Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.
  • 61 Följare
  • 207 940 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
23 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Ibland blir man bra trött på sin otroliga förmåga att ha för bråttom med vissa saker......

Såhär ser en orginaldownpipe ut med flexrör.
Vad gör jag då jo tro fan att jag har monterat det tvärtom så fel kona tätar mot fel fläns ooooooohhhhhhhhhhh!!!!!!
Att komma på det så här i efterhand är ju bra men att göra det innan hade ju varit en fördel såklart.

Inte konstigt att det läckte då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fc78c49feff50a97b0af8c03fc31ce73.jpg

Blir till att GÖRA OM GÖRA RÄTT alltså en äkta GOGR fan, men jag är man nog att erkänna att jag har gjort fel så detta kunde jag lika gärna hållt tyst om men det ska ju vara lite underhållande i denna tråden med så jag bjuder på det.

RÖV!!!

ROBERT!!!! Du håller Tyst....

Senast redigerat av Skruvar till det (23 oktober 2014)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
amoreex
23 oktober 2014 · 2 712 Inlägg

Varför blev det inget nytt rostfritt hela vägen? big_smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Skruvar till det
23 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:
Varför blev det inget nytt rostfritt hela vägen? big_smile

Jag omprioriterade lite för jag kommer behöva aeroturbo snart som känns viktigare för det sitter bara gt 17 idag.
Sen ska jag ha 308mm bromsar och bättre väghållning, de som är på är inte aero och har gått ca 32000.

Så jag ville väl ha nytt från katten och bakåt men det får vänta just nu ska det gå igenom besiktningen bara.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
amoreex
23 oktober 2014 · 2 712 Inlägg

Skruvar till det skrev:

amoreex skrev:
Varför blev det inget nytt rostfritt hela vägen? big_smile

Jag omprioriterade lite för jag kommer behöva aeroturbo snart som känns viktigare för det sitter bara gt 17 idag.
Sen ska jag ha 308mm bromsar och bättre väghållning, de som är på är inte aero och har gått ca 32000.

Så jag ville väl ha nytt från katten och bakåt men det får vänta just nu ska det gå igenom besiktningen bara.

Aha smile
Ja men det kommer väl med tiden då wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
JKDesign
23 oktober 2014 · 4 442 Inlägg

Jag har en bättre begagnad uppsättning skivor med belägg från min -02 aero = 308x25mm fram och 300x20mm bak ventilerade skivor ;P

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Skruvar till det
24 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:

Skruvar till det skrev:

amoreex skrev:
Varför blev det inget nytt rostfritt hela vägen? big_smile

Jag omprioriterade lite för jag kommer behöva aeroturbo snart som känns viktigare för det sitter bara gt 17 idag.
Sen ska jag ha 308mm bromsar och bättre väghållning, de som är på är inte aero och har gått ca 32000.

Så jag ville väl ha nytt från katten och bakåt men det får vänta just nu ska det gå igenom besiktningen bara.

Aha smile
Ja men det kommer väl med tiden då wink

Yes allt har sin tid och villhalistan är låååång.

JKDesign skrev:
Jag har en bättre begagnad uppsättning skivor med belägg från min -02 aero = 308x25mm fram och 300x20mm bak ventilerade skivor ;P

Det kan vara intressant men jag behöver okhållarna till aero först.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
24 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Jag gör ett litet snabbinlägg nu bara ,inga bilder.

Det var mörkt och kallt och regnade lite grand igår så varför inte lägga sig ute och skruva lite.

Att komma in i garaget hade tagit för lång tid så ute framför garageportarna fick duga.

Tog loss flexröret och hoppades att det inte blivit skadat av att blivit monterat på fel håll men det klarade sig, om det nu var mörkt under bilen så gick det upp ett stooort ljus för mig när jag såg hur logiskt det var när det satt åt rätt håll.
Som jag hade monterat det så satt ju samma diameter kona mot varandra istället för att en större omsluter en mindre eller tvärtom.

Så där låg man och skämdes lite men var gött nöjd över att kunna släcka den 2:an med.
Ja nu ska ju ett avgastest göras men nu vet jag att det är tätt iaf och tyst så tyst.
Min silvriga saab aero automat som jag hade innan hade en avgasläcka när jag köpte den så jag har inte hört en saab gå så tyst innan.

Kvar inför återbesiktningen:

Spänna handbroms.
Airbaglampan.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
25 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

fan va skönt att va ännu ett närmre steg att få hon klar! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
BlueScreeen
25 oktober 2014 · 2 030 Inlägg

Även den bästa kan göra fel wink men ja lite kul är de ju när man kommer på sina egna misstag lol

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
27 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
fan va skönt att va ännu ett närmre steg att få hon klar! smile

Ja och nu i lördags skulle jag få hjälp med airbaglampan men jag och Robert la i en motor  hans aero och det skruvades på i rasande takt för att hinna med mycket så det blev lite sent så vi hann inte med det.
Men jag får åka till mechanum och göra det efter jobbet idag.
Så är det bara handbromsen kvar sen.

BlueScreeen skrev:
Även den bästa kan göra fel wink men ja lite kul är de ju när man kommer på sina egna misstag lol

Jo man lär ju sig av dem, speciellt de dyra misstagen för dom gör man inte om.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
28 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Självklart räckte det ju inte med att radera felkoderna i srs-systemet nej dom ploppade tillbaka hela tiden.

Så jag fick för högt motstånd airbag förare,för lågt i sidokrockkudde passagerare ja precis det var den jag böt inne i stolsryggen.

Sen var där en felkod på srs-styrdon felprogrammerat......

Jag tänker som så att om jag tog en airbag från en 03:a och satte i min 01, blir det inte så att den måste giftas in kanske??

Men det är konstigt att airbag förare gav felkod för den kudden är från orginalbilen vad jag vet, däremot är kontaktrullen(coilspring) från en annan bil.

Men om man köper en ny sån kontaktrulle så behöver den väl inte programmeras in eller??

Det ända rätta nu för sinnesfrid är att montera airbagmotstånd och sen nolla felkoderna igen,MEN det hjälper ju inte mot felprogrammerad srs-styrdon.......om den koden nu tänder airbaglampan vill säga...

Jag är riktigt trött på alla idiotfel på denna bilen nu, det känns knappt värt det längre för snart är jag uppe i kostnaden för en  fungerande 9-5:a och det var inte där jag ville hamna.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
28 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

Läser du felkoderna med tech2? I så fall skriv upp dom o kolla i WIS vad lösningen är för att fixa värdena. Så slipper du gissa om saker smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
28 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Jag var med bilen på mechanum så jag har deras protokoll som de skrev ut.

Men i wis står det bara i vilket ohmtal respektive enhet ska ligga inom, vad jag läst så finns det ingen lösning direkt.
Möjligt att det står hur man gör efter en komponent byts ut om det programmeras eller så.

Hur stor är chansen att min airbag i stolen samt den airbagen jag böt till är trasiga båda två??
Känns som felet ligger nånstans mellan styrdonet och stolskablaget i så fall om det nu inte behöver programmeras.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
28 oktober 2014 · 2 030 Inlägg

Tråkigt när små fel bara växer och växer och kostnaderna följer samma kurva! hmm

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Funkiee Saab älskare!
28 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

börja med o mät, o sedan mäter du mellan kontaktstycket fram till styrdonet osv, skriv felkoderna också smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
31 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

här kommer felkoderna:

B1332 krockkudde förare för hög resistans

B2869 sidokrockkudde passagerare för låg resistans

B1610 styrdon felprogrammerat.

Ska ge mig ut nu och plocka av batteripolen och vänta minst en halvtimme, sen börja lossa rattairbagen och passagerarstolen och kolla om nåt ser galet ut och sist mäta de kablarna som det gäller mellan styrdon och airbags.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
31 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

skumma felkoder.... mät kablar, o nästan ev. testa ett annat styrdon :s

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
phortlund
31 oktober 2014 · 71 Inlägg

Funkiee skrev:
skumma felkoder.... mät kablar, o nästan ev. testa ett annat styrdon :s

Ja det låter nästan som något kabelbrott?
Kan inte så mycket om just bilel men el är jag utbildad inom..

Volvo 944 ltt "Stridsvagnen" (1995)
Skruvar till det
1 november 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
skumma felkoder.... mät kablar, o nästan ev. testa ett annat styrdon :s

Har nu mätt överallt utan att bli klok påt.
Först lossa jag på båda framstolarna och sen mittkonsollen och sist ratten och kåporna runt den.

Lite nervigt när man mäter på airbags men ingen kommer ihåg en fegis smile

Jag startade med att mäta upp passagerarens sidoairbag och där börjar mina funderingar för jag ställde in min multimeter på att mäta ohm och det på lägsta mätområdet som fanns där 200 ohm är max.
Ok jag får 0.04 ohm så då testade jag mäta på den gamla airbagen som jag hade lös i garaget samma resultat där 0.04
Nu testade jag på förarens sidoairbag för den gav ju inte nån felkod men samma där 0.04 ohm.
Undrar om 0.04 innebär egentligen 4.0 ohm fast det visas konstigt med decimalerna.

Då kommer vi till rattairbagen och där ser jag att kabeln från rattrullen ser rätt sleten ut och mäter jag den kontakten får jag 1.424 ohm.
Den airbagen skulle ju ha för hög resistans och det stämmer ju om det skulle innebära att motståndet är 1424 ohm.

Jag ska kolla vidare med en annan multimeter imorn men tacksam om nån har några bra idéer.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 november 2014 · 1 702 Inlägg

Nä nu har ni fått tänka länge nog.

Jag får lösa det själv helt enkelt som vanligt.

Då har vi ännu en spännande episod i följetongen varförihelvete får jag alla skumma elfel.....

Börjar helt klart med att riva bort så mycket som möjligt.

Efter 780 dolda skruvar så var mittkonsollen lös och jo där under var då srs-styrdonet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-66b33d3e92ebfd44065223b28d85308f.jpg

Nu var det ju tänkt att man kunde mäta motstånd i kontakten som går in i styrdonet när airbagkontakten var inkopplad under stolen,jo tjena visst om man jobbar på saab så går det, för det ska kopplas in en " break out box (BOB) på styrdonkontakten för att kunna mäta så fuck that jag får köra mina egna metoder för aldrig att en verkstad ska få felsöka elfel och absolut inte airbagrelaterade. Då kan man lika gärna ge bort bilen för efter den notan det hade slutat på har man inte råd att köra på år och dar.

Så då återstår kära internet och youtube visade sig vara nyttigt denna gången, där fanns videos från Airbagsolutions.com och de beskriver hur man mäter en lös rattairbag tex.

Detta är stiften på baksidan av airbagen och lägg märke till att på varje utsida av stiften sitter det små kontaktbleck som ligger emot stiften nu och försöker man mäta motstånd nu får man typ 0,4 ohm hrmmm jag känner igen den siffran, den har jag ju fått hela tiden när jag mätt motstånd på alla airbags hrmmm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6906151edc669dbb9f293ce5d010880c.jpg


Denna bild kommer förklara allt, ja det är en kort bit av ett plaströr som man får till sprayburkar typ wd40.
Så nu har jag isolerat kontakten från det lilla kontaktblecket och det räckte med ena sidan tydligen.
När jag nu mäter motstånd över piggarna får jag 2,6-2,7 ohm och det är perfekt värde alltså rattairbagen är hel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06f39f68e7d9b40c19806b767fb843c7.jpg

Nästa komponent i felsökningen blir då kontaktrullen i ratten, den ser inte så kul ut och nu när jag tänker efter glömde jag kontinuitetsmäta ( piiiiiiiiip) över kontaktrullen anslutningar. Gör det senare idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-59666c97bd111ccc9481983ad9a3309e.jpg

Den ser ju lite trött ut men vi får se, jag kommer pröva en annan rulle innan nästa tech2-omgång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7e2a18f5aad11a700bdfafaca6d9e58b.jpg


Här är förresten en av det dolda skruvarna till mittkonsollen, man behöver köra bak stolarna hela vägen och ta loss golvmattan för att komma åt dom en på varje sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7b07b5686f995ddb7bc0e740fc95f9e2.jpg

Här sitter konsollen fast med 2 skruv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a03736b027ab8e022f8ddf84d1153091.jpg


Vidare mot nästa problem och det är sidoairbagen som visar för lågt motstånd.
Det som gjorts innan är ju att jag böt själva airbagen och ingen skillnad, vad jag fått höra är att det väldigt sällan är själva krockkuddarna som är problemet och heller inte styrdonet så bara kablaget kvar då.

Nu vet jag ju hur rattairbagen funkade så jag kolla extra noga på den lösa airbagen som jag hade i garaget och hur den kontakten såg ut.

Denna har jag mätt upp innan och fått 0,04 ohm alltså ingenting meeeeen kolla i mitten nog fan sitter det små kontaktbleck där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-59bd5d7bbe2534867b2b3b8dbea02e14.jpg

Då är frågan vad skiljer den fungerande stolen mot passagerarens.
Det är lugnt ni får reda på det för sån är jag, jag delar med mig av mina erfarenheter gratis dels för att det är kul att hjälpa till och mest för att jag blir så nöjd när jag löser ett sånt här mysterium.

Spana in denna kontakten som är till förarstolen och kolla noga mellan stiften längst fram som är till airbagen där sitter en grå plastkil som självklart när den är ihopkopplad med stolens kontakt trycker undan de små kontaktblecken och styrdonet kan läsa rätt motstånd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-909dd1e3c79b27ba32bc378276aeb148.jpg

Denna bilden tog jag när jag hade loss stolen för att byta airbag och då var jag inte lika uppmärksam Meeeeen titta plastkilen har ju gått av och det innebär att även om kontakten är ihop så läser styrdonet 0,04 ohm och varnar givetvis för för lågt motstånd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1a70f5838bc7e6fbfac01f1886faf35b.jpg

Vad gör jag nu då, jo försöker hitta nåt som liknar plastkilen som jag kan separera det kontaktblecket i mitten på kontakten med och jag testar ju först på den lösa i garaget.
Ingenting jag hittar fungerar så som den tänkta plastkilen och jag vill inte byta hela kablaget p.g.a en sån skitgrej.
Jag tar mod till mig och rycker bort hela det kontaktblecket i mitten av kontakten och just det mäter 2,5 ohm så då funkar det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-32fd8e791eddbca80b250253a231b9b0.jpg

Borta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-959f8de21f547d9a246eeedd9836f4ab.jpg
Happy days!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-edbcf138ae3b2ff999bd43f1ea9f1440.jpg

Jag gör nu likadant på passagerarsidans airbag i bilen och med kontakten lös så mäter den 2,5 ohm so far so good men nu när den är ihopkopplad får jag 0.04 ohm och blir galen...ett litet tag, för då ser jag att kontakten till styrdonet inte är ikopplad.
Ska det påverka ja det ska det tydligen för nu får jag 2,5 ohm med den ikopplad.
Nu var batteriet faktiskt inkopplat men tändning off så antar att styrdonet ändå känner av airbagens motstånd eller nåt.

Nu ska det bara vara att koppla upp tech2 och släcka felkoden så ska sidoairbagen vara löst.
Vad det gäller ratten så är det nog en annan kontaktrulle som behövs och så funkar det med.
B1610 styrdon felprogrammerat kommer troligen inte att tända airbaglampan av vad jag läst i andras fall.

Hoppas ni med airbagproblem kommer ha nytta av denna informationen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang