Köpråd: Nissan Qashqai

BilRookien
29 oktober 2014 · 7 Inlägg

Hejsan!

Går i tankar på att köpa en begagnad Nissan Qashqai -10, 1.6L, 117HK.

Verkar var en trevlig bil överlag men en stor fundering gäller att det inte utförts någon service över huvud taget av den förre ägaren. Den första servicen är gjord av bilfirman efter fyra år och ca 6000 mil.

Hur illa är det att servicen inte skötts de första fyra åren?
Vad bör man se upp med och vad kan följderna bli?
Vad kan jag kolla upp själv?

Är ganska novis på bilar, därav frågeställningen.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh BilRookien

dasboot
30 oktober 2014 · 441 Inlägg

Jag hade skitit helt i en bil om den inte fått någon kärlek på 4år

Rquired Allmänt envis
30 oktober 2014 · 12 512 Inlägg

På en Nissan, ett märke som har och har haft problem med motorernas kedjor, riskerar du ett kedjebrott om underhållet inte har skötts noggrant. En brusten kedja brukar innebära en ny motor och en skyhög räkning kort sammanfattat, ingen service på fyra år och 6000mil betyder att du bör springa åt andra hållet!

Men jag vill inte skrämma dig från varken Nissan eller Qashqai för både märket och modellen är bra men hitta en bil som åtminstone har fått service enligt protokoll och byt olja med max 1500mils intervall framöver för att vara på den säkra sidan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2014 · 17 457 Inlägg

Som Rquired skriver: Spring... Glöm den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BilRookien
30 oktober 2014 · 7 Inlägg

Tack för era svar!

Det var tråkigt att höra, då bilen annars är mycket trevlig....

Är det främst (eller bara) kedjan som riskerar att brista, och då också en ny motor, eller finns det andra uppenbara grejer man bör kolla efter?

Finns det något jag kan kräva eller önska av bilfirman, i form av service eller garantier, ifall det skulle bli ett köp?

Skulle nog behöva hjälp av någon kunnig person som tar en titt under huven för att se hur "illa" det är ... eller är det så krasst att man bara ska glömma denna?

Tacksam för era tips och råd!

Mvh BilRookien

fredde85
30 oktober 2014 · 1 798 Inlägg

glöm just den finns så mkt bilar till salu så du kan hitta en där service utförts som de ska

sen kan ju bilen gå bra just när du köper men ej servad på 4 år 6000mil visar sig senare

Senast redigerat av fredde85 (30 oktober 2014)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Evildan
30 oktober 2014 ·

Bra bilar, när dom är servade som dom ska.
Stå över den som inte är omhändertagen enligt anvisningarna, det kan kosta mer i slutändan eller för all del inte hända någonting, men det är i mitt tycke ändå för stora pengar för att chansa. (om den inte kostar 50000kr) wink

För 129000kr innan den sedvanliga prutningen erbjuds du här ett bra 4500mils exemplar på en seriös firma med MRF garantier och fullstämplad servicebok.
http://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Qa … 12&w=3

BilRookien
31 oktober 2014 · 7 Inlägg

Tack för svar allihop!
Följde era råd och stod över denna bil. Det kommer flera!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang