Spacers bak, Volvo 240

J0akim
15 november 2014 · 27 Inlägg

Hej.

Vill ha spacers bak till Volvo 240 för att få ungefär samma spårvidd i bak som i fram. Har räknat ut från 240grupp-a.se's sida, eftersom dom har informationen på exakta spårvidden i en 242a och det ska tydligen vara 35mm på båda sidorna i bak för att få samma. Är det någon som vet om detta är korrekt, någon som tidigare har spacerat ut sina bakhjul?

Hörde av en rallyåkare att detta ger avsevärt bättre väghållning på bilen, någon som håller med eller tycker att detta är helt fel?

KolGruvan
15 november 2014 · 1 450 Inlägg

De fanns att köpa på volvo , orginal spacers till 240 för att jämna ut spårvidden, hade såna på min och vill minnas att dom va 15 mm men är osäker

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
J0akim
15 november 2014 · 27 Inlägg

Har hittat en sida att köpa dom på som jag tycker verkar seriösa men dom har en uppsjö av olika dimensioner så vill vara säker på att köpa det optimalaste för min 242 eftersom det är väghållningen jag vill åt, inte utseendet osv! Tack för svar.

Senast redigerat av J0akim (15 november 2014)

FLindgren
15 november 2014 · 5 089 Inlägg

Om du är ute efter det mest optimala är nog spårvidden sista problemet om du inte bygger vrålseriös bil.

Bilen blir ju mer överstyrd med bredare axel bak. Men är det optimalt för ditt chassi, vikt och effekt? Oftast så vill man ha bredare axeln(typ 1 % enligt google) där bilen är som tyngst(motorn).
Eller sätta på bredare hjul bak så du får samma spårvidd fram och bak.

Och hur vill man ha toe vinklarna i fram när bilen blir mer överstyrd m.m..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
J0akim
15 november 2014 · 27 Inlägg

Det mesta som man kan göra med bilen rent väghållningsmässigt är gjort optimalt. Vad jag egentligen vill veta är vad som är det optimalaste när det gäller spacers.

baltis
16 november 2014 · 1 948 Inlägg

FLindgren skrev:
Om du är ute efter det mest optimala är nog spårvidden sista problemet om du inte bygger vrålseriös bil.

Bilen blir ju mer överstyrd med bredare axel bak. Men är det optimalt för ditt chassi, vikt och effekt? Oftast så vill man ha bredare axeln(typ 1 % enligt google) där bilen är som tyngst(motorn).
Eller sätta på bredare hjul bak så du får samma spårvidd fram och bak.

Och hur vill man ha toe vinklarna i fram när bilen blir mer överstyrd m.m..

Hmmm... vart får du infon om att en bil ska bli MER överstyrd när man breddar spårvidden bak? Är väll helt tvärtom? smile

Just effekt spelar ju ingen roll när det kommer till väghållning... är det tillräckligt lång raksträcka innan kurvan så har det ju ingen betydelse om man har 150 hk eller 750 hk när det är dags att svänga big_smile

Problemet TS har är ju att han inte kan ställa på ordentligt med camber bak...

Ang. hjulvinklar och annat så är denna guld http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Och så till TS: äger du inget måttband eller tumstock? big_smile

J0akim
17 november 2014 · 27 Inlägg

Tyvärr känns det inte riktigt som jag har fått ett svar på min fråga. Finns det någon som kan ge ett rakt besked om hur mycket man egentligen bör spacera i bak? Tack på förhand.

baltis
17 november 2014 · 1 948 Inlägg

J0akim skrev:
Tyvärr känns det inte riktigt som jag har fått ett svar på min fråga. Finns det någon som kan ge ett rakt besked om hur mycket man egentligen bör spacera i bak? Tack på förhand.

Har du ens provat google? smile

http://new.volvocars.com/ownersdocs/198 … 240_04.htm

Hittades på första försöket...

Hjälper dig tyda sifforna så inget bli galet.
Det skiljer 7cm fram och bak, alltså ska du ha 35mm spacers på vardera sida utav bilen OM du har samma bredd och et på fälgrna fram och bak.

J0akim
18 november 2014 · 27 Inlägg

Tack, då kan jag konfirmera att Grupp-A's sida har dom rätta siffrorna. Tråden kan låsas.

Mack Forum- och sitemoderator
18 november 2014 · 26 149 Inlägg

J0akim skrev:
Tack, då kan jag konfirmera att Grupp-A's sida har dom rätta siffrorna. Tråden kan låsas.

Så länge dom inte bryter mot några regler så låser vi inte trådarna här på Garaget.
Då kan andra som har samma problem i framtiden söka sig fram till den här tråden, och också finna sitt svar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 november 2014 · 6 474 Inlägg

En fd.bekant till mig köpte 240 spacers+längre bult på volvonummer för ca10år sedan, till sin Rallycrossbil.
Kommer inte ihåg exakt hur han best men dom skulle var "lagom" till en 240 iaf.

Senast redigerat av farbrorbozze (18 november 2014)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 november 2014 · 6 474 Inlägg

Efter nån minut kom jag på. 20mm spacer+långbult från http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?I … GE=SV#1172

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang