektronik och inte i själva mekaniken.

har bytt boxar, tändspole, allt efter tändspolen.
Bränsletryck är uppmätt till 2,7bar på tomgång så där ska inte problemet ligga ( höjer sig vid gas såklart )
Har ohm mätt det mesta och kollat så det finns bra jord och att signalkablarna mellan allt är fria från motstånd.

Lött om instrumentpanelen så allt fungerar som det ska där i.

Någon duktig på motorelektronik som vill tipsa? Enda jag inte bytt i motorstyrningen är radioavstörningsrelä, tändmodul och tändlägesgivare. Byter dem två sistnämda så fort dom blir levererade.

(Tändmodulen står det biltema på och ser inte allt gammal ut) Men kan ju vara skit.

Lambdan vet jag inte hur jag ska mäta upp men har en extra liggandes.

Och till det roligaste, får inte en enda felkod.

Brum
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang