DSG låda nått man ska älska eller hata ??

Elzon
22 oktober 2014 · 9 Inlägg

hej på er vet att de troligen finns typ 1000 trådar om dsg låder men täckte göra en egen big_smile har beslutat mej för ett köpa en caddy tdi frågan är om man vågar köpa en med dsg låda ?? dom bilar jag testat har varit underbara o köra men läst en hel del skit om dom vad ska man va uppmärksam på ?? är de nått man kan kolla ?? nån som har personliga erfarenheter både bra o dåliga ?? tackar för svar Mvh

DasAuto
22 oktober 2014 · 2 751 Inlägg

Vet att det är mycket problem i kombination med små motorer. 1.0, 1.2, 1.4.
De med torrlameller. Vet många som har Golf GTI och Passat TDI 170 med DSG och kör dem utan problem. Tror den lådan som hade problem hette DQ200

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
mb_pucken
22 oktober 2014 · 5 083 Inlägg

DSG lådan är underbar när den funkar smile
Finns en del problem med den och speciellt den 7 stegade lådan. Men man ska inte glömma att väldigt många lådor funkar krockrent.
Den 6 stegade våtkopplingslådan är att föredra tycker jag. Den verkar bättre. Vet vissa som krånglat innan 2000 mil och några som passerat 30k mil utan problem.
Viktaste är att dom körs rätt och servas enligt rekommende intervaller smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DasAuto
22 oktober 2014 · 2 751 Inlägg

mb_pucken skrev:
DSG lådan är underbar när den funkar smile
Finns en del problem med den och speciellt den 7 stegade lådan. Men man ska inte glömma att väldigt många lådor funkar krockrent.
Den 6 stegade våtkopplingslådan är att föredra tycker jag. Den verkar bättre. Vet vissa som krånglat innan 2000 mil och några som passerat 30k mil utan problem.
Viktaste är att dom körs rätt och servas enligt rekommende intervaller smile

Den 7 stegade lådan har inte problem för att den är sjustegad, utan just den versionen DQ200

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
22 oktober 2014 ·

Sköna lådor att köra.

Tråkig lådor gällande hållbarhet, som någon skrev ovan en del håller länge medans en del rasar tidigt och enligt min erfarenhet av en mängd Touraner och Passater med både små överladdade 1.4liters gassnurror och större oljebrännnade dito motorer med 6 och 7 växlade lådor skulle jag aldrig köpa en VAG med DSG om jag inte har garanti den tiden jag tänkt äga bilen med dylik ojämn kvalité.

Vid provkörning ska inte låda tveka eller rycka det minsta när du ska iväg från stopp eller vid växling samt inte klunka till när du lägger i backen.
Se över bilens historik om det är bytt några komponenter i lådan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2014 · 17 380 Inlägg

Vi skaffade en Skoda med 90hk och DSG7 i somras. Nu är det en firmabil, annars hade det inte blivit en bil med DSG... Den högg lite otäckt ibland när 1:an gick i. Det försvann.

Ute på väg är den underbar. Kökörning är mindre kul om man sitter och reglerar farten med att trycka bromspedalen kanske bara ngn millimeter upp/ner. Den driver på kraftigt ibland för att senare besluta sig att lägga ur växeln. Då slutar den driva och bilen stannar tvärt - då släpper man på bromsen och den hugger in onödigt brutalt.

Så:
körkörning: rejält ryckig.
Landsväg: ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cupra_
23 oktober 2014 ·

DSG7 är i mina ögon den sämsta skiten till låda som suttit i en bil.
Jag tänkte utveckla det lite smått i alla fall.

När den fungerar så växlar den mjukt och bilen går snålt. Thats it.
Jag har ägt en bil med DSG 7, sedan så har samtliga av våra firmabilar den lådan, ca 30 bilar.

Antingen så blir det som på de flesta av våra firmabilar, mekatronik-enheten rasar vilket leder till ryckiga växlingar och känslan att lådan känns seg och lägger i "fel" växel.

Eller så blir det som i min privata där kopplingslamellerna var sopslut efter 3300 mil, vilket fick mig att sälja bilen efter lagning medan garanti fanns kvar.

I ärlighetens namn så är firmabilarna ofta tungt lastade, och min privata hade 250nm i vrid vilket ska vara på gränsen för aktuell låda.

Trots detta så SKA fan lådan hålla längre än så som de gjort i mitt fall. Våra firmabilar byts vid ca 14000 mil, och i princip har alla bytt låda minst en gång, en del två.

Att laga dessa ovanstående saker efter garantin gått ut kostar apa..
I mitt tycke skulle lådan ha återkallats och förpassats till tippen, redan när problemen började.

Detta har lett till att jag privat aldrig skulle köpa en bil från VAG igen, för om deras "kvalitet" genomsyrar hela produktionen så åker jag hellre Lada. Vi har även råkat ut för sträckt kamkedja som lett till rejäla motorskador på flera av våra bilar med 1,2 Tsi, vilket i mina ögon tyder på att man slänger ut halvfärdiga produkter på marknaden innan man testat ordentligt. Eller så skiter man i vilket så länge man tjänar pengar.. Eller vad sägs om drivknutar och hjullager som rasar efter 3500 mil på Vw Caddy och Skoda octavia/yeti? Eller interiördetaljer som går sönder i våra A6or?

På jobbet köper vi inte in bilar med DSG längre. Det blir manuell trots stadskörning då vi inte kan ha 2-3 bilar i veckan stående på lådbyte/reparation.

Den 6-växlade med våtlamell har mig veterligen inte riktigt lika mycket problem. Dock rasade 5:an och 6:ans växel på polarens golf R efter 3000 mil..

Mitt råd till alla är att hålla sig så långt borta från dyngan som möjligt.
Enda undantaget är väl om man har garanti på bilen möjligtvis, men i vissa fall vill de inte ens erkänna att det är fel på grejerna trots att bevis finns, vilket gör att de nekar garanti-reparation som i mitt fall. En automatlåda som är välvårdad ska inte slira efter dryga 3000 mil.. Skandal att de ens får säljas fortfarande.

Senast redigerat av Deception (23 oktober 2014)

turbo98
23 oktober 2014 · 1 362 Inlägg

Elzon skrev:
hej på er vet att de troligen finns typ 1000 trådar om dsg låder men täckte göra en egen big_smile har beslutat mej för ett köpa en caddy tdi frågan är om man vågar köpa en med dsg låda ?? dom bilar jag testat har varit underbara o köra men läst en hel del skit om dom vad ska man va uppmärksam på ?? är de nått man kan kolla ?? nån som har personliga erfarenheter både bra o dåliga ?? tackar för svar Mvh

verkar som du ska satsa på en manuell big_smile

Elzon
27 oktober 2014 · 9 Inlägg

jag tackar för alla svar kommer bli en manuell låda även om dsgn är sjukt fin o köra men vill ju inte stå på verkstad varannan vecka... smile

JUSTer
27 oktober 2014 · 451 Inlägg

VAG har ersatt alla nya kopplingar med nya modell i nytt material som inte rasar någon mer

DSG6 är prickfri anser jag i 9av10 fall

DSG7 har haft mycket problem i kombination med TSI motorerna

Underdog
27 oktober 2014 · 170 Inlägg

Skoda rapid med dsg7 på jobbet, rullat 1500mil, tvekar att växla ibland när man rullar iväg.. Kommer upp i 40km/h på växel 2, jag vill att den ska växla, bilen håller sig där tills jag lättar på gasen lite, sen växlar den. Nä, avrådde chefen starkt från bilar med DSG, ändå åker dom å köper 6st sprillans nya rapid, alla med dsg7... Tidsfråga innan den jag kör rasar. Skulle aldrig kunna köpa vag så länge dom har DSG, köper helre dacia sandero.

Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2014 · 10 244 Inlägg

Kör en Transporter 4-motion 180 hk -14 med DSG på jobbet. Väger ~3100 kg som den står, drar ofta 1500+ kg på kroken med den. Har kört ~1800 mil än så länge utan problem.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 oktober 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
27 oktober 2014 · 26 113 Inlägg

Deception skrev:
DSG7 är i mina ögon den sämsta skiten till låda som suttit i en bil.

Då har du inte kört en Fiat med deras robotväxellåda märker jag, haha..

Angående topic så verkar det sannerligen vara lite upp och ner med DSG-lådorna, beroende på vilka man väljer.
Har ett par gamla bilar på jobbet, Caddysar, som har den äldre DSG-lådan, och dom funkar mig veterligen alldeles utmärkt, även efter 20 000 mil - servade såklart - medan Fiatbilarnas lådor - och kopplingar - rasar en efter en..

Kort sagt - i min värld finns det sämre lådor, och det finns bättre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
ablim Däcksman
27 oktober 2014 · 18 Inlägg

Har kört fars Caddy III 1,6TDI (77kw) -11 med DSG7 en hel del. Tycker den funkar mycket bra, men man får lite lära sig hur den jobbar. Det är ju trots allt inte någon traditionell automatlåda, utan dom funkar mer som en manuell låda som växlar automatiskt. Det går således att köra kopplingen(arna) varm(a), och det blir ett litet glapp om man står i motlut och ska iväg. När man släpper bromspedalen och ska över till gasen så rullar bilen bakåt litegrann, kanske en halvmeter, innan man kommer iväg. Är det så att det är väldigt krisigt med plats bakom så går det utmärkt att använda sig av vänsterbroms och gasa innan man släpper bromsen, eller att använda handbromsen, precis som på en manuell bil.

Jag har bara kört den lätt lastad ska tilläggas.

Skulle jag köpa en likadan själv? Ja, det skulle jag nog göra. I vårt fall har bilen gått precis över 5k mil, och då maskinskadegarantin täcker detta upp till 12k mil, så skulle jag inte ha några problem med det. Jag skulle i dom allra flesta fall rekommendera manuella lådor, men det är en sak som får mig att tippa över åt andra håller, och det är hur den jobbar i kombiantion med farthållaren. Dom jobbar mycket bra ihop, växlar upp och ner mycket fint i mot- respektive medlut. Kommer man till en korsning så tar du dig mbara igenom korsningen manuellt, sen är det RES så fort man kommit över 30km/h och så gasar den väldigt fint upp igenom växlarna till den valda farten. Skulle jag beställa en DSG om jag inte hade möjlighet att lägga till farthållare? Nej, aldrig.

Att köra med i trafik funkar den font, som väntat. Växlar där i alla fall jag vill och gör det väldigt snabbt. Enda gången som den inte gör som jag skulle ha gjort är om man ligger på en landsväg som är kuperad, så skulle jag en del fall ligga kvar på sjuan och inte gå ner till sexan då det lutar emot lite, men detta gäller bara då man kör utan farthållare och man får kompensera det ökade/minskade vridet/effekten på det nya varvtalet som man landar på efter att den växlat och man vill hålla jämn fart. Efter att farthållaren installerades har detta bekymmer varit ett minne blott.

Återkom gärna med fler frågor!

Cupra_
27 oktober 2014 ·

Mack skrev:

Deception skrev:
DSG7 är i mina ögon den sämsta skiten till låda som suttit i en bil.

Då har du inte kört en Fiat med deras robotväxellåda märker jag, haha..

Angående topic så verkar det sannerligen vara lite upp och ner med DSG-lådorna, beroende på vilka man väljer.
Har ett par gamla bilar på jobbet, Caddysar, som har den äldre DSG-lådan, och dom funkar mig veterligen alldeles utmärkt, även efter 20 000 mil - servade såklart - medan Fiatbilarnas lådor - och kopplingar - rasar en efter en..

Kort sagt - i min värld finns det sämre lådor, och det finns bättre.

Vad är fiat? Ett bilmärke? Jaha, de där italienska permobilerna! tongue

Mack Forum- och sitemoderator
27 oktober 2014 · 26 113 Inlägg

Deception skrev:

Mack skrev:

Deception skrev:
DSG7 är i mina ögon den sämsta skiten till låda som suttit i en bil.

Då har du inte kört en Fiat med deras robotväxellåda märker jag, haha..

Angående topic så verkar det sannerligen vara lite upp och ner med DSG-lådorna, beroende på vilka man väljer.
Har ett par gamla bilar på jobbet, Caddysar, som har den äldre DSG-lådan, och dom funkar mig veterligen alldeles utmärkt, även efter 20 000 mil - servade såklart - medan Fiatbilarnas lådor - och kopplingar - rasar en efter en..

Kort sagt - i min värld finns det sämre lådor, och det finns bättre.

Vad är fiat? Ett bilmärke? Jaha, de där italienska permobilerna! tongue

Korrekt, haha!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
jaka54
27 oktober 2014 · 5 680 Inlägg

Hej!
Oftast beror det väl på hur man kör!
Bilar som körs i stan ,tungt lastade, med lite gasglada killar vid ratten, som inte bryr sig så mycket om bilen (eftersom det inte är deras egen ), då är det väl inte så konstigt om DSG lådorna slits hårt.

Min egen Audi TT 3,2lit quattro roadster med DSG låda som gått ca 9000mil  , importerad från Tyskland för tre år sedanl, funkar utmärkt.

Cupra_
27 oktober 2014 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Oftast beror det väl på hur man kör!
Bilar som körs i stan ,tungt lastade, med lite gasglada killar vid ratten, som inte bryr sig så mycket om bilen (eftersom det inte är deras egen ), då är det väl inte så konstigt om DSG lådorna slits hårt.

Min egen Audi TT 3,2lit quattro roadster med DSG låda som gått ca 9000mil  , importerad från Tyskland för tre år sedanl, funkar utmärkt.

Fast som tidigare sagts så är det ju främst DSG7 som haft problem, med deras torrlameller, som din låda inte har..
För övrigt håller jag med dig, dock I mitt fall så var det min egna bil som hade slutkörda lameller efter 3000mil, varav säkert 2000 av dessa var landsväg, och bilen vägde 1200kg.

Elzon
29 oktober 2014 · 9 Inlägg

så då var bilen inhandlad vart en tdi-10 med 105 hk o MAN låda..

Evildan
29 oktober 2014 ·

Elzon skrev:
så då var bilen inhandlad vart en tdi-10 med 105 hk o MAN låda..

Klokt.
Mycket nöje med skåpet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang