Rost på fjädersäte enligt bilprovningen

martin_355
13 november 2014 · 43 Inlägg

Hej.
Jag har en Mitsubishi Carisma. Den gick inte genom besiktningen och det står "fjädersäte, fram vänster undre rostskadad".

Det är den skålen som är ovanför däcket tror jag. Går det att byta bara den eller måste man köpa ett komplett fjäderben?

Vad tycker ni jag ska köpa? Verkar finnas olika varianter på vad dem heter. Finns fjäderben, rep sats fjäderbensstödlager och fjäderbenslager.  Har någon liknande erfarenhet.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh

Martin

osterback
13 november 2014 · 218 Inlägg

lättast är att byta fjäderben, men finns delen(fjädertallrik) att köpa lös är det inga problem att svetsa dit den bara fjäderbenet är i bra kondition, alltså inte för rostigt.

-
sweeken
13 november 2014 · 338 Inlägg

Har du kollat hur rostigt det är?

Vi hade on en bil som fick en 2 för samma/liknande(?). Och det var bara lite ytrost! Så fick slipa lite och måla,klarade besiktningen efteråt (borde väll gå att överklaga tror jag)

NIzmO Ollikkala Racing
16 november 2014 · 1 724 Inlägg

Köp ett nytt komplett fjäderben på skroten som ser fint ut, brukar inte kosta många kronor och bytet blir väldigt smidigt och smärtfritt.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
martin_355
17 november 2014 · 43 Inlägg

Det är hål i den. Går inte att slipa. Blir nog att köpa på bilskroten.

_Thor_
30 december 2014 · 512 Inlägg

Det bör gå att lappa och förstärka om du har tillgång till svets. Det är mkt mindre jobb att laga på plats än att "föra över" allt..

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 december 2014 · 3 730 Inlägg

_Thor_ skrev:
Det bör gå att lappa och förstärka om du har tillgång till svets. Det är mkt mindre jobb att laga på plats än att "föra över" allt..

Man får väl inte reparera fjäderskålar?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Glesmark
31 december 2014 · 1 938 Inlägg

DiwraZ skrev:

_Thor_ skrev:
Det bör gå att lappa och förstärka om du har tillgång till svets. Det är mkt mindre jobb att laga på plats än att "föra över" allt..

Man får väl inte reparera fjäderskålar?

Kan vara som du säger faktiskt, men gör man det snyggt så skall det nog till att bevisas att någon varit där å pillat.
Gör man a'la raggare och lämnar 127 pinnstumpar så är det tveksammare. tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2014 · 13 742 Inlägg

för sin egen skull ska man inte lappa ihop skålen.   antingen byta skålen eller hela benet.

är rätt säker på att jag byter fjäderben snabbare än vad jag svetsar och gör ordning benet på plats.
dessutom slipper jag fjäderjävel som kan smälla bort mina händer när som helst när jag håller på och slipar och fixar skålen smile

skulle utan tvekan köpa ett komplett ben med fjäder och dämpare och kasta dit.  oftast tar det bara några minuter att byta om man har lyft och mutterknack smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 december 2014 · 3 730 Inlägg

Jag har respekt, på gränsen till rädsla för spännda fjädrar så jag skulle aldrig lappa en dålig skål

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Nobrando
2 januari 2015 · 214 Inlägg

Var glad att dom hittade rosten. På min BMW som jag besiktade för ca 1 månad sen gick igenom med blankt papper.

Jag hörde igår att det klonkade bak och for till mitt garage för att kika.


https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111523/111523-dc3d492fa83852a72f5059d4a5f7714e.jpg

En jävla tur att jag noterade detta inne i stan, tänk om man har farit i högre hastigheter och hela skiten hade släppt..
Nya stötar och fjädrar blir det.. :p

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2015 · 13 742 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag har respekt, på gränsen till rädsla för spännda fjädrar så jag skulle aldrig lappa en dålig skål

ähh inte så farligt som man kan tro.smile

man ska bara ha aningen respekt.
men man svetsar inte en skål när den sitter i spänn

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
myran Foto/Bilnörd
3 januari 2015 · 1 541 Inlägg

Nobrando skrev:
Var glad att dom hittade rosten. På min BMW som jag besiktade för ca 1 månad sen gick igenom med blankt papper.

Jag hörde igår att det klonkade bak och for till mitt garage för att kika.


http://www1.garaget.org/gallery/images/112/111523/111523-dc3d492fa83852a72f5059d4a5f7714e.jpg

En jävla tur att jag noterade detta inne i stan, tänk om man har farit i högre hastigheter och hela skiten hade släppt..
Nya stötar och fjädrar blir det.. :p

Hände på farsans focus för ett antal år sen.. fjädern satt sig rätt i sidan av däcket.. tvärr-punka. Som tur va hände detta i låg hastighet..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Muttley
3 januari 2015 ·

myran skrev:

Nobrando skrev:
Var glad att dom hittade rosten. På min BMW som jag besiktade för ca 1 månad sen gick igenom med blankt papper.

Jag hörde igår att det klonkade bak och for till mitt garage för att kika.


http://www1.garaget.org/gallery/images/112/111523/111523-dc3d492fa83852a72f5059d4a5f7714e.jpg

En jävla tur att jag noterade detta inne i stan, tänk om man har farit i högre hastigheter och hela skiten hade släppt..
Nya stötar och fjädrar blir det.. :p

Hände på farsans focus för ett antal år sen.. fjädern satt sig rätt i sidan av däcket.. tvärr-punka. Som tur va hände detta i låg hastighet..

Hände min chrysler 300m med men den gick rakt genom besiktning med anmärkning på ett längsgående bromsrör, fick byta alla bromsrör utom de upp till abs-enheten.  (så duktig var den besiktningsteknikern)
Iallafall så gick fjädertallriken in i hjulet och svarvade ett fint spår.

Blev raka vägen till skroten och hämta ett komplett fjäderben och sen var bilen fit for fight efter ca 45 minuter igen.  Jag hade aldrig lagt energin på att svetsa ett fjäderben i med att man ändå måste avlägsna fjädern innan om man vill att de ska bli bra.

fadret
3 januari 2015 · 1 125 Inlägg

DiwraZ skrev:

_Thor_ skrev:
Det bör gå att lappa och förstärka om du har tillgång till svets. Det är mkt mindre jobb att laga på plats än att "föra över" allt..

Man får väl inte reparera fjäderskålar?

Det har du rätt i,det får man inte,besade vårt härke och jag hade lagat fjäderskålen på den,blev 2:a direkt på det.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
martin_355
4 januari 2015 · 43 Inlägg

Hej.
Tack för alla svar. Köpte en på skroten så nu är det fixat.

Nobrando
17 januari 2015 · 214 Inlägg

Nu var det bytt, jag undrar hur långt hade jag kommit.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111523/111523-ab1cbe6ceaba828828e442f7c6ac3081.jpg

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
zzr94092
17 januari 2015 · 4 388 Inlägg

var på tiden att det blev bytt..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2015 · 13 742 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag har respekt, på gränsen till rädsla för spännda fjädrar så jag skulle aldrig lappa en dålig skål

jag har mer respekt för fjäderspännare. värsta jag vet efter jag råkade fastna med tummen och pekfingret när 2st fjäderspännare slog ihop över fingrarna på en 945:a    jag skiter hellre  i spännare och skruvar lös fjädern med en smäll om jag inte få ha en riktigt fjäderpress

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang