D24 ställa ner laddtryck

240tobbe
25 oktober 2014 · 19 Inlägg

Jo nu är de såhär att wastegaten är inte justerbar, och den laddar 1.2 bar sen slår wastegaten ifrån, tycker det laddar lite väl mycke och rätt drygt då den pyser ut allt tryck också.

Så ja undra hur man kan få ner laddtrycket litegrann typ till 0.7-1.0 bar kanske utan att den slår ifrån på wastegaten, har inte monterat intercooler ännu och har hört att laddtrycket ska sänkas en aning då det monteras då volymen ökar på insugssidan.

Hört att man kan sätta en pysventil mellan turbon och wastegaten för att reglera på det viset men vet inte om det är så bra kanske? Så kom gärna med något förslag så skulle jag vara tacksam! wink

EDIT: Det sitter 3" downpipe på den förövrigt!  om det nu har någon betydelse

Senast redigerat av 240tobbe (25 oktober 2014)

vw1303 prestanda framför utseende
26 oktober 2014 · 225 Inlägg

en pysventil kommer att HÖJA ditt laddtryck då den pyser bort övertryck o lurar wastegaten att inte öppna.

Jag är absolut ingen diesel-kunnig person men laddtrycket har även med dieselmängd och pumpen att göra på något vis om jag inte missminner mig . du har ju en gammal mekanisk pump på din d24.

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
240tobbe
27 oktober 2014 · 19 Inlägg

vw1303 skrev:
en pysventil kommer att HÖJA ditt laddtryck då den pyser bort övertryck o lurar wastegaten att inte öppna.

Jag är absolut ingen diesel-kunnig person men laddtrycket har även med dieselmängd och pumpen att göra på något vis om jag inte missminner mig . du har ju en gammal mekanisk pump på din d24.

höjer gör den väl inte? tongue då wastegaten funkar som en avgasventil den dumpar ut allting med en å samma gång den ligger aldrig och småfiser ut nå luft, det ä min uppfattning iaf tongue

Sen har ja hört att 3" kan ge skenladd, men det är bara på bensinare jag hört det om vet inte hur det är med diesel? skulle tro det är samma sak eller ?

Janneutanb
27 oktober 2014 · 7 271 Inlägg

240tobbe skrev:

vw1303 skrev:
en pysventil kommer att HÖJA ditt laddtryck då den pyser bort övertryck o lurar wastegaten att inte öppna.

Jag är absolut ingen diesel-kunnig person men laddtrycket har även med dieselmängd och pumpen att göra på något vis om jag inte missminner mig . du har ju en gammal mekanisk pump på din d24.

höjer gör den väl inte? tongue då wastegaten funkar som en avgasventil den dumpar ut allting med en å samma gång den ligger aldrig och småfiser ut nå luft, det ä min uppfattning iaf tongue

Sen har ja hört att 3" kan ge skenladd, men det är bara på bensinare jag hört det om vet inte hur det är med diesel? skulle tro det är samma sak eller ?

Eftersom laddtrycket är vad som används för att öppna wgn så när du pyser ut laddet istället krävs det mer för att den ska öppna .
Du kan aldrig sänka laddtrycket med en pysventil.

Ju mer wgn öppnar ju mindre avgaser passerar turbon och därav laddar den inte mer .

240tobbe
13 november 2014 · 19 Inlägg

Brains skrev:

240tobbe skrev:

vw1303 skrev:
en pysventil kommer att HÖJA ditt laddtryck då den pyser bort övertryck o lurar wastegaten att inte öppna.

Jag är absolut ingen diesel-kunnig person men laddtrycket har även med dieselmängd och pumpen att göra på något vis om jag inte missminner mig . du har ju en gammal mekanisk pump på din d24.

höjer gör den väl inte? tongue då wastegaten funkar som en avgasventil den dumpar ut allting med en å samma gång den ligger aldrig och småfiser ut nå luft, det ä min uppfattning iaf tongue

Sen har ja hört att 3" kan ge skenladd, men det är bara på bensinare jag hört det om vet inte hur det är med diesel? skulle tro det är samma sak eller ?

Eftersom laddtrycket är vad som används för att öppna wgn så när du pyser ut laddet istället krävs det mer för att den ska öppna .
Du kan aldrig sänka laddtrycket med en pysventil.

Ju mer wgn öppnar ju mindre avgaser passerar turbon och därav laddar den inte mer .

Jo men wastegaten som sitter där är inte justerbar och va ja ha fått höra om wastegaten är att de sitter ett membran som inte kan halv pysa ut för å reglera tryck, den laddar va den orkar till den slår till vid 1.2 bar sen pyser den ut allt

simlar
14 november 2014 · 5 525 Inlägg

Vad för nåt pyser wastegaten ut?

Wastegaten öppnar allteftersom laddet ökar ända tills wastegate-ventilen är så öppen som wastegateklockan tillåter.
Justerbara wastegateklockor justerar man oftast genom att justera längden på aktuatorarmen. Däremot finns det eftermarknadsklockor där man byter fjädern istället för att justera armen.


Kolla så inte wastegaten är "brickad" dvs tryckklockan är flyttat utåt med brickor bakom fästplattan för att öka förspänningen på tryckklockans fjäder.

Kan ju även vara som så att någon har varit och spärrat wastegaten så den aldrig öppnar och då laddar turbon så mycket dieselpumpen klarar av att leverera bränsle för.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang