940 turbo kardan vibrerar

RasmusR
5 november 2014 · 110 Inlägg

Hej!
Har en 940 turbo-96 fk
Har läst flera trådar om detta men inget som beskriver mitt problem riktigt.

Mitt "stödlager" började vina som fan för nån dag sen, så då plockade jag ner
* främre kardan
* hardyskiva / styrpinne
* stödlagerbalk / plattan
Allt utan att markera något!

Sen är det så att jag har en annan 945 turbo med fräscht lager som jag tog ner samma saker ifrån.
Igår så monterade jag den kardanen med lager/gummi/balk och hela köret på den nya 940in, monterade styrpinne och bultar helt rätt som det ska sitta i hardyskivan mot lådan, styrde in stödlagret i bakre kardan och drog åt dem 4 bultarna som håller upp stödlagerplattan och drog åt, allt sitter tight och fint.
Men när jag kör så vibrerar det "relativt" mycket från det att jag släppt upp kopplingen till hela tiden jag kör/rullar.

Mina teorier är att
*det är obalans mellan främre och bakre kardan för att dem kommer från olika bilar? Måste jag också ta bakre kardan från gamla 945turbon för att dem ska lira ihop?
*att främre kardan sitter snett i ett spänt läge och att jag måste justera den rak genom att släppa på de 2 bultarna som håller stödlagret underifrån plattan?

Finns det nåt sätt att balansera in den nya främre kardan med orginal bakre kardan?
Hur myckrt vibrerar egentligen en obalanserad kardan? Känns som att det är lite väl mycket för att vara i dom låga hastigeterna som 1500varv.

jocke_gronberg
5 november 2014 · 4 586 Inlägg

Det finns märkning på kardan. Ska vara två markering som ska sitta mot varandra.

Ifall det inte är M90 för den går inte att montera fel i splinsen

hade själv vibrationer i min 940 classic som jag aldrig blev av med.

Hur menar du med hastigheter 1500 varv ??

Senast redigerat av jocke_gronberg (5 november 2014)

RasmusR
5 november 2014 · 110 Inlägg

Jo det jag menar är att det vibrerar även fast jag bara ligger på 1500varv på vilken växel som helst, eller ja hela tiden.
Lite felformulerat där tongue det roliga är att jag inte ser en jäkla markering nånstans på nån av kardanerna, men "om" det nu skulle finnas nån markering jag missat, går det att markera in den här främre kardan med den gamla? Eller är varje kardan (hela) balanserad just för sig? Alltså att man kan ta kardan bitar från olika bilar och markera in med varandra?

RasmusR
5 november 2014 · 110 Inlägg

Jo det är m90, hmm så då behövs ingen markering?

jocke_gronberg
5 november 2014 · 4 586 Inlägg

RasmusR skrev:
Jo det jag menar är att det vibrerar även fast jag bara ligger på 1500varv på vilken växel som helst, eller ja hela tiden.
Lite felformulerat där tongue det roliga är att jag inte ser en jäkla markering nånstans på nån av kardanerna, men "om" det nu skulle finnas nån markering jag missat, går det att markera in den här främre kardan med den gamla? Eller är varje kardan (hela) balanserad just för sig? Alltså att man kan ta kardan bitar från olika bilar och markera in med varandra?

Har du provat att varva upp till 1500-2000 varv när du står stilla. Kan mycket väl vara att bilen går ojämt och skapar vibrationer

Det bror helt på vilken växellåda du har. Har du M90 så finns inga markering

främre och bakre kardan borde väl vara balanserad ihop men inte helt säker på det.

RasmusR
5 november 2014 · 110 Inlägg

det är m90, ja den går hur mjukt som helst på tomgång/friläge det är lixom från att kopplingen går emot och att jag får drivning tongue

Senast redigerat av RasmusR (5 november 2014)

jocke_gronberg
5 november 2014 · 4 586 Inlägg

RasmusR skrev:
det är m90, ja den går hur mjukt som helst på tomgång/friläge det är lixom från att kopplingen går emot och att jag får drivning tongue

Ifall du inte har några vibrationer alls vid 1500 varv på friläge så kan du iallafall ta bort min tanke att svänghjulet börjar bli dåligt.

RasmusR
5 november 2014 · 110 Inlägg

Jepp, hade inga vibrationer alls före jag tog ner främre kardan, så det måste vara något med kardan smile

Senast redigerat av RasmusR (5 november 2014)

simlar
5 november 2014 · 5 516 Inlägg

Man måste ta både främre och bakre del från samma bil eftersom kardanen är balanserad som en enhet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
RasmusR
5 november 2014 · 110 Inlägg

Okej.. Men eftersom att det inte finns nå märkningar, är det bara att köra i fanskapet så löser det sig själv da eller?
Har annars hört att man kan göra en egen tattarvikt genom att sätta fast slangklämmor runt kardan?

simlar
5 november 2014 · 5 516 Inlägg

Kardanhalvorna måste sitta ihop i samma läge som när dem satt på bilen  kardanen togs från annars kommer det vibrera.

Slangklammer runt kardan låter inte som en bra idé, snurrar ju väldigt fort i högre hastigheter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
RasmusR
5 november 2014 · 110 Inlägg

Okej, håller på att skruva av bakre kardan halvan (den som tillhör min nuvarande främre kardan)
Men hur ska jag nu veta i vilket läge jag ska sätta ihop dom?
När det inte finns nå märkningar på nån av dom?

simlar
5 november 2014 · 5 516 Inlägg

Antingen om det är som jocke_gronberg skriver att det inte ska gå att montera fel ifall det är M90-kardan.

Är det M46 eller M47-kardan så är det nästintill omöjligt att få kardanen i rätt läge igen hmm Det är att prova sig fram eller fara på skroten och hämta en komplett kardan och hoppas ingen råkat sätta halvorna fel där.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
RasmusR
5 november 2014 · 110 Inlägg

Har satt dit "rätt" bakre kardan nu, och håller på att skruva dit "rätt" främre nu så att allt blir komplett igen, dock så går det att sätta den fel i splinsen... Typ 30olika varianter att se fram emot att testa.. Tack för hjälpen iallafall så får vi se imorgon hur det går!

RasmusR
13 november 2014 · 110 Inlägg

Hej, tänkte bara skriva att problemet är löst!
Tänkte sammanfatta allt här!
* Man MÅSTE ha främre främre/bakre kardan som hör ihop!
* splinsen mellan främre och bakre kardan, kan bara gå i på "ETT" sätt på m90s grova kardan!
* det läge som är rätt glider på LÄTT, man kan bli lurad av vissa lägen där den bara glider på nån cm!

Jag böt till nytt, stödlager, stödlagerhållare, hardyskiva och växellådskudde från kl-racing och satte ihop allt rätt och nu är problemet löst och det vibrerar Inte!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang