Elektronisk oljepump

Stortag
6 oktober 2014 · 298 Inlägg

Tjena

Som rubriken lyder skulle jag behöva hitta en elektronisk oljepump till motoroljan på rödblocket (230). Jag håller nämnligen på med ett motorbytes projekt och får inte motorn att rymmas om tråget svänger med bulan bakåt, så hamnade på en trågsvängning. Detta innebär att pumpen inte ryms innanför tråget. Jag trodde att lösningen var klappad och klar, men efter vidare granskning så roterar pumpen åt fel håll. Vill ni se vad jag menar så spana in projektet.
Har funderat mycket på möjligheterna att ändra rotationsriktningen men jag hittar inga lösningar. Nu börjar det luta allt mer mot att gå över till elektronisk drift.
De flesta tycker väl att det vore idiotiskt att sätta dit en elpump, men jag tänkte om man kopplar oljepumpen och bränslepumpen på samma relä/säkring så borde man ju inte slippa så långt om pumparna stannar. På samma gång självklart en oljetrycksmätare.
En arbetskollega talade om att i banracing brukar de ibland ha en oljetank i bagaget och en elpump. Så nu undrar jag då om någon vet hur ja skulle kunna använda originalpumpen med mekanisk drift eller tipsa om elpump.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Glesmark
6 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

Jag vet inte med säkerhet, men jag har aldrig någonsin hört om att man förser motorn med olja från en el-pump.
Du kan ha en el-pump vid motorer där du t.ex har turbon monterad lägre än oljetråget, för att få bort oljan från oljereturen får man bygga en liten tank under turbon, som en el-pump pumpar över till motorns oljetråg då förstås.

Men i övrigt, aldrig hört talas om.
Ditt alternativ kanske är torrsumpspump monterad på sidan av motorn.

Stortag
6 oktober 2014 · 298 Inlägg

Ja det kanske inte skulle vara så dålig ide. får nog så lov och studera vidare och försöka komma på ngt.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
fadret
7 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

Det finns ju eldrivna till diffar tror nissan har någon modell,sedan finns det båtar med elpump på oljesidan

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Glesmark
7 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

fadret skrev:
Det finns ju eldrivna till diffar tror nissan har någon modell,sedan finns det båtar med elpump på oljesidan

Mekanisk pump driven av veven är antagligen det mest driftsäkra, det är trots allt driftsäkerhet som är ledmotivet inom marina motorer.
Har du möjlighet att nämna någon båt där elpump står för oljematningen till motorn?

fadret
7 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

Vet inte vad båten hette,det var en stor rackare som jag transporterade från Varberg till Tidaholm för något år sedan,han som hade köpt den bytte just en elektrisk oljepump,vet att det var en Fordmotor i båten.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Stortag
8 oktober 2014 · 298 Inlägg

Fick höra om att bubblor hade en oljepump som var monterad på veven, stämmer det? I såfall kanske man kunde bygga om lite och få den att passa på rödblocket.
Det finns ju alltid entusiaster som håller på med bubblor så troligtvis finns det lite modernare upphottade versioner av pumpen också. Bara den klarar av att mata tillräckligt skulle det ju kanske inte va så dålig ide.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Glesmark
8 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

Den sitter på veven/driven av veven i nästan alla motorer, på några motorer sitter den internt monterat, andra utanpåliggande.
Vissa har kedjedrivning på insidan motorn, vissa är trädda över veven utanpå etc.
Finns många lösningar.

jonTe
9 oktober 2014 · 5 710 Inlägg

Jag tror det blir svårt att hitta en lämplig pump....det är som sagt väldigt ovanligt med elpump till motoroljan. Har inte ens hört talas om det trots hyvsad koll på många slags motorer.
Anledningen till varför det är ovanligt tror jag är flera.
-Driftsäkerheten
-Konstruktionen på pump. En oljepump har skapligt högt flöde och jobbar på ganska relativt höga tryck för det flödet= det kräver sin pump och en elektrisk sådan blir avancerad= dyr.

Tycker du skall kolla på en mekanisk remdriven pump som används till torrsumpsystem som redan nämts.

MVH Jonas
..............
Fr0zenFr0g
30 oktober 2014 · 38 Inlägg

Det du letar är en pump för torrsump...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang