Bilkamera för vindrutan (dash cam)

Maffia
27 oktober 2014 · 383 Inlägg

"Maria Ricknäs är jurist på Länsstyrelsen i Stockholm. Hon uppger att frågorna om bilkameror har ökat, även om ansökningar om tillstånd lyser med sin frånvaro.

– Vi bedömer bilkameran som vilken kamera som helst. Den ska styras manuellt, det vill säga sättas på och stängas av manuellt och vara handhållen, för att inte vara tillståndspliktig.

Att använda inspelningar som bevis i försäkringsärenden kan också vara problematiskt.

– Om man skulle få ett tillstånd så får man inte lämna materialet till försäkringsbolaget, eftersom tystnadsplikt råder för inspelat material av den här typen. Det får bara lämnas till brottsförebyggande myndigheter, vilket försäkringsbolag inte är."

Extrazz En 5a är Livet.
27 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Hur funkar detta om tex i tv. Väldigt ofta man ser att tv teamet sätt dit en drös med kameror i och utanförbilen som filmar vägen mm. Tänker främst på Programmet "112 - På liv och död".
Sen väldigt ofta som man ser andra saker som är olagligt. tex åka utan bälte eller stå på ett lastbilsflak eller inne i lastutrummet mm mm.

Sen varför får polisen filma deras väg men att brandkåren inte får det? Tycker det är nonsens faktiskt. Detta skulle ju försäkringsbolagen vara intresserade av med. Väldigt många som kör som krattor och tränger sig förbi lite hur de känner.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Maffia
27 oktober 2014 · 383 Inlägg

Extrazz skrev:
Hur funkar detta om tex i tv. Väldigt ofta man ser att tv teamet sätt dit en drös med kameror i och utanförbilen som filmar vägen mm. Tänker främst på Programmet "112 - På liv och död".
Sen väldigt ofta som man ser andra saker som är olagligt. tex åka utan bälte eller stå på ett lastbilsflak eller inne i lastutrummet mm mm.

Sen varför får polisen filma deras väg men att brandkåren inte får det? Tycker det är nonsens faktiskt. Detta skulle ju försäkringsbolagen vara intresserade av med. Väldigt många som kör som krattor och tränger sig förbi lite hur de känner.

Tillstånd från länsstyrelsen.... men det gäller ju dock inte dina sista två meningar i första stycket, vad nu dom har med dashcams att göra.

Polisen filmar för dom behöver det då deras filmer behövs vid tex trafikbrott och liknande, det gör inte brandkåren.

Schneeflocke
31 oktober 2014 · 239 Inlägg

Nej, jag är inte fel ute och bara för skojs skull diskuterade jag saken härom dagen, när jag träffade vår familjeadvokat (som även råkar vara brottmålsadvokat). Lagen finns, men rekvisiten kring dashcams saknas. Lagen är inte ens i förarbetena skriven för dashcams, utan för fast monterade övervakningskameror, på byggnader, i butiker etc. Att söka tillstånd hos Länsstyrelsen och få avslag, är inte detsamma som att det skulle vara olagligt. Däremot betyder det att Länsstyrelsen inte lämnar tillstånd. Det är två vitt skilda saker. Juridik handlar inte bara om paragrafer, utan är även ett system som man måste förstå. Det är därför vi har jurister som hjälper allmänheten i lagfrågor och inte besserwissrar till lekmän, som tror sig kunna juridik för att de lyckats innantilläsa en och annan paragraf. Jag rekommenderar JÖKen eller JIKen till att börja med, så kan vi fortsätta diskussionen därefter. När (om det händer) saken prövats i Tingsrätten, Hovrätten och HD, alla tre instanser krävs för att det skall vara vägledande, så vet vi 100% om det anses stridande mot lagen eller inte. Dessförinnan kan vi bara spekulera. Det är nämligen så det svenska rättssystemet fungerar.

Maffia skrev:
Du är helt fel ute, lagen finns och behövs ej prövas i domstol.

Om det hade varit lagligt tror du på fullaste allvar att malmö brandförsvar hade fått avslag när dom ville montera en kamera i bilen pga skadegörelse och stenkastningar i rosengård? Men du vill filma lite från din bil för att filma andra trafikanter...

Läs lagen igen sakta så kanske du med förstår. Man får inte montera en kamera så att man filmar platser dit allmänheten har tillträde. Läs under Tillsyn i bilagan 2013:460 (paragraf 38-43) så

Always a better way - Toyota
Toyota Corolla TS Hybrid (E210) "Sportkombin" (2020)
Toyota RAV4 Plug-in-hybrid "Silverpilen" (2021)
pompe90
31 oktober 2014 · 408 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Lagen finns, men rekvisiten kring dashcams saknas. Lagen är inte ens i förarbetena skriven för dashcams, utan för fast monterade övervakningskameror, på byggnader, i butiker etc. Att söka tillstånd hos Länsstyrelsen och få avslag, är inte detsamma som att det skulle vara olagligt. Däremot betyder det att Länsstyrelsen inte lämnar tillstånd. Det är två vitt skilda saker.

Det är så jag har uppfattat det som också när man läser runt i andra forum där folk har antingen läst på, pluggar till jurist eller har/känner någon som är det.

Så som jag skrev i mitt första inlägg om detta här, bara å köra vidare tills detta har prövats och man vet vad som gäller cool

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Caffe
6 november 2014 · 1 436 Inlägg

Vad kör ni för codecs? jag får inte in filmerna i premiere pro. Funkar fint i VLC att spela men så fort man ska konvertera hänger sig allt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
sogat
23 november 2014 · 153 Inlägg

Dessa lagar är helt vansinniga, man bör överväga något slags förnyande när det kommer till bilkamerorna då dom faktiskt fyller en funktion. Personligen så skiter jag fulltständigt i det här, har blivit stoppad flera gånger och två gånger har dom anmärkt att dom sett kameran, men inte kommenterat det vidare. Nej istället har dom var intresserade i att säga allt som är fel med bilen, så poliserna verkar inte särskilt intresserade i att ta tag i saken. Sen finns det nog en del bakomliggande orsaker till att dom inte gör något, bilkameror är tämligen harmlösa samtidigt som dom har för lite kunskap för vad som råder gällande lagar för kamerorna. Jag fortsätter att köra med kamera, och fler och fler bekanta börjar göra samma sak, båda vänner och på jobbet.

Caffe skrev:
Vad kör ni för codecs? jag får inte in filmerna i premiere pro. Funkar fint i VLC att spela men så fort man ska konvertera hänger sig allt.

Konstigt, testa att ladda ner KMPlayer. Kört med det i flera år och det är mycket bättre än VLC, det är den enda mediaspelare jag har installerad och jag har aldrig haft problem med att importera saker till filmredigeringsprogrammet. Om det hänger sig när du ska konvertera något, konverterar du då verkligen till rätt format? MP4 är att föredra om du skall rendera något.

Senast redigerat av sogat (23 november 2014)

Hudson
17 december 2014 · 5 Inlägg

Jag använder B40 A118 Novatek. Den fungerar bra, tar helt OK bilder och är diskret. Den kan beställas på brittiska Ebay eller Amazon.

Senast redigerat av Hudson (17 december 2014)

Extrazz En 5a är Livet.
17 december 2014 · 2 005 Inlägg

Hudson skrev:
Jag använder B40 A118 Novatek. Den fungerar bra, tar helt OK bilder och är diskret. Den kan beställas på brittiska Ebay eller Amazon.

Diskret var den!

Lust  att  ladda upp lite filmer?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
sogat
4 januari 2015 · 153 Inlägg

Hudson skrev:
Jag använder B40 A118 Novatek. Den fungerar bra, tar helt OK bilder och är diskret. Den kan beställas på brittiska Ebay eller Amazon.

Upp med lite filmer, såg väldigt intressant ut.

pompe90
4 januari 2015 · 408 Inlägg

sogat skrev:

Hudson skrev:
Jag använder B40 A118 Novatek. Den fungerar bra, tar helt OK bilder och är diskret. Den kan beställas på brittiska Ebay eller Amazon.

Upp med lite filmer, såg väldigt intressant ut.

https://www.youtube.com/watch?v=R3eDXKLNLys

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
LeonST Soppgubbe
29 januari 2015 · 900 Inlägg

Någon som vet var man kan köpa "extra" batteri till en bilkamera?
Som den i länken
https://www.komplett.se/product/803285

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
pompe90
30 januari 2015 · 408 Inlägg

V70Drive skrev:
Någon som vet var man kan köpa "extra" batteri till en bilkamera?
Som den i länken
https://www.komplett.se/product/803285

Som en backup fast i bilen ?

edit:

Kollade länken lite noggrannare nu tongue

Senast redigerat av pompe90 (30 januari 2015)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
DasAuto
30 januari 2015 · 2 751 Inlägg

Ett tips till er som är ute efter en billig dashcam så rekomenderar jag Mobius.

Den spelar in i samma kvalle som de äldre GoPro. Den är dock mycket mindre.

http://www.ebay.com/itm/1080P-HD-Mini-A … 3384160899

https://www.youtube.com/watch?v=7M8_cq8nWGQ

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
LeonST Soppgubbe
30 januari 2015 · 900 Inlägg

pompe90 skrev:

V70Drive skrev:
Någon som vet var man kan köpa "extra" batteri till en bilkamera?
Som den i länken
https://www.komplett.se/product/803285

Som en backup fast i bilen ?

edit:

Kollade länken lite noggrannare nu tongue

Ja precis tongue ett backup batteri tongue

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
CarViking
18 februari 2015 · 2 Inlägg

Tjena fölket! Har precis blivit medlem här för att starta en "fråge-tråd" angående bilkameran till min vw golf r men fann denna instället, så jag ställer min fråga här.. har ni några bra rekommendationer gällande bilkameror för min bil, samt hur enkelt är det att använda en sådan? Tack för all hjälp! smile

pompe90
18 februari 2015 · 408 Inlägg

CarViking skrev:
Tjena fölket! Har precis blivit medlem här för att starta en "fråge-tråd" angående bilkameran till min vw golf r men fann denna instället, så jag ställer min fråga här.. har ni några bra rekommendationer gällande bilkameror för min bil, samt hur enkelt är det att använda en sådan? Tack för all hjälp! smile

Vad har du för krav
Vad har du för budget

?big_smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
torsen
3 mars 2015 · 7 202 Inlägg

För ett år sedan blev jag i en cirkulationsplats påkörd av en bil som inte lämnade företräde.
Min bil blev påkörd i högersidan av "påkörarens" front.
Tillkallad polis tog upp anmälan.
Förundersökningsutredaren hos den lokala polisen kunde inte se att brott kunde styrkas.
Trots att färgavskrap m m på båda bilarna talade sitt tydliga språk.
Överklagade till högre instans = länspolisen.
Inte heller den utredaren kunde se att något brott hade begåtts.
Sökte prövningstillstånd högre upp i hierarkien men beviljades inte detta.

Köpte då en "MARQUANT ACTION CAM HD 720P" för 299:- hos JULA.
Har som de flesta andra 3 lägen:
* stillbild.
* senaste 5 minuterna rullande filminspelning med överlappning.
* vanlig filminspelning.
Med 32 GB-kort cirka 90 minuter oavbruten film.
"Sugkoppen" sitter på insidan av bilens vindruta.

Den lilla kameran har jag med på hundpromenaderna och filmar vovvens kompisar - efter tillåtelse av matte/husse.

Att jag bibringats uppfattningen att det är olagligt med kamera i vindruta struntar jag i.mad
Kameran kan vara bra som bildbevis då annan bilförare nekar till att ha gjort fel och orsakat olycka/skada.
Tänker använda bildbeviset som hot om någon vägrar skriva på blankettsettet och ta på sig skulden.

cool

Extrazz En 5a är Livet.
3 mars 2015 · 2 005 Inlägg

Jag fångade en lastbilschaufför som mer eller mindre trängde mig åt sidan på 2 plus 1 väg. Skoj att kasta bilen och släpet så långt jag bara kunde åt höger för att undvika att dras in i hans släp då hans fil övergick in i min.  Helt idiotisk omkörning!

https://www.youtube.com/watch?v=xGFs5MKZhYM

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Schneeflocke
8 mars 2015 · 239 Inlägg

torsen skrev:
För ett år sedan blev jag i en cirkulationsplats påkörd av en bil som inte lämnade företräde.
Min bil blev påkörd i högersidan av "påkörarens" front.
Tillkallad polis tog upp anmälan.
Förundersökningsutredaren hos den lokala polisen kunde inte se att brott kunde styrkas.
Trots att färgavskrap m m på båda bilarna talade sitt tydliga språk.
Överklagade till högre instans = länspolisen.
Inte heller den utredaren kunde se att något brott hade begåtts.
Sökte prövningstillstånd högre upp i hierarkien men beviljades inte detta.

Köpte då en "MARQUANT ACTION CAM HD 720P" för 299:- hos JULA.
Har som de flesta andra 3 lägen:
* stillbild.
* senaste 5 minuterna rullande filminspelning med överlappning.
* vanlig filminspelning.
Med 32 GB-kort cirka 90 minuter oavbruten film.
"Sugkoppen" sitter på insidan av bilens vindruta.

Den lilla kameran har jag med på hundpromenaderna och filmar vovvens kompisar - efter tillåtelse av matte/husse.

Att jag bibringats uppfattningen att det är olagligt med kamera i vindruta struntar jag i.mad
Kameran kan vara bra som bildbevis då annan bilförare nekar till att ha gjort fel och orsakat olycka/skada.
Tänker använda bildbeviset som hot om någon vägrar skriva på blankettsettet och ta på sig skulden.

cool

Om det skulle visa sig bli olagligt med dashcam, hur hade du då tänkt att det skulle vara till fördel, då du vill bevisa för polisen, vem som var skuld till olyckan? Detta förutsätter nästan att de beslagtar kameran vid olyckstillfället.

Always a better way - Toyota
Toyota Corolla TS Hybrid (E210) "Sportkombin" (2020)
Toyota RAV4 Plug-in-hybrid "Silverpilen" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang