Inkoppling av DRL i bilen, behöver lite hjälp av el "experter".

MrSaizo
26 oktober 2014 · 2 Inlägg

Hej, är ny på forumet och fick tipset av Robin på Mitsubishi's forum att jag kan få bättre hjälp här.

Bilen: Mitsubishi Spacestar -02 (ej GDI), manuell låda samt bensindriven.
DRL: Hamron från Jula.
Jag har både multimeter, alla service manualer för bilen i .pdf format - även i mobilen, samt andra verktyg.

Vad är problemet? Kablarna är 3st: Röd, svart samt vi. Detta gäller både direkt i själva DRL lyktan samt kablarna som ingick. Anslutningarna är 1 flatstift (vit kabel) samt ring modell (svart samt röd kabel).

Jag fick med någon form av installationsguide, men den visar inte ens vart jag ska montera allt. Bil el är något helt nytt för mig dessvärre.


Vad jag vill är att koppla DRL'n till parkering/positionsljusen, då även baklyktorna lyser men inte helljusen.
Jag kommer dock att försöka ge mig på det hela själv idag, lyckas jag inte hoppas jag att någon här kanske har ett bra tips eller liknande. Ska försöka ta bilder under dagen på alla delar.


Tack på förhand
/R/

MKarlsson Tunnelmaster
26 oktober 2014 · 348 Inlägg

Ta en bild på servicemanualen och ladda upp här så kanske någon kan förklara för dig vilka trådar som ska användas.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
Sickan_
26 oktober 2014 · 945 Inlägg

Jag köpte det till min audi. Och jag kopplade bara den svarta till minus på positionen och den röda på plus sen funkade det. big_smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrSaizo
30 oktober 2014 · 2 Inlägg

Sickan_ skrev:
Jag köpte det till min audi. Och jag kopplade bara den svarta till minus på positionen och den röda på plus sen funkade det. big_smile

Intressant. Men vart kopplade du den vita?
Enligt polisen och transportstyrelsen - så får jag tydligen inte ha halvljus + DRL igång.

Det är inte en Audi jag äger - oavsett om jag har hel, halv eller inget ljus på så är mina positionsljus igång tydligen.

Enligt en mekaniker så ska jag alltså egentligen ansluta den vita sladden till ett relä, som när jag sätter igång helljuset ska den släcka mina DRL lyktor. Exakt vilket relä är tydligen upp till mig att hitta.
Dessvärre är bil el något jag är enormt dålig på.


Ska försöka ladda upp bilder från service manualen, när jag är vid min stationära dator.

Mack Forum- och sitemoderator
30 oktober 2014 · 26 136 Inlägg

MrSaizo skrev:

Sickan_ skrev:
Jag köpte det till min audi. Och jag kopplade bara den svarta till minus på positionen och den röda på plus sen funkade det. big_smile

Intressant. Men vart kopplade du den vita?
Enligt polisen och transportstyrelsen - så får jag tydligen inte ha halvljus + DRL igång.

Det är inte en Audi jag äger - oavsett om jag har hel, halv eller inget ljus på så är mina positionsljus igång tydligen.

Enligt en mekaniker så ska jag alltså egentligen ansluta den vita sladden till ett relä, som när jag sätter igång helljuset ska den släcka mina DRL lyktor. Exakt vilket relä är tydligen upp till mig att hitta.
Dessvärre är bil el något jag är enormt dålig på.


Ska försöka ladda upp bilder från service manualen, när jag är vid min stationära dator.

Korrekt.
DRL är ett substitut för halvljuset, och får därför inte kombineras med det.

Lite som dimljuset med halvljuset vid klart väder ungefär.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang