Vevhusventilationens funktion vid regbes

MeepMeep Finraggare
30 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

Jag har sprungit på ett intressant problem när det är dags att registreringsbesiktiga Plymouthen.

När den kom från USA har den två filter - ett på varje ventilkåpa vilket inte är ok enligt besiktningen, de kräver nämligen sluten vevhusventilation för bilar av årsmodell 1969 och senare. Inga problem - det är även en fördel för de som sitter i bilen att slippa andas in så jag handlade en PCV som monterades där passagerarsidans filter satt - med slang till PCV-porten på förgasaren. Det är alltså kopplat såhär på passagerasidan

Ventilkåpa -> PCV -> Vaccumport på förgasaren

Gaserna från vevhuset sugs alltså tillbaka in i förgasaren för förbränning i motorn. För att inte skapa undertryck i vevhuset krävs då någon form av lufttillförsel - i mitt fall genom filtret på förarsidans ventilkåpa.

MEN NEJDÅ. Bilprovningen skriver såhär när jag mailade dem

Båda ventilkåporna skall vara kopplade till förgasaren alt. Luftfiltret till förgasaren.

Jag frågade då vad skillnaden är om filtret sitter direkt på ventilkåpan eller om man drar en slang från ventilkåpan till luftfiltret och fick svaret

Vevhusventillationen måste vara sluten och det är den inte om det är ett sådant filter monterat....

Problemet är att jag har regbesiktning bokad och hinner nog inte få fram en nippel som passar i ventilkåpan och jag känner absolut inte för att såga hål i luftburken för en slang som inte ger någon extra funktion över det filter som redan sitter.

Tänker jag helt fel i mitt resonemang kring funktionen? Borde det inte räcka med filter direkt på kåpan för INKOMMANDE luft. Filtret skall ju bara se till att man inte suger in skit i vevhuset - ut kommer ju gasen genom PCV in i förgasaren?? Eller är han som svarar på mail på Carspect helt ute och cyklar?

Tacksam för hjälp.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

De motorer jag pysslat med har inget "inlopp" för friskluft till vevhuset. Enklast är väl att proppa ena ventilkåpan. Eller är jag ute och trampar nu?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
MeepMeep Finraggare
30 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

Om jag proppar ena ventilkåpan får jag väl ett undertryck i vevhuset eftersom PCV suger via vakuum på förgasaren?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
frasse4
30 oktober 2014 · 736 Inlägg

Hej,

Varför ska du ha inkommande luft till vevhusventilationen? Det skapas ju vevhusgaser genom att kompression läcker ner förbi kolvringarna samt att oljan evaporerar, det är ju den gasen som du vill ventilera bort. Det de menar med mailet är att om du kopplar ventilkåpan till luftfilterboxen kommer den ju också bli en evakuerande väg eftersom det är undertryck i luftfilterboxen...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
frasse4
30 oktober 2014 · 736 Inlägg

Oj lite sent, men det är väl normalt med undertryck i vevhuset...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
MeepMeep Finraggare
30 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

Men PCV sitter ju bara på passagerarsidan nedtryckt i ventilkåpan - skall jag bara plugga förarsidan?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
frasse4
31 oktober 2014 · 736 Inlägg

Utan att veta hur vevhusventilationen är uppbyggd på aktuell motor skulle jag ju gissa att det finns en anledning till att det finns uttag för vevhus på båda ventilkåporna (förutsatt att det inte är eftermarkanadsventilkåpor då). Så jag skulle satsa på en förgrening och ventilera båda. Men om du har ont om tid och ska regbesiktiga så skulle jag plugga ena sidan vid besiktningen och köra lite piano under tiden...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2014 · 13 729 Inlägg

känns som trådskaparen missat hur det fungerar med vevhusventilationen..

undertrycket i förgasaren gör att alla vevhusgaser kan dras ner i förgasaren  finns det inge mer vevhustryck så tar den inte luften där utan tar den via luftburken i vanlig ordning.

så på ett eller annat sätt bör båda ventilkåporna sitta ihop med en slang.  men gör så här skaffa en slangklämma och en passande slang som du pluggar med valfri sak  när du kommer till bilprovningen monterar du bort filtret på kåpan och monterar pluggen kör sen inte mer än nödvändigt

rulla sen in på reggningen och regga bilen och direkt när du rullar ur hallen monterar du tillbaka ditt filter.
sen gör du om allt när du har tid så du får en sluten vevhusventilation.   just nu får du säkert en del gaser som går ur filtret så för sin egna skull är det praktiskt att ha sluten vevhusventilation för så gött luktar det inte smile framför allt inte på en hedenhös motor som öser bensin förbi kolvringarna..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MeepMeep Finraggare
31 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

Om jag missat helt hur det fungerar - hur komner det sig att 440 original har en pcv och sedan filter på andra sidan där luft kommer in? Hade jag haft orginalluftboxen med snorklarna hade jag nog kopplat så.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
31 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

frasse4 skrev:
Utan att veta hur vevhusventilationen är uppbyggd på aktuell motor skulle jag ju gissa att det finns en anledning till att det finns uttag för vevhus på båda ventilkåporna (förutsatt att det inte är eftermarkanadsventilkåpor då). Så jag skulle satsa på en förgrening och ventilera båda. Men om du har ont om tid och ska regbesiktiga så skulle jag plugga ena sidan vid besiktningen och köra lite piano under tiden...

Kommer nog göra så. Köra PCV som det är tänkt på ena sidan och plugg på andra under bes - sen tillbaka med filtret så som motorn är byggd. Dock är jag som sagt inte helt klar med varför ett filter ovanpå motorn skall vara bättre än ett filter vid sidan på motorn eftersom gasen inte åker ut det hållet utan genom PCV

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
frasse4
31 oktober 2014 · 736 Inlägg

Hur kan du vara säker på att vevhusgasen inte tar sig ut genom filtret? Du har ju mest vevhusgaser vid full gas men nästan inget vacum eftersom spjället är öppet, vevhusgasen tar ju lättaste vägen ut...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
MeepMeep Finraggare
31 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

Det är inte bara ett filter - som jag förstått det så  sitter backventil i den jag har på nu?

Försökt läsa mig till allt om ventilation på 440 sidor, men det står fan olika överallt.

Ni rekommenderar alltså pcv i båda hålen och sen grena ihop in i förgasaren?

Senast redigerat av kameramannen (31 oktober 2014)

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
31 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

http://www.shophemi.com/images/media/p- … _bible.pdf

Bra läsning i ämnet men det säger ju tyvärr inte hur svensk bilprovning tolkar reglerna smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
FL3JM Inga konstigheter
31 oktober 2014 · 2 064 Inlägg

Men alltså, PCV är ju en backventil, dvs en fjäder med en kula som ser till att det bara kan gå flöde åt ett håll, fjädern ser även till att det är lite övertryck i vevhuset dessutom (PCV = Positive Crankcase Ventilation) och är ursprungligen gjord för pansarvagnar då dom kom på att det inte var så bra att få in vatten i den öppna vevhusventilationen man hade innan. Sen i slutet på 1960-talet så märkte man att hälften av alla kolväten som släpps ut av personbilar kommer ur den öppna vevhusventilationen, så då tog man pansarvagnslösningen och stoppade in i bilar så blev det kanon.
Ytterligare en fördel med denna vevhusventilation är att man förlänger oljans livslängd en hel del.

EDIT: Det funkar lite som du säger faktiskt, fast ena ventilkåpan ska gå till innan gasspjället/förgasaren och andra ventilkåpan ska gå till efter gasspjället/förgasaren (eller i vakuum-ingången på förgasaren). Det skapas ett luftflöde genom vevhuset då samtidigt som man har ett positivt tryck: http://www.motormagic.info/vacuum.htm
http://www.motormagic.info/VACUM6.JPG
Anledningen till att många här är kluvna till din PCV-historia är för att det här är ett påfund som bara finns i V-motorer från USA. smile

MEN man har ingen nytta av en PCV egentligen, de flesta moderna bilar (som Magnumen du hade t.ex) har kopplat "Ventilkåpa -> Insug", sen sitter det en slang emellan ena ventilkåpan till den andra, så man slipper ha två slangar till insuget.
Det som kan hända är att man suger in lite oljepartiklar, vilket man inte vill ha i jättetrimmade bilar då man kan få spikningar iom att oktantalet sjunker då, så då kör man en catch can emellan, så det blir "Ventilkåpa -> Catch can -> Insug". (Så kör jag på min Evo). Många brukar dock sätta ett filter på Catch can'en, då blir vevhuset öppet och går således inte igenom besiktingen.

Genom att skippa PCV får man undertryck i vevhuset och detta ger faktiskt lite mer effekt och får oljan att hålla ännu längre.
Det finns t.om vakuumpumpar att köpa för att få extra mycket hästar: http://www.dragzine.com/tech-stories/en … orsepower/


Lycka till! Najs bil du skaffat! wink

Senast redigerat av FL3JM (31 oktober 2014)

MeepMeep Finraggare
31 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

Hmm, blir ju lite klarare men inte hela vägen.

Vakuumpumpar kör de ju absolut med - men de ventilerar ju ut det den suger ut så de går absolut inte igenom smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
FL3JM Inga konstigheter
31 oktober 2014 · 2 064 Inlägg

Nu har jag suttit och läst och läst och läst. smile Det verkar som om typ alla bilar har den där PCV-setupen, bara att den ser lite olika ut. På min Evo sitter det två slangar till ventilkåpan, ena slangen går genom en backventil (PCV) och sen direkt till insugsplenumet (efter trotteln) och den andra slangen går till insugsröret innan turbon.

Förmodar att det satt nån liknande historia fast inbyggd i insugsplenumet på våra gamla Magnumar.

I mitt fall, iom att jag har turbo på min Evo, så kan det skita sig så fort den där backventilen börjar bli trött då OM den inte orkar stänga när man laddar på så trycker man ut luft genom ventilkåpan och ut genom den slangen som går till innan turbon, så man får massa oljeklegg i hela turbon, IC'n osv.

PVC'n ser till att man har svagt undertryck vid idle och låglast, så fort man börjar gasa så stängs PVC'n och så skapar man ett svagt undertryck genom den andra slangen som går till innan trotteln.

Jag som har köpt en catch can och grejer, nu läser jag att man bör köra TVÅ catch cans, en per slang. hmm Man lär sig något nytt varje dag.

MeepMeep Finraggare
31 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

Ja det behöver tydligen vara två. En som fångar oljan som hänger med när PCVn släpper igenom vevhusgas innan den går tillbaka in genom (i mitt fall förgasaren) och sedan en på andra sidan som går via luftningen. Mitt tidigare antagande om att det satt en backventil i andra kåpan var tydligen fel - man måste fånga bort oljan så den inte går in i filtret igen... SUCK.

Vad finns det för catch tanks med 3/8 anslutningar? smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
31 oktober 2014 · 2 381 Inlägg

Hörru flejm - här har du ju prylen vi behöver

http://www.radiumauto.com/Universal-Dua … -P189.aspx

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang