Ny bil???

T-dojan
14 november 2014 ·

Hallå!
Jag har för ett tag sedan sålt min ford focus flex. 02. Antagligen bränslepump eller insprutningen p.g.a.spriten.
Inget mer "alternativt" bränsle (iallafall inte i barnaåren)
Men iallafall.

Jag sitter nu i ett läge: Jag har Pengar, men vill inte lägga för mycket pengar på en bil, Jag studerar.
Men att ta sig med tåget till Kalmar härifrån kostar 1000 kr tur och retur för mig och  barn.. Alltså det enda jag kräver är att jag kan ta mig dit då och då och att åka och handlar. . jag tar ändå tåget till skolan.

Jag är sugen på en golf -00, 02
Eller en Volvo 03/04

Utrymmet bryr jag mig inte om, inga extraordinära saker heller, jag vill bara hålla i plånboken och ha något jag kab lita på under tiden jag pluggar.

Säg inte ford Ka, den bilen har jag redan förbrukat, med eller utan tanklock wink

Tacksam för råd!

/amanda

Senast redigerat av T-dojan (14 november 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 november 2014 · 3 730 Inlägg

Volvo v70 är Sveriges vanligate bil av en anledning. Manuell 170hk sådan är ett säkert kort. Typ 03 04 05. Jättefina bilar att åka j

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
xXSammy
15 november 2014 · 6 569 Inlägg

Om du var nöjd med Forden överlag så kan du kolla på nyare Fiesta eller Focus.

Kvalitén har ju förbättras med åren. smile

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 november 2014 · 14 039 Inlägg

T-dojan skrev:
Hallå!
Jag har för ett tag sedan sålt min ford focus flex. 02. Antagligen bränslepump eller insprutningen p.g.a.spriten.
Inget mer "alternativt" bränsle (iallafall inte i barnaåren)
Men iallafall.

Jag sitter nu i ett läge: Jag har Pengar, men vill inte lägga för mycket pengar på en bil, Jag studerar.
Men att ta sig med tåget till Kalmar härifrån kostar 1000 kr tur och retur för mig och  barn.. Alltså det enda jag kräver är att jag kan ta mig dit då och då och att åka och handlar. . jag tar ändå tåget till skolan.

Jag är sugen på en golf -00, 02
Eller en Volvo 03/04

Utrymmet bryr jag mig inte om, inga extraordinära saker heller, jag vill bara hålla i plånboken och ha något jag kab lita på under tiden jag pluggar.

Säg inte ford Ka, den bilen har jag redan förbrukat, med eller utan tanklock wink

Tacksam för råd!

/amanda

Vadå? Fattar inte ett skit vad du menar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
T-dojan
15 november 2014 ·

jag menar att jag har pengar, och skulle kunna köpa en dyr bil. Men jag vill ha en bil som är Okej Men ändå slit och släng.  Volvo är jag inne på, men de dricker ju så mycket sad och är dyra i försäkring för någon under 30.
Jag funderar mest på en billig men ändå pålitlig bil är du med på vad jag menar?
Volvo= pålitlig, dyr på alla sätt och vis )940,v40, s40 2,0,  tänkte jag mig då)
men golf är okej, men om det inte är rost på bärande delar. Men typ, vilken årsmodell är ett säkert kort.
Jag läser beg. bilboken hela tiden och kollar läget, och innan jag har jobb så vill jag inte köpa en för dyr bil. Om jag hade SÅ mycket pengar hade jag köpt en CRV såklar! smile
Jag är mycket tacksam för seriösa svar!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 november 2014 · 14 039 Inlägg

T-dojan skrev:
Antagligen bränslepump eller insprutningen p.g.a.spriten.

Vad menar du med detta????????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
15 november 2014 · 26 134 Inlägg

T-dojan skrev:
jag menar att jag har pengar, och skulle kunna köpa en dyr bil. Men jag vill ha en bil som är Okej Men ändå slit och släng.  Volvo är jag inne på, men de dricker ju så mycket sad och är dyra i försäkring för någon under 30.
Jag funderar mest på en billig men ändå pålitlig bil är du med på vad jag menar?
Volvo= pålitlig, dyr på alla sätt och vis )940,v40, s40 2,0,  tänkte jag mig då)
men golf är okej, men om det inte är rost på bärande delar. Men typ, vilken årsmodell är ett säkert kort.
Jag läser beg. bilboken hela tiden och kollar läget, och innan jag har jobb så vill jag inte köpa en för dyr bil. Om jag hade SÅ mycket pengar hade jag köpt en CRV såklar! smile
Jag är mycket tacksam för seriösa svar!

Eh nej..

Senast redigerat av Mack (15 november 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
trubbelturbo
16 november 2014 · 1 457 Inlägg

Vettemannen skrev:

T-dojan skrev:
Antagligen bränslepump eller insprutningen p.g.a.spriten.

Vad menar du med detta????????

/Benny

sprit = etanol

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 november 2014 · 14 039 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Vettemannen skrev:

T-dojan skrev:
Antagligen bränslepump eller insprutningen p.g.a.spriten.

Vad menar du med detta????????

/Benny

sprit = etanol

Nu vet jag också att sprit = etanol men nu undrar jag vad han menar med hela meningen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
uhlin
16 november 2014 · 2 834 Inlägg

T-dojan skrev:
jag menar att jag har pengar, och skulle kunna köpa en dyr bil. Men jag vill ha en bil som är Okej Men ändå slit och släng.  Volvo är jag inne på, men de dricker ju så mycket sad och är dyra i försäkring för någon under 30.
Jag funderar mest på en billig men ändå pålitlig bil är du med på vad jag menar?
Volvo= pålitlig, dyr på alla sätt och vis )940,v40, s40 2,0,  tänkte jag mig då)
men golf är okej, men om det inte är rost på bärande delar. Men typ, vilken årsmodell är ett säkert kort.
Jag läser beg. bilboken hela tiden och kollar läget, och innan jag har jobb så vill jag inte köpa en för dyr bil. Om jag hade SÅ mycket pengar hade jag köpt en CRV såklar! smile
Jag är mycket tacksam för seriösa svar!

Satsa på en S80 2.4.

Har själv en och är helnöjd med den, dricker inte särskilt mycket tycker jag, max 0,8 lit/mil.
På ren långkörningligger den strax under 0,7 lit/ mil

Jag sa hela tiden, ingen volvo för mig, dyr och tråkig. Fast jag ändrade mig snabbt då jag fick provköra en sådan.

Köpte mig en nästan omgående och är himla nöjd med den. Åker som en kung i den, bekväm och tyst och behagligt inne i bilen.

Evildan
16 november 2014 ·

Vettemannen skrev:

trubbelturbo skrev:

Vettemannen skrev:
Vad menar du med detta????????

/Benny

sprit = etanol

Nu vet jag också att sprit = etanol men nu undrar jag vad han menar med hela meningen.

/Benny

Jag misstänker att Amanda menar att hennes Ford Focus har lämnat in och det är troligtvis fel på bränslepumpen eller insprutningen (pga att hon som student dricker för mycket sprit?) wink

TS (Amanda) kika åt det asiatiska hållet, Honda, Toyota, Mazda, KIA, Hyundai, då får du ett i regel billigt bilägare, billigare än att åk "gammvolvo" med högre förbrukning, skatt, servicekostnader osv än vad en Asiat i regel kostar.

Senast redigerat av Evildan (16 november 2014)

dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

Passat 1.8 utan T, dvs utan Turbo, årsmodell 1997-2005 typ. Billiga, snåla och driftsäkra. Skall dock tillägga att det är klart vanligast med Turbo. Tror den fanns även med en 1.6 liters motor (tidiga årgångar) men även en 2.0 liters (senare årgångar) båda utan Turbo. Blocketsökning, som synes så har många Turbo

Senast redigerat av dawwe (16 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xXSammy
16 november 2014 · 6 569 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

trubbelturbo skrev:

sprit = etanol

Nu vet jag också att sprit = etanol men nu undrar jag vad han menar med hela meningen.

/Benny

Jag misstänker att Amanda menar att hennes Ford Focus har lämnat in och det är troligtvis fel på bränslepumpen eller insprutningen (pga att hon som student dricker för mycket sprit?) wink

TS (Amanda) kika åt det asiatiska hållet, Honda, Toyota, Mazda, KIA, Hyundai, då får du ett i regel billigt bilägare, billigare än att åk "gammvolvo" med högre förbrukning, skatt, servicekostnader osv än vad en Asiat i regel kostar.

Då Ford varit snåla med filter intervallen så har spridarna tagit stryk, faktum är att hela bryggan ink. alla 4 spridare kostar ca 1500 kr. smile (I alla fall till Mondeo 2008>)

De/Dem
T-dojan
16 november 2014 ·

Vettemannen skrev:

T-dojan skrev:
Antagligen bränslepump eller insprutningen p.g.a.spriten.

Vad menar du med detta????????

/Benny

etanol som sabbat bilen.

T-dojan
16 november 2014 ·

Malheus skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Nu vet jag också att sprit = etanol men nu undrar jag vad han menar med hela meningen.

/Benny

Jag misstänker att Amanda menar att hennes Ford Focus har lämnat in och det är troligtvis fel på bränslepumpen eller insprutningen (pga att hon som student dricker för mycket sprit?) wink



TS (Amanda) kika åt det asiatiska hållet, Honda, Toyota, Mazda, KIA, Hyundai, då får du ett i regel billigt bilägare, billigare än att åk "gammvolvo" med högre förbrukning, skatt, servicekostnader osv än vad en Asiat i regel kostar.

Då Ford varit snåla med filter intervallen så har spridarna tagit stryk, faktum är att hela bryggan ink. alla 4 spridare kostar ca 1500 kr. smile (I alla fall till Mondeo 2008>)

Haha...
jo, jag hade ju en ford ff 02 och det var väl den första generationen etanol. sen har det varit mycket snack om dålig kvalité på spriten från och till.

Men som sagt, jag funderar med på en japsare, men att hitta en som inte rasar samman i krock med en gråsparv kan vara svårt.

Jag har hittat en V40 04a, 1,8 för 40k, 17000 mil, riktigt fin och rostfri. men den kostar för mycket tycker jag dessutom är ju 1,8an Mitsubishis motor om jag inte missminner mig

Jag var och kikade och provkörde en s40 2,0 från 01, såg fin ut å bilderna, detta var hos en firma.
det står ingen rost o.s.v. skärmarna var angripna som vanligt, mycket fullagningar i lacken o.s.v. men den var inte iordninggjord som på bilden, utan de hade förnyat annonsen med automatik, då bilen varit inne hos dom en gång innan. Jag kollade servicehistoriken i boken, sista servicen saknades. Men i boken, låg en liten lapp med bilen Mcqueen bilen (från cars) och det var skrivet på kroatiska, alltså bilen var servad där och skrivet på en sådan lapp. Dessutom så kände bilsäljaren personen i fråga, och ägare på bilen stod hans fru, det visade sig att de hade köpt bilen, kört ner till kroatien till familjen och samtidigt servat bilen och sedan hade bilfiirman köpt den igen för 25000 kr (sommaren 2013 och 3000 mil senare) och nu sålde bilfirman den igen för 24900:-
så jävla oseriöst!

därför jag är noga med vad jag köper för bil och av vem!

ursäkta min urspårning men jag tyckte att det var så komiskt! inte ett rätt i annons och verklighet!

T-dojan
16 november 2014 ·

-jimmy skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Fin_Ford_fiesta_57324147.htm?ca=18&w=2

bara tuta och köra..
men kan nog tänka mig att betala 30 000 mer för en bil smile

AX3L
16 november 2014 · 398 Inlägg

Saab tycker jag ger mycket bil för pengarna. En äldre 9-3 kan du få för kaffepengar, billigare än motsvarande Volvo imo. En lite nyare Focus är också ett bra alternativ, samma sak med Volvo som nämndes ovan. Fördel Saab är att du inte får några dyra kamremsbyten, vilket ofta är haken med billiga Volvo och Ford ute på blocket. Sen är ytterligare en fördel med både Saab och Volvo, om du nu ska sätta det mest värdefulla du har i bilen, att dom sett till andra bilar av motsvarande ålder är förhållandevis säkra även med dagens mått mätt.

T-dojan
16 november 2014 ·

Väldigt tacksam för alla tips! smile Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang