Generatorvin / Generatortjut vid ljudbyggen volvo v70/s60 2000-2007

Dalennar
24 september 2014 · 2 Inlägg

Det finns många som har problem med att det tjuter i högtalarna efter att man kopplat dem till ett slutsteg. Detta fenomen kallas generatorvin eller generatortjut.
Oftast är problemet just att man inte har jordat ordentligt i varken stereo eller slutsteg, att man köpt kassa lågnivåkablar eller ström och jordkablarna är för små.

Mitt problem är svårare att förstå:

Volvo v70 årsmodell 2004, stereo: HU603 (original)

Ljudsystem:
Fram: DLS R6.2 preference series
Bak: Alpine SPG-17C2
Steg: DLS XM40 4x100W

Jag har super ljud så länge jag inte startar motorn. När motorn är igång har jag ett skönt generatortjut i bakhögtalarna.
Drar jag ut signalkabeln till bakhögtalarna, spelar dom ifram utan tjut.
Drar jag ut signalkabeln till framhögtalarna, spelar dom i bak utan tjut.
Det tjuter alltså bara när båda signalkablarna sitter i steget och då bara i bakhögtalarna.

Slutsteget är fastskruvat golvet på bagageutrymmet i en träskiva. Jag använder 10mm kabel för plus direkt från batteriet (i skuffen) och en 10mm kabel för jord som jag dragit till bältesbulten (som också är fri från målarfärg = bra plåtkontakt).

Det jag har provat är:
1)    Jorda direkt i batteriet, generatorvinen försvan inte.
2)    Dra högtalarkabel och båda signalkablarna hängande från stereon rätt igenom kupen direkt till steget utan någon som hellst kontakt med andra kablar. Funkade inte.
3)    Byta slutsteg, funkade inte
Slutsatsen är att generatortjuten inte kommer från slutsteget, inte från kablarna och inte från för dålig jordning i steget.
Vad kan vara problemet?
Kan HU603 stereons originaljordning vara för dålig?
Jag börjar få gråa hår..

Canom
27 september 2014 · 27 Inlägg

Tjena! Jag är lite utav en nybörjare själv, men kan tipsa om följande som kanske hjälper;

Testa jorda generatorn,

Jorda chassiet på huvudenheten,

Skaffa en linje filter (?) funkar endast ifall det är lågnivå!

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3175.3367/

Hoppas det löser sig! Mvh

HansN83 x40
27 september 2014 · 1 209 Inlägg

provat andra lågnivå kablar, hade samma problem med min även om jag köpte dyra lågnivå så fel från fabrik.

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 september 2014 · 3 730 Inlägg

Varfrån har du tagit remoten till slutsteget?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
laggan
29 september 2014 · 27 Inlägg

Canom skrev:
Testa jorda generatorn


Hoppas det löser sig! Mvh

Om generatorn inte är jordad får han ju ingen laddning och då borde han ha märkt att batteriet tar slut. I och för sig kan ju jordningen vara dålig. Kanske menade du det?

Canom
31 oktober 2014 · 27 Inlägg

laggan skrev:

Canom skrev:
Testa jorda generatorn


Hoppas det löser sig! Mvh

Om generatorn inte är jordad får han ju ingen laddning och då borde han ha märkt att batteriet tar slut. I och för sig kan ju jordningen vara dålig. Kanske menade du det?

Precis! wink



Har du löst problemet ännu? Jag hade nyligen liknande problem, lågnivåkablarna var kassa!
Testa mät resistansen i kablarna, de bör ligga under lågt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang