Val av biljud.

Zibs
6 november 2014 · 20 Inlägg

Hejhej! smile



Ska köpa ljud till min bil men har ingen värst bra koll på detta med biljud....



Kan ju säga att jag lyssnar på mycket blandat så kan inte specificera mig på en ''musiktyp''. Har dock några krav ändå.


- Vill känna ett rejält tryck från basen om jag vill.


- ha bra rent ljud som kan spela högt utan problem.

- Bra ljudbild.


- Aux uttag på stereon (alla stereos kanske har det numera?)


Alltså jag behöver era tips på ett helt paket. Dörrhögtalare,stereo, slutsteg, bas/basar + låda.

Har ingen direkt budget men låt oss säga helst inte över 15 tusen riksdaler.

Vad rekommenderar ni? Dessa frågor kanske är jävligt dumma, men som sagt är jag ''nybörjare'' på att få ett bra ljudbild och biljud.



Mvh

Fjong
6 november 2014 · 1 494 Inlägg

Vill du ha bästa möjliga ljudkvalité så ska du nog skippa AUX å köra via USB/CD istället. smile

Vilken bil ska det sitta i? :o

Zibs
6 november 2014 · 20 Inlägg

Fjong skrev:
Vill du ha bästa möjliga ljudkvalité så ska du nog skippa AUX å köra via USB/CD istället. smile

Vilken bil ska det sitta i? :o

Okej!

funkar det att koppla in iphone i stereo via usb?


Ska sitta i en Bmw 320i sedan -03! smile

Jockk3
6 november 2014 · 1 426 Inlägg

vad låter bra? vad jag tycker du ska göra är att bilda en egen uppfattning av olika produkter för annars kommer det bli mycket pajkastning på olika märken/produkter.

bor du i närheten av stockholm kolla med pierre på seastreams garage så kan han nog hjälpa till med en setup efter dina behov.

sen kanske det inte går att bara slänga in ljud utan man kanske får bygga om lite speciellt när det kommer till just sedan bilar då det gäller att få in ljudet i kupen istället för att det spelar i skuffen.

15k räcker långt men räkna med materialkostnad också + batterier beroende på hur långt du ska ta det

Senast redigerat av Jockk3 (6 november 2014)

Zibs
6 november 2014 · 20 Inlägg

Jockk3 skrev:
vad låter bra? vad jag tycker du ska göra är att bilda en egen uppfattning av olika produkter för annars kommer det bli mycket pajkastning på olika märken/produkter.

bor du i närheten av stockholm kolla med pierre på seastreams garage så kan han nog hjälpa till med en setup efter dina behov.

sen kanske det inte går att bara slänga in ljud utan man kanske får bygga om lite speciellt när det kommer till just sedan bilar då det gäller att få in ljudet i kupen istället för att det spelar i skuffen.

15k räcker långt men räkna med materialkostnad också + batterier beroende på hur långt du ska ta det

Vill känna riktig ljud kvalité, om du förstår vad jag menar. Blir ju svårt att förklara vad man låter bra. Men jag vill kunna spela riktigt högt utan förändringar i ljudbilden och att basen hänger med!


Det är bara det att jag inte har en aning om vilka högtalare som passar bäst med varandra osv..

Bor långt ifrån Stockholm tyvärr..

EDIT: Så tänkte få hjälp av er till att bilda en uppfattning wink

Senast redigerat av Zibs (6 november 2014)

Kevaz Hellre basa än gasa.
6 november 2014 · 1 093 Inlägg

Väldigt svårt att säga med tanke på att alla tycker olika och så.
Lite som att säga "jag har en saab, den ska gå fort, vilka delar i motorn ska jag använda?".
Blir ganska krångligt eftersom alla föredrar olika! wink

Bor du nära Borlänge, Jönköping, Karlstad, Trollhättan eller Örebro så kan BRL garanterat hjälpa dig att få det mest prisvärda för just din bil! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Jo_cke
7 november 2014 · 10 Inlägg

Kan starkt rekommendera Alpine Högtalare.

Fjong
7 november 2014 · 1 494 Inlägg

Zibs skrev:

Fjong skrev:
Vill du ha bästa möjliga ljudkvalité så ska du nog skippa AUX å köra via USB/CD istället. smile

Vilken bil ska det sitta i? :o

Okej!

funkar det att koppla in iphone i stereo via usb?


Ska sitta i en Bmw 320i sedan -03! smile

Är alltid lite problem med bas i sedan bilar för man har begränsat med utrymme och det är svårt att få upp trycket i basen. Vill du bygga lådan till basen själv? Då får du nog bäst resultat om det görs på rätt sätt tongue

Det jag starkt kan rekommendera är en Alpine CDE 178BT stereo, dom är riktigt fina smile

När man ska välja högtalare å steg så finns det ju ett hav med grejer så man kan inte säga ''detta är bäst''.
Skulle väl kunna tänka mig att en Rockford bas (P3 elr T0) skulle kunna funka å ett vettigt steg till det. Till framsystemet skulle nog DLS elr Rockford funka bra med. Men detta va bara lite spekulationer.

Som andra innan  mig skrev så är det ju bäst om du lyssnar på lite olika grejer så att du får en egen bild av vad som kan passa för dig smile

Zibs
7 november 2014 · 20 Inlägg

Tackar för hjälpen! Blir väl att dra till närmaste brl butik för att höra samt få hjälp med rätt ljud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang