Hjälp, vilket steg ska jag ha?

Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
8 november 2014 · 15 Inlägg

hallå.
behöver hjälp  med val av slutsteg.
jag ska ha 2 baslådor i bilen.
på den ena högtalaren står det 2x100 RMS

min fråga är vilket steg ska jag ha, hur många watt ska det va på för att klara av högtalarna?
Är inte så erfaren, första gången jag lägger in ljud så hjälp uppskattas av er som är erfarna smile

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
BudgetDunkaren Osponsrad
8 november 2014 · 1 631 Inlägg

lilleman2011 skrev:
hallå.
behöver hjälp  med val av slutsteg.
jag ska ha 2 baslådor i bilen.
på den ena högtalaren står det 2x100 RMS

min fråga är vilket steg ska jag ha, hur många watt ska det va på för att klara av högtalarna?
Är inte så erfaren, första gången jag lägger in ljud så hjälp uppskattas av er som är erfarna smile

2 baslådor kan bli kattskit ljudmässigt men vill du ha det så smile
Ett steg att rekomendera som jag har till mitt fram och baksystem som nog orkar driva din baslåda 2x100 : http://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio-q … w4ohm.html


Iofs så skrev du ju ingen budget smile
Hur mkt har du tänkt dig lägga på det hela ?

Senast redigerat av BudgetDunkaren (8 november 2014)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Drönirettab
8 november 2014 · 21 761 Inlägg

Om det gäller två olika baslådor som ska spela tillsammans så kan det absolut riskera att bli dåligt resultat, jag håller med BudgetDunkaren där. Skriv gärna vilka baslådor du har, ange märke och modellnamn. smile

Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162392/162392-d606d1698113d2bde9e317d07a824b6e.jpg
jag har  2 stycken likadana

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162392/162392-beb91f66a877c6cec5d94e53522e9b9a.jpg
vet inte riktigt vad det är för märke men det står där och lite mer information om dem

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162392/162392-b35f9745c346433e0456b7067da27b14.jpg
jag har en 12:a också, men vet inte hur mycket watt den har eftersom jag fick den. jag tänkte lägga runt 2500 kr för ett steg.

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Drönirettab
9 november 2014 · 21 761 Inlägg

Sinus live B25D verkar vara ett basrör enligt bilder på nätet, men jag får inte riktigt klart för mig om det sitter en eller två basar i röret. hmm

Är det en eller två basar i röret?
Har du ett eller två såna där basrör?

Om du har två basrör så är det möjligt att de tillsammans kan spela lite högre än den där 12" basen från Clarion, men det skulle även vara bra med modellnamn på 12" basen så att man eventuellt kan söka information på nätet och ge mer råd. smile

Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

http://www.clarion.com/fr/fr/products/2 … 75700.html
där har du info om 12" basen

dom andra basarna är för sig själva, alltså två basrör.

jag undrar också vilken bas det är bättre kvalite på också inte bara att den ska spela högt.
vilken är värd att lägga i bilen?

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Drönirettab
9 november 2014 · 21 761 Inlägg

Om Clarion SW3011 sitter i en basreflexlåda som är på runt 50 liter avstämd till exempelvis 38 Hz så borde den kunna spela ganska hyfsat tycker jag, men hur ljudkvaliteten blir är svårt att säga eftersom att jag inte har provat den basen själv. Med tanke på att dina bilar är av sedanmodell så kan det dock bli svårt att få in ljudet ordentligt i kupén när lådorna inte är gjorda för att spela genom en eventuell skidlucka eller genom hatthyllan.

Det finns lite olika uppgifter om effekttåligheten till basen, den uppgift som står i en manual (har hittat bild på manual hos elektroda.pl) säger att basen tål 250 W kontinuerligt. Ett slutsteg som ger 250-300 WRMS vid 4 Ohm kan nog funka till både 12" basen och basrören, till de två basrören kan även ett steg på 200-300 WRMS vid 1 Ohm fungera. smile

Frågan är väl som BudgetDunkaren skrev, hur mycket vill du lägga ut på ett slutsteg?

Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

Okej så bra smile
Väldigt tacksam för alla svar.
Har en till fråga bara
Det är så att just nu går det inte att koppla steget på min original stereo.
Vad har ja för alternativ utan att byta stereo

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Drönirettab
9 november 2014 · 21 761 Inlägg

Har inte stereon lågnivåutgång så kan man använda en omvandlare som gör om stereons högtalarsignal till lågnivåsignal, men flera slutsteg har dock egen högnivåingång så att man kan utnyttja stereons högtalarsignal om lågnivåutgång saknas. Då behövs alltså ingen separat omvandlare. smile

Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162392/162392-df4249b0d9483190cdeff8fa5b8771d4.jpg
Asså jag vet inte om den har lågnivåutgång men jag har lite bilder på den.

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162392/162392-8f9c5019738c757367d62f6d7dcea7b8.jpg
Det e allt jag har bakom stereon.

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162392/162392-a4110cfc543bc46a79e1eb7ca8739c57.jpg
Här är en någonlunda bättre bild smile

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
9 november 2014 · 15 Inlägg

Men jag förstår inte vad du menar, kan du förklara lite lättare, har pressis börjat med sånt här tongue, kan du lägga ut en bild eller en något liknande som förklara vad det e jag behöver för att jag ska kunna koppla mitt steg i stereon, annars tack för att du försöker hjälpa mig, är väldig tacksam av all hjälp big_smile

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Drönirettab
10 november 2014 · 21 761 Inlägg

Jag ser inte vad det står på skissen ovanpå din stereo, troligen visas vad alla anslutningar är till för och då borde du kunna se vart lågnivåutgången är. Det är nog så att du behöver en adapterkabelsats för att kunna utnyttja en sån utgång i så fall.

Om du inte vill försöka få tag på en sån kabelsats så får du istället kolla vilka av alla kablar bakom stereon som går till bakre högtalarna, då kan du skarva på kablar från de bakre högtalarkablarna och antingen köpa en omvandlare eller se till att slutsteget har egen ingång för högtalarsignal. smile

Exempel på omvandlare är en sån här: http://www.brl.se/sv/artiklar/acv-hog-t … naler.html

Liman_sulimanovic vill göra dpf delete... e det värt det?
11 november 2014 · 15 Inlägg

ok tack så mycket smile, ska kolla om jag kan hitta en bättre skiss.

det är så här att jag vill göra dpf delete på min audi A5 2.7 TDI 2009, men har snart besiktning... då undrar jag hur gör man vid besiktningen, e det ba att lägga tillbaks dpf eller finns det någon annan lösning?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang