V70 99 Felkod : 644A omställningsventil,Felaktig signal. Vart ska man börje undersöka? Tack för hjälpen.

BilFixare
15 oktober 2012 ·

V70 99 Felkod : 644A omställningsventil,Felaktig signal. Vart ska man börje undersöka? Tack för hjälpen.

strandberg31
15 oktober 2012 · 2 419 Inlägg

644A sätts när kamaxelregleringen inte stämmer, styrenheten jämför signalerna från kamaxelgivaren och impulsgivaren på svänghjulet. Kan bero på att ventilen är trög eller något annat mekaniskt, kamrem som kuggat i västa fall. Packningen till ventilen är ersatt till en med en inbyggd sil för inkommande olja. Men i ditt fall är det troligen ett följdfel till 6440, så börja med den.

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
15 oktober 2012 · 26 143 Inlägg

Hittade denna tråd när jag sökte på felkoden; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32594

Saxat från tråden;

"644A sätts när kamaxelregleringen inte stämmer, styrenheten jämför signalerna från kamaxelgivaren och impulsgivaren på svänghjulet. Kan bero på att ventilen är trög eller något annat mekaniskt, kamrem som kuggat i västa fall. Packningen till ventilen är ersatt till en med en inbyggd sil för inkommande olja. Men i ditt fall är det troligen ett följdfel till 6440, så börja med den"

Och vidare om 6440;

6440 pekar på ett elektriskt fel, ventilen eller kabeln till den. Det är inte helt ovanligt med dålig kontakt där, ventilen är ersatt till en med annat kontaktstycke och en bit kabel att skarva på. Ventilen får ström från en säkring och jordas av styrenheten på stift A13. Ska vara 4-5 Ohm i ventilen om mitt minne fungerar. Du kan koppla på ström på ventilen och höra om den klickar annars.


Edit; var lite för sen med svaret, haha.

Senast redigerat av Mack (15 oktober 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
BilFixare
15 oktober 2012 ·

Tack så jätte mycket,Ska testa koppla på ström på ventilen.

strandberg31
15 oktober 2012 · 2 419 Inlägg

Mack skrev:
Hittade denna tråd när jag sökte på felkoden; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32594

Saxat från tråden;

"644A sätts när kamaxelregleringen inte stämmer, styrenheten jämför signalerna från kamaxelgivaren och impulsgivaren på svänghjulet. Kan bero på att ventilen är trög eller något annat mekaniskt, kamrem som kuggat i västa fall. Packningen till ventilen är ersatt till en med en inbyggd sil för inkommande olja. Men i ditt fall är det troligen ett följdfel till 6440, så börja med den"

Och vidare om 6440;

6440 pekar på ett elektriskt fel, ventilen eller kabeln till den. Det är inte helt ovanligt med dålig kontakt där, ventilen är ersatt till en med annat kontaktstycke och en bit kabel att skarva på. Ventilen får ström från en säkring och jordas av styrenheten på stift A13. Ska vara 4-5 Ohm i ventilen om mitt minne fungerar. Du kan koppla på ström på ventilen och höra om den klickar annars.


Edit; var lite för sen med svaret, haha.

verkar som vi fick fram samma tråd iaf tongue men till trådskaparen har du en felkod googla den, ganska stor chans att den finns spec om det handlar om volvo!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
BilFixare
15 oktober 2012 ·

Okej.

Men jag testade köra direkt ström och den klickar. Men jag tror jag ska nog testa med kontakttspray imorgon få se.

Elias-jonsson dra mig baklänges
29 oktober 2014 · 3 Inlägg

Hejsan! har en v70 AWD 2,4T 1999 och har fått denna felkod på min nu, fann du någon lösning? MVH Elias

Volvo 855 GLT "Den Daglige" (1997)
Volvo 854 2.5 SE "14.000km" (1995)
BilFixare
10 november 2014 ·

Testa bytta  magnetventil,Den sitter uppe på ventil kåpa. sen få du släcka felkod.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang