Att installera baslåda på rätt sätt i en sedankaross.

Cederstrom96
16 maj 2013 · 84 Inlägg

känns som det blir bättre om man räknar om lådan till en Bandpass istället eller ?

Volvo 960 "T6" (1996)
Slemrotta
16 maj 2013 · 533 Inlägg

Är det bara jag som åker runt och spelar med dom bakre ryggstöden nedfällda för att få in bas i kupén? smile
Har haft min baslåda med basarna inåt i kupén och åt andra hållet - med basarna mot bakluckan.
Spelade högre och bättre med basarna vända mot bakluckan. Men hade varit intressant att prova vända på lådan och täta helt bakåt smile

Har dock ett problem jag inte kommer underfund med, och jag är inte ensam om det heller...
Jag spelar högre med en framdörr öppen, varför då?

huntelaar DLS
16 maj 2013 · 1 147 Inlägg

Slemrotta skrev:
Är det bara jag som åker runt och spelar med dom bakre ryggstöden nedfällda för att få in bas i kupén? smile
Har haft min baslåda med basarna inåt i kupén och åt andra hållet - med basarna mot bakluckan.
Spelade högre och bättre med basarna vända mot bakluckan. Men hade varit intressant att prova vända på lådan och täta helt bakåt smile

Har dock ett problem jag inte kommer underfund med, och jag är inte ensam om det heller...
Jag spelar högre med en framdörr öppen, varför då?

För lågt avstämd låda.

Slemrotta
16 maj 2013 · 533 Inlägg

huntelaar skrev:

Slemrotta skrev:
Är det bara jag som åker runt och spelar med dom bakre ryggstöden nedfällda för att få in bas i kupén? smile
Har haft min baslåda med basarna inåt i kupén och åt andra hållet - med basarna mot bakluckan.
Spelade högre och bättre med basarna vända mot bakluckan. Men hade varit intressant att prova vända på lådan och täta helt bakåt smile

Har dock ett problem jag inte kommer underfund med, och jag är inte ensam om det heller...
Jag spelar högre med en framdörr öppen, varför då?

För lågt avstämd låda.

Hur fixar jag det då? ska jag kapa porten lite? eller ska jag ha en längre port? eller måste jag rent av bygga en ny låda? :-)

huntelaar DLS
16 maj 2013 · 1 147 Inlägg

Prova att kapa lite på porten. Jag är ingen kung på lådor men be någon göra en teoretisk låda till dig och jämför sedan med din nuvarande.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 maj 2013 · 8 744 Inlägg

Att det spelar högre med en dörr är väl ändå fullt normalt? Bilen blir ju då som en bandpasslåda där dörren blir till port. Det brukar bli så att det spelar högst på förarsidan om man har passagerarsidans dörr/fönster öppet, och vise verca.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
andre_Oopel
24 juni 2013 · 138 Inlägg

Slemrotta skrev:
Är det bara jag som åker runt och spelar med dom bakre ryggstöden nedfällda för att få in bas i kupén? smile
Har haft min baslåda med basarna inåt i kupén och åt andra hållet - med basarna mot bakluckan.
Spelade högre och bättre med basarna vända mot bakluckan. Men hade varit intressant att prova vända på lådan och täta helt bakåt smile

Har dock ett problem jag inte kommer underfund med, och jag är inte ensam om det heller...
Jag spelar högre med en framdörr öppen, varför då?

Jag satte en större skiva på baslådans framsida å tätade bakåt sedan fällde jag sätet i min opel kupe å lirade så när det skulle ösas ordentligt smile

martinbmwe46
20 mars 2014 · 158 Inlägg

Har en fråga:

Om man monterar lådan med en bas och port tätt mot skidluckan och har kvar armstödet, när man då har 3 ibak och armstödet uppfällt kommer det då komma in nått ljud i kupén?

Högtalarna på hatthyllan vill jag behålla och vill inte ha ett stort hål i mittensätets rygg jämt. Någon som vet?

Baeckk
20 mars 2014 · 1 828 Inlägg

martinbmwe46 skrev:
Har en fråga:

Om man monterar lådan med en bas och port tätt mot skidluckan och har kvar armstödet, när man då har 3 ibak och armstödet uppfällt kommer det då komma in nått ljud i kupén?

Högtalarna på hatthyllan vill jag behålla och vill inte ha ett stort hål i mittensätets rygg jämt. Någon som vet?

Det kommer komma ljud..men absolut inte mycket tryck.

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w
Volvo 240 2.4L Dellorto 225hp gatbil
BMW 330i "Mål Turbo" (2001)
Baeckk
20 mars 2014 · 1 828 Inlägg

Såhär har jag byggt i min bil. Lådan så anpassad som möjligt och därefter tätat mellan låda och kaross.
https://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-2a7db8e767cbba96144ef5de68c6d7f7.jpg

Senast redigerat av Beeck (20 mars 2014)

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w
Volvo 240 2.4L Dellorto 225hp gatbil
BMW 330i "Mål Turbo" (2001)
martinbmwe46
20 mars 2014 · 158 Inlägg

Beeck skrev:
Såhär har jag byggt i min bil. Lådan så anpassad som möjligt och därefter tätat mellan låda och kaross.
http://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-2a7db8e767cbba96144ef5de68c6d7f7.jpg

Okej smile

ska köra med en spl 12 a och ice 800 steg. Men detta är väl enda sättet att göra på då? Helt enkelt inte köra fullt i bilen haha

Baeckk
20 mars 2014 · 1 828 Inlägg

martinbmwe46 skrev:

Beeck skrev:
Såhär har jag byggt i min bil. Lådan så anpassad som möjligt och därefter tätat mellan låda och kaross.
http://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-2a7db8e767cbba96144ef5de68c6d7f7.jpg

Okej smile

ska köra med en spl 12 a och ice 800 steg. Men detta är väl enda sättet att göra på då? Helt enkelt inte köra fullt i bilen haha

Jag kan ha en person bak iallafall för att det ska spela fullt ut. Och så fort jag fäller upp alla säten så blir det nästintill tyst. Spelar på hyfsat med nerfälld skidlucka, men inget märkbart...Man får se till att åka själv wink

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w
Volvo 240 2.4L Dellorto 225hp gatbil
BMW 330i "Mål Turbo" (2001)
VipMartie
9 juli 2014 · 537 Inlägg

Beeck skrev:

martinbmwe46 skrev:

Beeck skrev:
Såhär har jag byggt i min bil. Lådan så anpassad som möjligt och därefter tätat mellan låda och kaross.
http://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-2a7db8e767cbba96144ef5de68c6d7f7.jpg

Okej smile

ska köra med en spl 12 a och ice 800 steg. Men detta är väl enda sättet att göra på då? Helt enkelt inte köra fullt i bilen haha

Jag kan ha en person bak iallafall för att det ska spela fullt ut. Och så fort jag fäller upp alla säten så blir det nästintill tyst. Spelar på hyfsat med nerfälld skidlucka, men inget märkbart...Man får se till att åka själv wink

Nice! Någon med nästan samma setup som mig smile Åtminstone basarna...

Hmm det var det jag misstänkte... då jag ogärna vill flasha med basarna när bilen står parkerad så vill jag därför kunna ha bra ljud utan att fälla ner ryggstödet också. Har du bild på när du har ryggstödet uppe?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Domiseven f.d. Robospine
29 oktober 2014 · 208 Inlägg

Jag ska hjälpa en kollega att bygga i hans Skoda Octavia, jag misstänker att det är port upp i hatthyllan som gäller men egentligen tycker jag inte hans bagage skiljer sig jättemycket från min Golf, bagaget är fortfarande mestadels i kupén och det är inget annat än stolarna i vägen, en hatthylla över. Men visst, det skiljer ju en det på utformningen.

Men om det är lämpligt att dra upp porten i hatthyllan (det finns ingen skidlucka), då är det väl även lämpligt att ha basen uppåt?
Hatthyllan kommer ligga löst så det blir svårt att täta uppåt.

Basen är DLS W310D och DLS rekomenderar 28,5 liter med 3"x14cm,avstämd till 45Hz.
Välljud är fokus.

https://copy.com/B2vP1XaRNsnb48Ad

Senast redigerat av Domiseven (29 oktober 2014)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang