Ang. tråden: Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

firrefisken
11 november 2014 · 108 Inlägg

Tänkte att det kanske går fortare att få svar om jag gör en helt ny tråd istället då jag inte får något svar i den huvudsakliga tråden.

Nyss läst igenom det stora inlägget å har lite frågor.

Då min feta baslåda drar en hel del ström av bilen å jag gärna vill kunna spela även när bilen är avstängd så tänkte jag installera ett extrabatteri i bagaget som kan ge kräm åt slutsteg och baslåda när bilen inte är igång (bara nyckeln i första "hacket" så stereon får spänning).

1. Är det viktigt att batterierna är av samma märke och storlek (Ah) om man ska ha ett extra i bagaget?

2. Jag har fått tips om att jag bör införskaffa ett skiljerelä som bryter spänningen från "orginalbatteriet" i motorutrymmet till "stereobatteriet" i bagaget när tändningen slås av, är det verkligen nödvändigt?

3. Jag testmätte spänningen på bilbatteriet som visade 11,90 VDC och på slutsteget som visade 11,88 VDC, detta med tändningen på, ska man ha igång bilen när man testmäter detta för å se om man har bra jordning för slutsteget? Slutsteget är jordat med en stor skruv rakt i plåthöljet i bagaget.

4. Jag har även sett över orginalkablarna för generator mm (big 3) och de kablarna var på ca 20 mm3, är det okej eller bör jag byta ut dom mot grövre, om ja hur grova?

5. Jag kommer ha två steg bak i bilen (JBL GX-A604 och JBL GX-A3001) så tänkte köra med ström- och jordblock för att underlätta installationen. Kan jag gå från 20 mm2 batterikabel in i ström- /jordblocket och med 8-10 mm2 ut från blocket in till slutstegen med mindre säkring?

Extremt tacksam om någon kan ta sig tid att svara! smile Ursäktar för min amatörnivå ^^

Senast redigerat av firrefisken (11 november 2014)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Lonefox Bad music kills good sound
12 november 2014 · 7 241 Inlägg

1: Både ja och nej. Det viktigaste är att de är hyfsat lika i Ah men främst SKICK.

2: Både ja och nej. Det beror på hur mkt man tänker spela med motorn avstängd. Skiljerläet hjälper till att skydda startbatteriet från att dras ur då mans pelar med motorn avstängd.

3: Just spänningsfallet ser jag ingen risk med. De o.02V du hade i skillnad är INGENTING. Jag oroar mig snarare för den låga vilospänningen på batteriet. Det mår inte så bra. Jag ser helst att ett batteri har en vilospänning på minst 12.4V. Men det är jag det.

4: Grövre är alltid bättre så sett. Ju grövre kabel ju mindre spänningsfall. DOck är du luddig, visade det sig vara 20mm2 original eller till de du bytte till? Beroende på laddström och originalkabels tjocklek kan det mycket väl räcka.

5: Med tanke på att vardera steg är avsäkrade med 40A vardera så räcker det så som du tänkt ja. Kablarna får avsäkras med 50 resp 60A då man går efter EMMAs tabell.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
firrefisken
12 november 2014 · 108 Inlägg

Lonefox skrev:
1: Både ja och nej. Det viktigaste är att de är hyfsat lika i Ah men främst SKICK.

2: Både ja och nej. Det beror på hur mkt man tänker spela med motorn avstängd. Skiljerläet hjälper till att skydda startbatteriet från att dras ur då mans pelar med motorn avstängd.

3: Just spänningsfallet ser jag ingen risk med. De o.02V du hade i skillnad är INGENTING. Jag oroar mig snarare för den låga vilospänningen på batteriet. Det mår inte så bra. Jag ser helst att ett batteri har en vilospänning på minst 12.4V. Men det är jag det.

4: Grövre är alltid bättre så sett. Ju grövre kabel ju mindre spänningsfall. DOck är du luddig, visade det sig vara 20mm2 original eller till de du bytte till? Beroende på laddström och originalkabels tjocklek kan det mycket väl räcka.

5: Med tanke på att vardera steg är avsäkrade med 40A vardera så räcker det så som du tänkt ja. Kablarna får avsäkras med 50 resp 60A då man går efter EMMAs tabell.

Tack! Om man väljer att använda sig av skiljerelä, bör man koppla ALLt ljud till "ljudbatteriet" eller räcker det med baksystemen kopplade dit? Menar, högtalarna som är i fram och bakdörrar är gas alpha 6,5" på 60W.

När jag mätte hade jag nyckeln i andra hacket (bilens lampor lyser enbart men bilen ej igång) så då drar ju lamporna lite antar jag så det kan inte vara vilospänning då?

Det är 20 mm2 orginal. Laddströmmen har jag ingen aning om.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Fjong
12 november 2014 · 1 494 Inlägg

Om du ändå ska ha ett batteri bak så känns det lite onödigt att sätta in en massa distributionsblock, blir både bättre och billigare att sätta stegens kablar direkt på batteriet då :o

Vad driver du framdörrarna med om inte 4 kanal steget? Bakdörrar+hatthylla?

Kan du se generatorn så borde det stå på den hur många A den ligger på smile

firrefisken
12 november 2014 · 108 Inlägg

Fjong skrev:
Om du ändå ska ha ett batteri bak så känns det lite onödigt att sätta in en massa distributionsblock, blir både bättre och billigare att sätta stegens kablar direkt på batteriet då :o

Vad driver du framdörrarna med om inte 4 kanal steget? Bakdörrar+hatthylla?

Kan du se generatorn så borde det stå på den hur många A den ligger på smile

Åhfan, det har du ju alldeles rätt i. Va dum jag är!! xD

Framdörrar och bakdörrar driv av min huvudenhet, KDC-BT34U. Hatthylla har jag ingen.

Står 90A på generatorn, låter väldigt mycket med tanke på att jag bara har ett 62Ah (540A) batteri :S

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Fjong
12 november 2014 · 1 494 Inlägg

firrefisken skrev:

Fjong skrev:
Om du ändå ska ha ett batteri bak så känns det lite onödigt att sätta in en massa distributionsblock, blir både bättre och billigare att sätta stegens kablar direkt på batteriet då :o

Vad driver du framdörrarna med om inte 4 kanal steget? Bakdörrar+hatthylla?

Kan du se generatorn så borde det stå på den hur många A den ligger på smile

Åhfan, det har du ju alldeles rätt i. Va dum jag är!! xD

Framdörrar och bakdörrar driv av min huvudenhet, KDC-BT34U. Hatthylla har jag ingen.

Står 90A på generatorn, låter väldigt mycket med tanke på att jag bara har ett 62Ah (540A) batteri :S

Jaha du skrev att du skulle ha två steg, trodde att du hade två steg smile Stereon är ju kopplad till batteriet fram så blir ju så automatiskt om du inte drar nya sladdar. Så du riskerar ju fortfarande att dra ur startbatteriet då men inte lika snabbt. smile

Att ha stor generator är bara en fördel, laddar ju upp batteriet snabbare. Men 90A generator e la ganska normal storlek.

firrefisken
12 november 2014 · 108 Inlägg

Fjong skrev:

firrefisken skrev:

Fjong skrev:
Om du ändå ska ha ett batteri bak så känns det lite onödigt att sätta in en massa distributionsblock, blir både bättre och billigare att sätta stegens kablar direkt på batteriet då :o

Vad driver du framdörrarna med om inte 4 kanal steget? Bakdörrar+hatthylla?

Kan du se generatorn så borde det stå på den hur många A den ligger på smile

Åhfan, det har du ju alldeles rätt i. Va dum jag är!! xD

Framdörrar och bakdörrar driv av min huvudenhet, KDC-BT34U. Hatthylla har jag ingen.

Står 90A på generatorn, låter väldigt mycket med tanke på att jag bara har ett 62Ah (540A) batteri :S

Jaha du skrev att du skulle ha två steg, trodde att du hade två steg smile Stereon är ju kopplad till batteriet fram så blir ju så automatiskt om du inte drar nya sladdar. Så du riskerar ju fortfarande att dra ur startbatteriet då men inte lika snabbt. smile

Att ha stor generator är bara en fördel, laddar ju upp batteriet snabbare. Men 90A generator e la ganska normal storlek.

Nej nej, detta är för kommande projekt serrö tongue Det som drar mest ström är ju ändå basar och 6x9or som är nere på de lägre frekvenserna. Bilen blir som en discokula när jag dra på med mycket bas, blinkar i takt med basen. Har testat att stänga av slutsteget helt och spela bara med högtalare i fram och bakdörrar och då blev där inget disco iaf så måste vara min baslåda som e boven tongue

Med tanke på min bils storlek tycker jag 90A generator är väldigt stort, har bara en liten 1,6 liters motor.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Fjong
13 november 2014 · 1 494 Inlägg

Visst är det basen som drar mest, testa ställa bilen å spela ett tag när du är hemma å kan ladda efter så märker du hur länge det håller smile

Personligen skulle jag skippa 6*9orna å lägga dom pengarna på ett ordentligt framsystem istället. Tycker bara 6*9or förstör ljudbilden och är lite meningslöst att låta dom spela bas när du ändå ska ha en bas smile Men bygg efter hur du själv vill ha det, inget är ju ristat i sten precis så är man inte nöjd så är det bara att bygga om lite tongue

firrefisken
13 november 2014 · 108 Inlägg

Fjong skrev:
Visst är det basen som drar mest, testa ställa bilen å spela ett tag när du är hemma å kan ladda efter så märker du hur länge det håller smile

Personligen skulle jag skippa 6*9orna å lägga dom pengarna på ett ordentligt framsystem istället. Tycker bara 6*9or förstör ljudbilden och är lite meningslöst att låta dom spela bas när du ändå ska ha en bas smile Men bygg efter hur du själv vill ha det, inget är ju ristat i sten precis så är man inte nöjd så är det bara att bygga om lite tongue

Ja, får göra det någon gång :p Vet inte varför jag skulle ha 6x9or, mer polaren som tyckte det var en bra ide :p Är ju en så pass liten bil så ska nog satsa på bättre ljud i framsystemet som du säger smile

Har bytt jordning nu med till bältesfästningen, en rejäl bult så fick borra upp i kabelringskon.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Fjong
13 november 2014 · 1 494 Inlägg

Du slipade ordentligt runt bulten innan du skruvade dit det va? smile

firrefisken
13 november 2014 · 108 Inlägg

Fjong skrev:
Du slipade ordentligt runt bulten innan du skruvade dit det va? smile

Ajjemän, slipade bulten, bältesfästningen och på plåtytan som allt ligger mot

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Fjong
13 november 2014 · 1 494 Inlägg

firrefisken skrev:

Fjong skrev:
Du slipade ordentligt runt bulten innan du skruvade dit det va? smile

Ajjemän, slipade bulten, bältesfästningen och på plåtytan som allt ligger mot

Bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang