Volvo 940 Spikar eller laddtrycksspärren slår i 5500 varv

ebrodin
14 november 2014 · 5 Inlägg

Tjenixen!

Jag har en Volvo 940 Turbo med turbo + paket som är bortplockat i förmån till chip och ställbar wastegate.

Jag har ett bränsle och tändningschip från timos motor och uppställt ladd till 1 bar cirka. Vid ungefär 5.500 varv så slår tändningen ifrån som om det vore ett varvstopp och fortsätter man hålla in gasen så är det som ett varvstopp som är segt inte lika snabba intervaller som varvstoppet ska vara i. Står jag på tomgång och varvstoppar så är det som vanligt.

Jag skulle vilja komma till underfunn vad fan det kan vara för fel, kan det vara som så att laddtrycksspärren i chippet inte är borttaget? Tidigare ägare till chippet påstod att han hade kört 1.7 bar med chippet, dock med annan snurra.

Mvh

Volvo 850 T-5R "Autotech" (1996)
BMW 535i E34 TURBO "546whp 727wnm" (1990)
simlar
14 november 2014 · 5 525 Inlägg

Laddtrycksspärr eller att den går för snålt/spikningar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Fekzen
15 november 2014 · 181 Inlägg

Om det är som att den slår ifrån helt så skulle jag säga att det är laddtrycksspärr/flödesspärren helt enkelt. Det går inte att lita på chip om man inte haft kontakt med den som programmerat chipet, för det finns en uppsjö varianter av varierande kvalite och man kan inte vara säker på vart det kommer från om man nu inte själv köpt det direkt av den som programmerat det.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
ebrodin
17 november 2014 · 5 Inlägg

Ställde ner trycket så den peakade på cirka 0,9 bar och det blev bättre men det slår ifrån ibland. Jag vet att chippet är just från timosmotor så det är inga tvivel om det. Väntar på svar från dem nu så ska vi se vad dem säger.

BMW 535i E34 TURBO "546whp 727wnm" (1990)
Volvo 850 T-5R "Autotech" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang