Volt på lågnivå

cavis Servicetekniker
29 oktober 2014 · 138 Inlägg

Hej
Har försökt söka mig till detta men inte hittat några klockrena svar.
Jag har en HU med 2v lågnivå och tittar efter HU med 4v för jag inbillar mig att man får bättre ljud och tryck
ur mitt monoblock.
Är det någon stor skillnad på 2v resp 4v lågnivå.
Anledning till detta är att jag har svårt att bli nöjd med basen i min bil och jag har haft allt ifrån enkel gas gpp1222 till magnat ad380, gas alpha 212, enkel spl xtr300 nu har jag gas alpha 2*15".
Slutsteg jag haft gas pro1000, magnat black core one och nu audison sr1dk.
Jämför med en kompis som har en enkel alpha 10" i sin v70 med dls x10 steg och tycker det låter väldigt bra för sin storlek känns som mina dubbla 15" borde få bilen att vibrera och det gör det men inte tillräckligt för mig.
Nu har jag dom i sluten låda med 63l till varsin bas som är uträknat av en på brl i ett program enligt bil effekt m.m
Känns som alla har dom i basreflex låda tom brl själva så man kan ju undra om det är det som är fel.
Bästa kombinationen jag haft är magnat ad380 med mitt audison steg men det kvar lite för bra för basen och lådan var heller inte optimal så den fick lite stryk.
Har en alpine cde 112i tror jag den heter

Ska jag satsa på lågnivå med 4v eller kan nån kolla om det blir bra med några basreflexrör och isf längd och tum?

Amatör
Fjong
29 oktober 2014 · 1 494 Inlägg

För att förtydliga, är det bara mer tryck du är ute efter eller vill du spela finare?
Vilken bil har du?
Hur mycket har du ställt upp gainen på steget?

Finns både för och nackdelar med portade samt slutna lådor men vill du spela högt så tror jag nog en portad är bättre.

cavis Servicetekniker
30 oktober 2014 · 138 Inlägg

Mondeo kombi och vill att det ska va mer tryck men jag är petig på finliret med. Gain står typ på hälften o subwoofer level på 13 av 15 och spelar via aux från min iPhone

Amatör
Lonefox Bad music kills good sound
30 oktober 2014 · 7 241 Inlägg

Högra styrka på lågnivå är främst för att motverka ev. störningar då en svagare signal inte trycker undan bisignaler lika bra som en starkare.

Kolla först ingångskänsligheten för AUX på din enhet innan du kollar efter en ny för SÅ stor skillnad gör inte en kraftigare lågnivåsignal.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Fjong
30 oktober 2014 · 1 494 Inlägg

Vill du ha bra ljud så kör inte med AUX, använd USB elr CD så kommer det låta bättre. Tycker att du ska testa mäta upp hur mkt effekt ditt steg lämnar när du lirar, kan ju vara så att du inte får ut all effekt. Lådan har stor påverkan på det. Fördelen med en bättre HU är ju att hela ditt system kommer låta bättre och du kanske får lite mer inställnings möjligheter men nån monster ökning i tryck tvivlar jag på.

Men är det mer tryck du vill ha så är lösningen enkel, köp fetare grejer problem löst ^^

Eftersom att du bor i Jönköping så rekommenderar jag att du åker in till BRL å snackar lite med Jocke, är säker på att han kan hjälpa dig smile

cavis Servicetekniker
30 oktober 2014 · 138 Inlägg

Det är Jocke som hjälpt mig med lådan. Tycker USB spelar sämst av allt på min HU och cd bäst. Jag har funderat på bättre/fler batterier har ett optima yellow top som lämnar 750-800cca tror jag. Jo man är ju alltid dumsnål ska ta o fixa o finjustera i helgen o blir det inte bättre får Jocke titta på helheten om det är nåt jag missar

Amatör
Drönirettab
30 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Har du subsonicfiltret aktiverat?

Testa i så fall att slå av den funktionen och lyssna om ljudet blir mer kraftfullt, filtret verkar enligt specen vara fixerat vid 40 Hz med 24 dB/oktav branthet och då är det nog möjligt att en del djupbas dämpas märkbart. Flera/bättre batterier borde inte hjälpa så väldigt mycket tycker jag, litegrann kanske. Är ditt batteri friskt så ska det klara av det där steget.

Att göra om dina lådor till basreflex lär knappast ge mer tryck i de lägre frekvenserna, det ser i teorin ut att hellre ge "dunk" än djupbas. Jag skulle i så fall vilja ha större lådor. smile

cavis Servicetekniker
30 oktober 2014 · 138 Inlägg

Ska kolla det drönirettab återkommer med mer info imorgon när jag gått igenom inställningar m.m

Amatör
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang