Biodiesel b100 i personbil?

benz_elias
20 september 2014 · 118 Inlägg

Halloj har en fundering. Är de nån som testat biodiesel b100 i tex vw 1,9 tdi? Funkar de eller behöver man göra om något? Har nämligen nära tillgång pump och de kostar ju 10kr litern så man blir ju lite nyfiken:)

Dr_struts
20 september 2014 · 1 861 Inlägg

Kan bli ett jävla liv om du blir utsatt för kontroll misstänker jag! tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
cyberk2
20 september 2014 · 214 Inlägg

Det funkar. Mycket nackdelar dock, sök och du kommer hitta.
b100 används inte på vintern, då det fryser. Renar styggt så du kommer få många igensatta dieselfilter. Algtillväxt om du har minsta lilla vatten i tanken.
Blir inget liv vid kontroll

benz_elias
26 oktober 2014 · 118 Inlägg

Har nu kört ca 4 tankar utan problem, märker ingen skillnad på bilen som är en vw golf tdi -97. Kollade instruktionsboken och där stod det att den får köras på rme ( biodiesel) och den är utrustad med filterförvärmning osv och ska klara rme ner till -16☺ har inte bytt nått filter än..

torpis Forummoderator
27 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Det är en salig skillnad på RME och biodiesel!   RME är "matolja" medan biodiesel är tex RME som man låtit reagera med metanol och på så vis fått bort "geggan" vilket resulterar i en tunnflytande vätska aka biodiesel.

All modern diesel innehåller upp till 5% RME(i princip all svensk diesel iaf), detta ger stora fördelar med avseende på smörjningen. Sen har ju tex statoil som har 30% biodiesel i sin soppa, det är alltså fortfarande upp till 5% RME resten biodiesel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Glesmark
27 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

På lastbilssidan tappar man bra mycket effekt på att köra på ren biodiesel, har inga flashiga siffror att presentera men en Scania 460 eller 480 känns som den har typ 300-340 hk kvar när man pumpat i den skiten.

zleepy Trucker
27 oktober 2014 · 1 391 Inlägg

Glesmark skrev:
På lastbilssidan tappar man bra mycket effekt på att köra på ren biodiesel, har inga flashiga siffror att presentera men en Scania 460 eller 480 känns som den har typ 300-340 hk kvar när man pumpat i den skiten.

och en 730 är lika pigg som en 560 smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2014 · 13 733 Inlägg

hur löser dom växtproblemet numera.. vi hade STORA problem när dom började blanda in en massa miljötrams i dieseln.
bussjävlar som stannade vid alla tänkbara tidpunkter..inte helt ofta när det passade jävligt illa..

var jhu minst 1gång i veckan att någon buss krånglade pga det där skiten och vi hade 8st bussar =/  jag klarade mig bra men körde lite mindre buss och fick tanka ganska ofta.. värre var arbetspolarn som hade 800liters tankt så efter en vecka så fick han i ett par hundra liter diesel bara =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
benz_elias
29 oktober 2014 · 118 Inlägg

Enligt vad jag läst mig till så ska rme och biodiesel va samma sak.. nån effektminskning har jag inte märkt på min bil.. kör också biodiesel konverterad Scania 400/440/450 och har inte märkt nån skillnad.. men en del filterbyten har de blivit på dem. Men om åkaren kan tjäna upp emot 25000kr per månad på en bil som rullar mycke så är väl några filterbyten extra inte så farligt.. men Scania jobbar på problemet vet jag..

Glesmark
29 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

benz_elias skrev:
Enligt vad jag läst mig till så ska rme och biodiesel va samma sak.. nån effektminskning har jag inte märkt på min bil.. kör också biodiesel konverterad Scania 400/440/450 och har inte märkt nån skillnad.. men en del filterbyten har de blivit på dem. Men om åkaren kan tjäna upp emot 25000kr per månad på en bil som rullar mycke så är väl några filterbyten extra inte så farligt.. men Scania jobbar på problemet vet jag..

Rme är rapsmetylesterolja, dvs biologisk diesel. Finns som inblandning i diesel och finns även som ren rme.
Vanligast är att företaget har en egen tank med ren rme, inte jättemånga ställen som har det på pump.

Kör din 460 på biodiesel och sedan sätter du dig i en 460 som går på diesel hela tiden, kommer nog kännas rätt ordentligt.
Kör du släp med tunga lass på din? 460 me ren biodiesel och ~50 ton är inte jättespännande iaf.

torpis Forummoderator
30 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Glesmark skrev:

benz_elias skrev:
Enligt vad jag läst mig till så ska rme och biodiesel va samma sak.. nån effektminskning har jag inte märkt på min bil.. kör också biodiesel konverterad Scania 400/440/450 och har inte märkt nån skillnad.. men en del filterbyten har de blivit på dem. Men om åkaren kan tjäna upp emot 25000kr per månad på en bil som rullar mycke så är väl några filterbyten extra inte så farligt.. men Scania jobbar på problemet vet jag..

Rme är rapsmetylesterolja, dvs biologisk diesel. Finns som inblandning i diesel och finns även som ren rme.
Vanligast är att företaget har en egen tank med ren rme, inte jättemånga ställen som har det på pump.

Kör din 460 på biodiesel och sedan sätter du dig i en 460 som går på diesel hela tiden, kommer nog kännas rätt ordentligt.
Kör du släp med tunga lass på din? 460 me ren biodiesel och ~50 ton är inte jättespännande iaf.

Jag vill påstå att RME inte är diesel. En bil som körs på ett bränsle som den inte är byggd för fungerar i bästa fall dåligt.

Tänk att man tankar E85 i en bensinbil, det funkgerar ofta väldigt dåligt också, i synnerhet en morgon som denna med minus två grader på termometern.

RME är betydligt mera trögflytande än diesel och man behöver med största sannolikhet större spridarmunstycken för att få in den soppa som behövs under insprutningsfasen. En modern diesel sprayar in bränsle ett tiotal gånger per förbränning och ni kan ju själva tänka er att spraya sirap eller vatten med sprayflaskan i köket hemma.

Så självklart blir det mindre effekt, men inte för att RME är ett sämre bränsle utan för att man tankar det i en bil som inte är anpassad.

För dieselbränsle i Sverige så får man blanda in upp till 5%(eller var det 7% minns fasen inte längre) RME, detta för att motorerna skall fungera som de ska. Där emot är det ingen som säger att man inte kan ha en större del förnyelsebar diesel så som Statoil och Jet gör/gjorde. Vet inte om Ingo fortfarande är statoil.

Så vi måste hålla isär begreppen och inte trycka på fel egenskaper. smile

Jag har i experimentellt syfta haft RME stående hemma samt RME blandat i Jet-A1(modellflyg med jetmotor) och det har inte varit några konstigheter med alger eller liknande. Av naturliga skäl har jag inga erfarenheter av RME i minusgrader haha.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
30 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Glesmark skrev:
Scania 460 eller 480 känns som den har typ 300-340 hk kvar när man pumpat i den skiten.

benz_elias skrev:
biodiesel konverterad Scania 400/440/450 och har inte märkt nån skillnad..

Jag ser en skillnad!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TimeJudge
30 oktober 2014 · 183 Inlägg

Kör en Scania 500 -11 som går på Bio100 rullar ca 105mil per arbetsdygn, vi märker ingen märkbara skillnad på effektminskning.
vi servar bilen var 2500mil då byts alla filter samt olja.
har en snittförbrukning på 3,7

Det är inte laddet som dödar.
Glesmark
30 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

torpis skrev:

Glesmark skrev:
Scania 460 eller 480 känns som den har typ 300-340 hk kvar när man pumpat i den skiten.

benz_elias skrev:
biodiesel konverterad Scania 400/440/450 och har inte märkt nån skillnad..

Jag ser en skillnad!

Du tror att du ser en skillnad, dom bilarna är däremot optimerade.
Hela vagnparken som köps in är Scania och är optimerade för biodiesel, företaget har också en egen stor tank för ändamålet, fylld med 100% biodiesel.

torpis Forummoderator
30 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Glesmark skrev:
Du tror att du ser en skillnad,

Då slarvar du med informationen. Skall vi kunna dra slutsatser så är det viktigt att man är tydlig och saklig.

Är det euro-6 motorer du pratar om? http://www.scania.se/lastbilar/main-com … es/euro-6/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
30 oktober 2014 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Glesmark
30 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

torpis skrev:

Glesmark skrev:
Du tror att du ser en skillnad,

Då slarvar du med informationen. Skall vi kunna dra slutsatser så är det viktigt att man är tydlig och saklig.

Är det euro-6 motorer du pratar om? http://www.scania.se/lastbilar/main-com … es/euro-6/

Trodde att folk skulle förutsätta att dom är optimerade om dom körs på det bränslet.
Det tar emot, men my bad i så fall.

Euro5 eller om det är Euro6 vet jag inte, det är årsmodell 2013 och 2014.

TimeJudge
31 oktober 2014 · 183 Inlägg

Problemen uppstår när man blandar bränslet antingen kör du med RME/Bio100 endast eller vanlig bränsle.
Det vet jag av egen erfarenhet va tvungen att nödtanka med vanligt men kort efter fick vi byta filter.
åkaren har 120 ekipage varav 80% kör med RME/Bio100

Det är inte laddet som dödar.
Danne_1977
31 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Har kört Volvo FH16 400 på skiten... o jag kan lova att den är ju rätt så klen redan från början på vanlig diesel, med denna så kändes det som jag fick gå ut o knuffa på i uppförsbackarna (Dragare + trailer med 32 ton på), usch och fy, det gör stor skillnad mellan olika typer av diesel åxå, riktig gammeldags diesel (blank diesel) är den bästa. Jag hade två fat ståendes som jag fått av nån, dessa var från början/mitten på 70 talet, efter noga inspektion så tankade jag i bilen som då var en Volvo 760 Turbo Diesel, jag kan lova att jag körde många fler mil än på den dieseln som fanns i pumparna. O jag tycker den gick avsevärt mycket bättre.

Idag är dieseln helt gul och känns tunn och blaskig.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
cyberk2
1 januari 2015 · 214 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Har kört Volvo FH16 400 på skiten... o jag kan lova att den är ju rätt så klen redan från början på vanlig diesel, med denna så kändes det som jag fick gå ut o knuffa på i uppförsbackarna (Dragare + trailer med 32 ton på), usch och fy, det gör stor skillnad mellan olika typer av diesel åxå, riktig gammeldags diesel (blank diesel) är den bästa. Jag hade två fat ståendes som jag fått av nån, dessa var från början/mitten på 70 talet, efter noga inspektion så tankade jag i bilen som då var en Volvo 760 Turbo Diesel, jag kan lova att jag körde många fler mil än på den dieseln som fanns i pumparna. O jag tycker den gick avsevärt mycket bättre.

Idag är dieseln helt gul och känns tunn och blaskig.

FH16 400 ??? Coolt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang