Köpråd - en billig och bra bil!

Jeosam
15 november 2014 · 2 Inlägg

Letar efter en billig och bra bil, och har tittat en hel del på Blocket. Hittar många Peugeot 307, Ford Focus, Skoda Fabia, Citroën C3 och så vidare, som jag tycker är fina, men eftersom jag har jättedålig koll på bilar så vet jag inte om dessa modeller ens är något att ha. Har dock läst att franska bilar ska vara dåliga, men är det verkligen så illa? Ska jag helt sluta titta på Peugeot t.ex.?

Mina krav är att den inte ska kosta mer än 28 000:-, vara rätt så billig att äga och köra, och vara av hyfsad kvalité (vill helst inte ha något som har ryktet att gå sönder hela tiden).

Vad tycker ni?

Cupra_
15 november 2014 ·

Med den budgeten så blir det nog tyvärr bara äldre/slitna franska bilar..
Om du kunde gå upp 10-15 till så kan du få en schysst Fabia eller ibiza. Franskt aktar jag mig för. Seat ibiza och Fabia är helt okej men då ska du hitta någon som är från kanske 06 och framåt helst.

Skulle jag skaffa en snål bil som är billig att äga så skulle det bli en seat ibiza 1,6 sport 2007. Jag hade en sån fabriksny på den tiden. Snål, rör på sig hyfsat (105hk), kamkedja så det är billiga servicear och ägs/tillverkas av delar från Volkswagen polo. Tyvärr lär de ligga över din budget.. Men den drog runt 0.55/mil om man körde som folk.

Senast redigerat av Deception (15 november 2014)

Jeosam
15 november 2014 · 2 Inlägg

Tack för svaret.

Ingen annan som kan ge mig lite råd. Har alla den uppfattningen om franska bilar?

Cupra_
15 november 2014 ·

Angående din fråga om franskt så kan jag tillägga att Peugeot är faktiskt dynga i mina ögon. Jag har varit med om att drivknutar rasat vid 6000mil lugn körning på både 206 och 407. Elfelen i 407:an ska vi inte ens prata om.. Båda dessa köptes fabriksnya och servades som de skulle..

Mervolic Yawn...
15 november 2014 · 3 151 Inlägg

Franska bilar har väldigt dåligt rykte, och det är tillräckligt för att jag ska hålla mig minst en meter från dem.

Om du kan tänka dig att ha en äldre bil så kan du hitta en mycket fin bil för 28000 kr. Köpte min Audi A6 för 19000 kr, och den har varit väldigt problemfri och billig att äga (visserligen en gammal diesel så skatten ligger på 7500 kr per år, men i och med att jag kör så mycket så lönade det sig ändå mot de bilar som jag hade innan). Det gäller ju dock att hitta ett exemplar som är välskött och har bra historia.

Red.: Dessutom är Audin fyrhjulsdriven och har aldrig problem att ta sig fram någonstans, ens i värsta snöstormen. smile Skulle jag ha köpt en nyare Audi så hade jag nog bara haft råd med en framhjulsdriven..

Senast redigerat av Mervolic (15 november 2014)

SportPilot Ubåtsingenjör
15 november 2014 · 7 229 Inlägg

franska bilar är fulla utav konstiga lösningar, med det sagt så har jag haft både positiva och negativa erfarenheter utav franska bilar.

Jag hade letat efter en bmw 3 serie, ska det gå billigt så är de 4 cylindriga att föredra ( 316 och 318 ), de kör du på 0,65-0,75. Väljer du en med 6a så får du en trevligare motorkaraktär och en lite piggare bil dock med sämre bränsleekonomi.. dessa dricker mellan 0,8-1,0

försök hitta en från 02 och fram så får du faceliften

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
16 november 2014 · 2 552 Inlägg

Jeosam skrev:
Tack för svaret.

Ingen annan som kan ge mig lite råd. Har alla den uppfattningen om franska bilar?

Enligt mina erfarenheter är Citroën att föredra framför koncernsyskonet Peugeot, och i synnerhet Renault.

Hållbarheten är väl inte på Lexus-nivå, men knappast heller avskräckande usel enligt mina erfarenheter. Fast en japansk kärra som Toyota Corolla är nog ett klokare val driftsäkerhetsmässigt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang