Kondensator

Viktor_Gunnarsson
8 november 2014 · 9 Inlägg

tjenare, köpte lite ljud till bilen, låda steg o kondensator, jag kopplade precis som dom sa där jag köpte de

Bat +  till + på kondensator
+ på kondensator till + på steget.


- på steget till - på kondensator
- på kondensator jordas i bilens chassie.

och när jag väl sätter i + kabel så den får ström säger de poff. och luktar bränt... någon som vet vad de kan vara och är kondensorn förstörd? blev väldigt fuktig innuti glaset... har denna kondensatorn http://www.totalljud.se/at1200-kondensa … c-232.aspx

Mack Forum- och sitemoderator
8 november 2014 · 26 113 Inlägg

Har du laddat upp kondensatorn..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Viktor_Gunnarsson
8 november 2014 · 9 Inlägg

Mack skrev:
Har du laddat upp kondensatorn..?

nej de hade jag inte, stod inget om de o varken där jag köpte de sa dom inget.. var bara o koppla som jag skrev ovanför

Viktor_Gunnarsson
9 november 2014 · 9 Inlägg

någon som vet? var de fel kopplat?

Fjong
9 november 2014 · 1 494 Inlägg

Är ingen höjdare på kondringar men anledningen till att det gnistrar när du kopplar in den är för att det finns laddning i den, men det ska inte skada kondensatorn. Vill man ha bort gnistorna så kan man ladda ur den innan man kopplar in den, det kan man göra med en 12v lampa (när den slutar lysa så är kondensatorn tom)

Fukten på glaset vet jag inte var det kommer ifrån men kondensatorn bör funka fint så länge du har kopplat allt rätt och det inte har varit fabriks fel, är som sagt inget proffs på kondensatorer så jag vågar inte lova allt för mycket :o

MammDiin
9 november 2014 · 2 016 Inlägg

Fjong skrev:
Är ingen höjdare på kondringar men anledningen till att det gnistrar när du kopplar in den är för att det finns laddning i den, men det ska inte skada kondensatorn. Vill man ha bort gnistorna så kan man ladda ur den innan man kopplar in den, det kan man göra med en 12v lampa (när den slutar lysa så är kondensatorn tom)

Fukten på glaset vet jag inte var det kommer ifrån men kondensatorn bör funka fint så länge du har kopplat allt rätt och det inte har varit fabriks fel, är som sagt inget proffs på kondensatorer så jag vågar inte lova allt för mycket :o

Du skrev väl lite tvärtom nu?

Man ska ladda upp den med ett motstånd eller lampa innan man kopplar in den. För så länge som den har samma spänning som resten av systemet så slår det inga gnistor.

Om den däremot är oladdad när man kopplar in den så laddar den upp sig för att nå samma spänning som resten av systemet och det slår gnistor.

Lyngmo
9 november 2014 · 466 Inlägg

ja precis som Mammdiin säger man måste ladda upp den med ett motstånd eller lampa ... testa och ladda upp den så får vi se om den har klarat sig ,,, lycka till

Viktor_Gunnarsson
9 november 2014 · 9 Inlägg

fanns inget motstånd med dock.. men sett flera som har bara satt i allting o så ska den funka... men steget funkar och driver baslådan utan problem så måste nästan vara farbriksfel ?..

Lyngmo
9 november 2014 · 466 Inlägg

tror inte det är fabriksfel men jag kan ha fel. men fråga där du köpte den dom borde veta ...

Viktor_Gunnarsson
9 november 2014 · 9 Inlägg

ska ringa dom imon !men skulle ni rekommendera ett till batteri eller klarar de vanliga batteriet ett steg på 1600 w ?

MammDiin
9 november 2014 · 2 016 Inlägg

Vad har du för steg och bas då?

Lyngmo
9 november 2014 · 466 Inlägg

du jag kör en Jbl 12 a och 2 st mds Dynamic steg (5) kanals enbart bara på 1 batteri. men jag måste köpa en konding har jag sett.. kollar lite på blocket men folk tror att dom kan gå ner typ 100 kr av nypriset ...

MammDiin
9 november 2014 · 2 016 Inlägg

Steget ger 800W vid 2ohm så du klarar dig på ett batteri.

Fjong
9 november 2014 · 1 494 Inlägg

Mät spänningen när du spelar så märker du om det räcker med det du har eller inte smile

Viktor_Gunnarsson
9 november 2014 · 9 Inlägg

okej tackar:)

TiGgR
11 november 2014 · 251 Inlägg

Den här killen kan kondensatorer!
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVbDRQ

/TiGgR.

Glesmark
11 november 2014 · 1 938 Inlägg

Drönirettab är nog rätt man att svara på detta, men är det fuktigt så har nog elektrolyt läckt ut = kass.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang