Bytt topp, Skoda Felicia 1.6 AEE -98. Problem med tändning

bonkeman
26 oktober 2014 · 17 Inlägg

Tjenis,

Fick totalt ras i och med brusten kamrem för en vecka sedan. Ventilsallad på köpet. Jag köpte en "ny" topp på skroten och fick den monterad av en granne som jag litar på.

Allt är frid och fröjd förutom att den inte går lika jämnt och fint som förr. Tändningen är bondjusterad genom att vrida på fördelaren och lyssna. Här till problemet. Jag märker att det blir bättre och bättre ju längre moturs jag vrider fördelaren. Men det går ju bara till en viss gräns sen är det stopp. Vafals!

Till min fråga. Kan remmen vara monterad en kugg fel och att det är därför som jag känner att jag skulle vilja vrida mer än det går på fördelaren? Men om det är monterat en kugg fel så borde det väl bli helt skit? Eller?

Senast redigerat av bonkeman (26 oktober 2014)

zzr94092
26 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

kan vara,bättre att kolla remmen först,,

valle22 Smidd i rostigt stål
27 oktober 2014 · 933 Inlägg

Hur ställde ni märkningen på vevaxelns drev? Finns två st märkningar 2V och 4V på motorn nämnligen
Att pilla på fördelaren är ingen bra idé att få motorn att gå "bra" om inställningarna är fel

Senast redigerat av valle22 (27 oktober 2014)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
bonkeman
29 oktober 2014 · 17 Inlägg

valle22 skrev:
Hur ställde ni märkningen på vevaxelns drev? Finns två st märkningar 2V och 4V på motorn nämnligen
Att pilla på fördelaren är ingen bra idé att få motorn att gå "bra" om inställningarna är fel

Hmmm. Detta vet jag ej. Jag var tyvärr inte med när det gjordes. Jag har som plan att riva ner kåporna till helgen och kontrollera markeringarna. Men i min Haynes-bok ser jag inget om två markeringar.

bonkeman
1 november 2014 · 17 Inlägg

Så. Nu har jag kollat positionerna och det var ju såklart bara mer förvirrande. Markeringarna är tydliga på kamaxel och vevaxel men enligt mina ögon står kamaxeln en HALV kugg fel.

Tog ett par bilder på kamaxelhjulet för att förtydliga. I detta läget står vevaxeln 100% rätt enligt markeringen, men det är hopplöst att fotografera så ni får helt enkelt tro mig smile

Jag tycker ju inte att detta är särskilt mitt i prick, men hur fan kan den stå en halv kugg fel? Antingen är det väl rätt eller så är det en HEL kugg fel? Känns ju som att detta kan vara orsaken till att jag inte kan ställa fördelaren rätt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194053/194053-3d4c604c61af52fd940c51ca252c4f1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194053/194053-43613b285db0d1f9bdd541009e6ccfa1.jpg

valle22 Smidd i rostigt stål
1 november 2014 · 933 Inlägg

Står den då på 2V märkningen på vevaxeln, hur ser du detta uppifrån? Vevaxelns avfasade kugg skall peka på 2V märkningen och då skall du ha rätt uppe på kamaxeln.

Har du någon bild på det som visas i Haynes boken?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
bonkeman
1 november 2014 · 17 Inlägg

valle22 skrev:
Står den då på 2V märkningen på vevaxeln, hur ser du detta uppifrån? Vevaxelns avfasade kugg skall peka på 2V märkningen och då skall du ha rätt uppe på kamaxeln.

Har du någon bild på det som visas i Haynes boken?

Så vitt jag kan se så finns endast en markering i godset. Förstår inte det här med 2V och 4V. Haynes hänvisar också endast till en markering. Får kolla närmare imorgon när det är ljust!

valle22 Smidd i rostigt stål
1 november 2014 · 933 Inlägg

Blocken är samma på 8ventil och 16ventilmotorn bara topparna skiljer samt hur man märker inställningarna för service. Haynes beskrivningarna skulle jag vilja se om du kan visa...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
bonkeman
1 november 2014 · 17 Inlägg

Så här ser det ut i Haynes:

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194053/194053-fdea670fb901c7f31e19615ba34e5857.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194053/194053-31fae0ad5e774819a40f5620e2f9b0be.jpg

Senast redigerat av bonkeman (1 november 2014)

bonkeman
2 november 2014 · 17 Inlägg

Hej igen! Nu har jag hissat ner motorn några cm så att jag kan se ordentligt. Det visar sig ju vara så jävligt som du säger valle22. Två markeringar syns, en för 4V och en för 2V. Texten 2V syns lite dåligt för den göms av remmen litegrann, men det är ju helt klart två lägen man kan välja mellan. Jag tittade bara uppifrån ner på kugghjulet i pilens riktning innan och det är ju klart att man inte ser den andra markeringen då. Dessutom verkar jag ju ha hittat mitt fel på en halv kugg. Skillnaden mellan 2V och 4V är ungefär 2,5 kugg.

MEN, innebär detta då att jag kör runt med remmen monterad 2 kuggar fel? Det är ju helt åt helvete och jag tycker att bilen borde gå som en stor påse skit. Men... Tydligen inte...

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194053/194053-48a64829093b552329d06f18fbb4e38e.jpg

Senast redigerat av bonkeman (2 november 2014)

valle22 Smidd i rostigt stål
3 november 2014 · 933 Inlägg

Har du ställt med märkningen på 2V på vevaxeln så skall det stämma med märkningen på kamaxeln. Det är så många gör fel på dessa. Haynes boken är inte riktigt "up-to-date" om du förstår vad jag menar. Har bytat en hel del sådana under min tid som mekare på VAG-tiden wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
bonkeman
3 november 2014 · 17 Inlägg

Nu har jag kuggat över vevaxeln två kugg så att den står på 2V och då stämmer det på pricken med markeringen på kamaxeln. Tack för hjälpen med detta! Det var ju en jäkla luring.

Tog bilen till jobbet idag och den går betydligt bättre och jämnare. Enda problemet som kvarstår är att den ibland dör när man frikopplar. För det mesta dippar varvet ner för att sedan precis klara sig "tillbaka" upp till tomgång, men ibland dör den. Får vrida lite på måfå på fördelaren och testa mig fram. Har ingen stroblampa i bakfickan för att göra precisionsjobb!

Senast redigerat av bonkeman (3 november 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang