Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
  • 452 Följare
  • 729 061 Visningar
  • Projektet avslutat 24 februari 2020
Nickeboii
27 oktober 2014 · 762 Inlägg

stingray-ragge skrev:
Fick fixat med ljuddämparupphängningen idag smile

Blev bra till slut smile tack igen farbrorbozze för bild och tipps smile

Väldigt fin och enkel lösning det där! smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
28 oktober 2014 · 6 473 Inlägg

Blev betydligt säkrare upphängning,

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
stingray-ragge
28 oktober 2014 · 1 506 Inlägg

Garagemuppen skrev:

stingray-ragge skrev:
Fick fixat med ljuddämparupphängningen idag smile

Blev bra till slut smile tack igen farbrorbozze för bild och tipps smile

Väldigt fin och enkel lösning det där! smile

Blev bra till slut smile

stingray-ragge
28 oktober 2014 · 1 506 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Blev betydligt säkrare upphängning,

Ja mycket bättre smile

Richardb36
31 oktober 2014 · 2 Inlägg

Har en renoverad Volvo B36a liggandes hemma med låda och allt komplett smilesmile Funderar på att lägga den i en Amazon smile Blir ju sugen nu när man ser vad du gör!

stingray-ragge
31 oktober 2014 · 1 506 Inlägg

Richardb36 skrev:
Har en renoverad Volvo B36a liggandes hemma med låda och allt komplett smilesmile Funderar på att lägga den i en Amazon smile Blir ju sugen nu när man ser vad du gör!

Bara att sätta i gång wink
Det va min tanke med från början smile att stoppa B36'an i en Amazon men så snubbla jag över Duetten och då blev det ändrade planer smile

stingray-ragge
31 oktober 2014 · 1 506 Inlägg

Lite av vad som hunnits med i veckan, inte mycket men lite i alla fall smile
Fick ordnat 3mm plåt (tack Petter) så kunde börja med fästet till styrsnäckan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-497d2a7fa0d181f92788cd0640e38030.jpg
Skurit till plåten och bultat fast den på styrsnäckan för att kunna fixera allt på rätt plats och sen svetsa

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-4a0a094afeb038da7a2eccde996edf23.jpg
Vrider styrsnäckan något för att inte krocka med grenrören, kanske blir problem med innerskärmen sen, men då får det lösas senare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-2918344b74505bdd725aef4160039042.jpg
Punktat fast fästet
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-2ac9ddd17e1859bab9e6f81ccfc1505c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-636e27445485e769bda4359d9e185e54.jpg
Såhär någonting

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-bc0a185fef61ff3d5956c84d1537530f.jpg
För snygga till fläktbladen lite smile tar i styrsnäckan

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-3f4b7d1840af8abc149ce0ea18eddb16.jpg
Dax för andra sidan med, fixerar lasern efter original armen så att jag får rätt vinkel innan jag sätter dit 140 armen

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
31 oktober 2014 · 6 473 Inlägg

blir ju skitfint det där, hoppas att matchar runt kränghämmare mm sen nu bara, att vinkla styrsnäckan bör väl inte påverka så mycke? du skulle kanske haft en 140 servosnäcka istället ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
stingray-ragge
1 november 2014 · 1 506 Inlägg

farbrorbozze skrev:
blir ju skitfint det där, hoppas att matchar runt kränghämmare mm sen nu bara, att vinkla styrsnäckan bör väl inte påverka så mycke? du skulle kanske haft en 140 servosnäcka istället ?

Kommer att gå fint utan krockar med krängaren smile
Styrsnäckan har samma vinkel som innan bara att ingående axel pekar lite åt sidan så för framvagnens del påverkar det ingenting smile
Ja en servosnäcka hade varit nog varit det bästa smile men tyvärr inte hittat någon än hmm
Och hittar jag en så förhoppningsvis så passar den smile fästena är ju samma, det är mer om den kommer att gå fritt för gernröret hmm

greasemonkey2
1 november 2014 · 81 Inlägg

Ser bra ut som vanligt smile

The Devil is in the details...
Richardb36
2 november 2014 · 2 Inlägg

stingray-ragge skrev:

Richardb36 skrev:
Har en renoverad Volvo B36a liggandes hemma med låda och allt komplett smilesmile Funderar på att lägga den i en Amazon smile Blir ju sugen nu när man ser vad du gör!

Bara att sätta i gång wink
Det va min tanke med från början smile att stoppa B36'an i en Amazon men så snubbla jag över Duetten och då blev det ändrade planer smile

Har suttit och letat Amazon nu ett tag men inte hittat nått vettigt! En Amazon borde vara enklare att bygga på än en Duett, rent utrymmemässigt väl? smile För Duett är väl väldigt trånga i motorrum original?
Dock har jag ju K4 lådan kvar på min motor... och att använda den lådan är ju lite småklumpigt hmm
Så det blir nog att svetsa om kåpan så man får dit en m40 som du har smile

Danne_1977
2 november 2014 · 3 292 Inlägg

Har gluttat igenom tråden ännu en gång nu från början, konstaterat att det gått två och ett halvt år sen du började och således dragit slutsatsen att ojojoj vad mycket jobb och pengar du har plöjt ner i detta projekt, verkligen riktigt bra jobbat måste jag säga.. och motorn är ju minst sagt udda, har försökt fått tag på en eller flera sånna motorer, men inte hittat nån.

Så hur mycket kostade renoveringen och uppfräshningen av motorn igentligen ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
stingray-ragge
2 november 2014 · 1 506 Inlägg

greasemonkey2 skrev:
Ser bra ut som vanligt smile

Tackar big_smile smile

stingray-ragge
2 november 2014 · 1 506 Inlägg

Richardb36 skrev:

stingray-ragge skrev:

Richardb36 skrev:
Har en renoverad Volvo B36a liggandes hemma med låda och allt komplett smilesmile Funderar på att lägga den i en Amazon smile Blir ju sugen nu när man ser vad du gör!

Bara att sätta i gång wink
Det va min tanke med från början smile att stoppa B36'an i en Amazon men så snubbla jag över Duetten och då blev det ändrade planer smile

Har suttit och letat Amazon nu ett tag men inte hittat nått vettigt! En Amazon borde vara enklare att bygga på än en Duett, rent utrymmemässigt väl? smile För Duett är väl väldigt trånga i motorrum original?
Dock har jag ju K4 lådan kvar på min motor... och att använda den lådan är ju lite småklumpigt hmm
Så det blir nog att svetsa om kåpan så man får dit en m40 som du har smile

Vet faktiskt inte hur mycket det skiljer utrymmesmässigt på Amazon och Duett under huven hmm
Ja med orginallådan blir det nog väldigt trångt wink
Om du skickar din e-post till mig i ett pm så kan jag skanna in en artickel från Wheels nr:2 1984 om en kille som lagt en b36'a i en Amazon.
Köpte nummet på tradera innan jag startade med mitt projekt, för som sagt tanken va att den skulle ner i en Amazon från början

stingray-ragge
2 november 2014 · 1 506 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Har gluttat igenom tråden ännu en gång nu från början, konstaterat att det gått två och ett halvt år sen du började och således dragit slutsatsen att ojojoj vad mycket jobb och pengar du har plöjt ner i detta projekt, verkligen riktigt bra jobbat måste jag säga.. och motorn är ju minst sagt udda, har försökt fått tag på en eller flera sånna motorer, men inte hittat nån.

Så hur mycket kostade renoveringen och uppfräshningen av motorn igentligen ?

Ja tiden flyger iväg hmm
Hade nog varit lite längre om det inte hade kommit en Amazon i mellan wink
Vågar inte räkna hur mycket pengar det gått hmm ingen billig hobby man har, men rolig smile
De dycker upp på Blocket ibland men brukar försvinna redan efter en dag!
Kommer inte riktigt ihåg vad delarna kostade till B36'an, men kolvringarna är samma som b18, ventiler, fjädrar,  lyftare, ventilstyrningar är också samma som b18 så inga jätte dyra saker

Carlén
2 november 2014 · 1 801 Inlägg

Grymt fint jobb så här långt, riktigt kul att titta in här.

Danne_1977
2 november 2014 · 3 292 Inlägg

stingray-ragge skrev:

Danne_1977 skrev:
Har gluttat igenom tråden ännu en gång nu från början, konstaterat att det gått två och ett halvt år sen du började och således dragit slutsatsen att ojojoj vad mycket jobb och pengar du har plöjt ner i detta projekt, verkligen riktigt bra jobbat måste jag säga.. och motorn är ju minst sagt udda, har försökt fått tag på en eller flera sånna motorer, men inte hittat nån.

Så hur mycket kostade renoveringen och uppfräshningen av motorn igentligen ?

Ja tiden flyger iväg hmm
Hade nog varit lite längre om det inte hade kommit en Amazon i mellan wink
Vågar inte räkna hur mycket pengar det gått hmm ingen billig hobby man har, men rolig smile
De dycker upp på Blocket ibland men brukar försvinna redan efter en dag!
Kommer inte riktigt ihåg vad delarna kostade till B36'an, men kolvringarna är samma som b18, ventiler, fjädrar,  lyftare, ventilstyrningar är också samma som b18 så inga jätte dyra saker

Ja precis, tänkte väl det, lär ju inte ska kosta mer än ett par tusen att renovera, dock mycket jobb om man ska ha finnishen på utsidan åxå, B36 brukar kosta en bra slant om dom är kompletta, men jätte eftertraktade är dom ju inte, men extremt få av dom.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Tumbleweed
2 november 2014 · 1 711 Inlägg

Fysatan vilken go byggtråd!!!!!! Har precis suttit o sträckläst hela tråden, och är sjuukt impad! Tummen upp!

Och nu inser jag att jag måste ha en B36, bara så jäkla go motor!!!

Följer detta bygge nu!!

stingray-ragge
3 november 2014 · 1 506 Inlägg

Carlén skrev:
Grymt fint jobb så här långt, riktigt kul att titta in här.

Tack tack smile
Kul att det gillas big_smile

stingray-ragge
3 november 2014 · 1 506 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Fysatan vilken go byggtråd!!!!!! Har precis suttit o sträckläst hela tråden, och är sjuukt impad! Tummen upp!

Och nu inser jag att jag måste ha en B36, bara så jäkla go motor!!!

Följer detta bygge nu!!

Tackar tackar smile

Kul att bygget gillas smile och att du tagit dig tid att läsa igenom alla sidor smile

Klart du ska ha en b36'a wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang