Hälften av dubbarna borta/avskavda - bra skick?

Noj
17 november 2014 · 38 Inlägg

Jag köpte en begagnad bil för en vecka sedan. I dealen ingick att jag skulle få med dubbdäck i bra skick, dock inte nya. Jag litade på killarna så jag kollade inte så petnoga innan jag körde hem. Nu ser jag dock att två av däcken har hälften respektive en tredjedel av dubbarna borta/avskavda.

När jag ringde upp för att få byta ut dessa så sa handlarn, till min förvåning, att däcken är i bra skick. Han börjar nu yra om att vi ska åka runt till däckhandlare och fråga om däcken är brukbara. Dvs mer än 3 mm spårdjup. "Bra skick" gick alltså till "brukbara".

Vad skulle ni säga om däck som tappat hälften av dubbarna?

Förstår inte att bilhandlare är beredda att förstöra en i övrigt trevlig affär över något som måste vara en petitess i deras värld.

Senast redigerat av Noj (17 november 2014)

Mervolic Yawn...
17 november 2014 · 3 151 Inlägg

Jag skulle inte vilja påstå att de är i bra skick, men visst är de brukbara förutsatt att de uppfyller kriterierna för vad som är godkänt...

Kan inte reglerna som gäller när det är en bilfirma, men är det privat så är det ju ditt ansvar att kontrollera och kolla sådant som är möjligt att kolla. Bilfirma är väl lite samma sak, fast visst är det mer reglerat av lagen där också. Om bilhandlaren har uppgett att däcken är i bra skick, så kan du alltid anmäla det.

Spontant skulle jag vända mig till bilhandlaren i första hand, och hjälper inte det så skulle jag gå vidare till ARN och höra vad som gäller.

Hamilton
17 november 2014 · 8 864 Inlägg

När ska folk lära sig kolla vad det är dom köper INNAN ni betalar och lämnar butiken!
Kan ju inte ta allt för mycket tid i anspråk att undersöka det man funderar på att köpa.

Komma dragande med ARN hjälper inte.

Senast redigerat av Hamilton (17 november 2014)

Fotograf på tierpidag.se
Noj
17 november 2014 · 38 Inlägg

Frågan är vad ni tycker om däck som har hälften av dubbarna väck. Bra skick?

Håller med om att jag borde kollat innan.

Noj
17 november 2014 · 38 Inlägg

Följdfråga, har det någon betydelse att profilen på däcken och fälgarna jag fick är 60 medans det enligt transportstyrelsens sida ska vara 55?

Mervolic Yawn...
17 november 2014 · 3 151 Inlägg

Så länge däcken är godkända för bilen så ska det inte påverka.

Noj
17 november 2014 · 38 Inlägg

Mervolic skrev:
Så länge däcken är godkända för bilen så ska det inte påverka.

Hur vet jag om de är godkända?

zemet
17 november 2014 · 4 035 Inlägg

Betydelsen det har är ju at däcken är 5% högre/större diameter än vad du skall ha. Detta resulterar i lägre utväxling och att hastighetsmätaren visar mindre. Men du lär inte märka någon större skillnad.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 november 2014 · 3 730 Inlägg

zemet skrev:
Betydelsen det har är ju at däcken är 5% högre/större diameter än vad du skall ha. Detta resulterar i lägre utväxling och att hastighetsmätaren visar mindre. Men du lär inte märka någon större skillnad.

Högre utväxling om man ska va petnoga va?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zemet
17 november 2014 · 4 035 Inlägg

DiwraZ skrev:

zemet skrev:
Betydelsen det har är ju at däcken är 5% högre/större diameter än vad du skall ha. Detta resulterar i lägre utväxling och att hastighetsmätaren visar mindre. Men du lär inte märka någon större skillnad.

Högre utväxling om man ska va petnoga va?

Tack, du har rätt såklart.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 november 2014 · 3 730 Inlägg

zemet skrev:

DiwraZ skrev:

zemet skrev:
Betydelsen det har är ju at däcken är 5% högre/större diameter än vad du skall ha. Detta resulterar i lägre utväxling och att hastighetsmätaren visar mindre. Men du lär inte märka någon större skillnad.

Högre utväxling om man ska va petnoga va?

Tack, du har rätt såklart.

Men i övrigt håller jag med dig. Kan ju tom va så käckt att hastighetsmätaren nu visar korrekt hastighet med de felaktiga däcken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
baltis
18 november 2014 · 1 948 Inlägg

Bara beställa 4 nya däck och komma ihåg att ALDRIG mer köpa grisen i säcken.

granadadr
18 november 2014 · 7 284 Inlägg

en extra sak man ALLTID ska kolla på vinterdäck är datummärkningen,, är ett däck äldre än 5 år räknas det som utkasserat, 

har skrattat några ggr åt försäljare som sagt, det är dina vinterdäck,, eeee de är sen 90talet typ wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Noj
18 november 2014 · 38 Inlägg

baltis skrev:
Bara beställa 4 nya däck och komma ihåg att ALDRIG mer köpa grisen i säcken.

2 nya får det nog bli då de två andra är i riktigt bra skick.

andreas1
18 november 2014 · 1 020 Inlägg

granadadr skrev:
en extra sak man ALLTID ska kolla på vinterdäck är datummärkningen,, är ett däck äldre än 5 år räknas det som utkasserat, 

har skrattat några ggr åt försäljare som sagt, det är dina vinterdäck,, eeee de är sen 90talet typ wink

8 år är dom kasserade. Räknas som nya om dom är upp till 3 år och oanvända.
Har ett svagt minne att enl lagen får det ej skilja mer än 25 procent dubb mellan det bästa och sämsta däcket,  finns ingen lag om antalet dubb per däck.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2014 · 3 730 Inlägg

andreas1 skrev:

granadadr skrev:
en extra sak man ALLTID ska kolla på vinterdäck är datummärkningen,, är ett däck äldre än 5 år räknas det som utkasserat, 

har skrattat några ggr åt försäljare som sagt, det är dina vinterdäck,, eeee de är sen 90talet typ wink

8 år är dom kasserade. Räknas som nya om dom är upp till 3 år och oanvända.
Har ett svagt minne att enl lagen får det ej skilja mer än 25 procent dubb mellan det bästa och sämsta däcket,  finns ingen lag om antalet dubb per däck.

10 år fick jag lära mig när jag jobbade med däck. Att det skulle finnas en regel om procentsats verkar orimligt. Hur ska det kontrolleras?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
andreas1
18 november 2014 · 1 020 Inlägg
Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
18 november 2014 · 1 020 Inlägg

DiwraZ skrev:

andreas1 skrev:

granadadr skrev:
en extra sak man ALLTID ska kolla på vinterdäck är datummärkningen,, är ett däck äldre än 5 år räknas det som utkasserat, 

har skrattat några ggr åt försäljare som sagt, det är dina vinterdäck,, eeee de är sen 90talet typ wink

8 år är dom kasserade. Räknas som nya om dom är upp till 3 år och oanvända.
Har ett svagt minne att enl lagen får det ej skilja mer än 25 procent dubb mellan det bästa och sämsta däcket,  finns ingen lag om antalet dubb per däck.

10 år fick jag lära mig när jag jobbade med däck. Att det skulle finnas en regel om procentsats verkar orimligt. Hur ska det kontrolleras?

Antal år är ju även beroende på hur dom förvarats, skulle tro det bara är en fingervisning då vi verkar fått olika lärdom och hitta inget fast skrivet om det.
Ang dubben så kontrolleras det genom att räkna.men ja vem gör det

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2014 · 3 730 Inlägg

andreas1 skrev:

DiwraZ skrev:

andreas1 skrev:

8 år är dom kasserade. Räknas som nya om dom är upp till 3 år och oanvända.
Har ett svagt minne att enl lagen får det ej skilja mer än 25 procent dubb mellan det bästa och sämsta däcket,  finns ingen lag om antalet dubb per däck.

10 år fick jag lära mig när jag jobbade med däck. Att det skulle finnas en regel om procentsats verkar orimligt. Hur ska det kontrolleras?

Antal år är ju även beroende på hur dom förvarats, skulle tro det bara är en fingervisning då vi verkar fått olika lärdom och hitta inget fast skrivet om det.
Ang dubben så kontrolleras det genom att räkna.men ja vem gör det

Ja det är nog på ett ungefär... Visst blir harryhaffa sur om man kommer farandes med alla dubb kvar fram och börnat bort de ibak... Men de kommer aldrig ställa sig och räkna antal och procentuell skillnad

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
andreas1
18 november 2014 · 1 020 Inlägg

Nä då ska dom haft.en mycket dålig dag isåfall.
Men använder man dubbdäck som man.ska o kör som folk brukar dubben.klara däckets livslängd.
Mina var absolut ej godkända med antal mm men alla dubbar fanns kvar utom kanske 5 , dock var alla dubbarna helt plana.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang