B20 till b21 i en Amazon

Nikk3n
23 maj 2010 · 23 Inlägg

Hejsan!

jag har en Volvo Amazon -67 sitter en b18 i nu och undrar hur mycket jobb det blir med att sätta i en b21? Borde det inte bara vara "bolt on" för så mycket skillnad kan det väl inte vara mellan b21 och b20 och b18?








Tacksam för svar!
mvh / Niklas

Super40
23 maj 2010 · 415 Inlägg

Största skillnaden är att b18/20 står helt lodrätt medans b21/23/200/230 har en lutning.
Det man kan göra med en motor av typ b21 är att sätta dit oljepump och tråg från b18/20 och ha motorn upprätt precis som i amazon. Annars om man inte vill det måste man byta växellåda eller sprängkåpa för att passa lutningen på motorn, jag tror att man måste kapa lite i innerskärmen på passagerar sidan pga att det är så trångt för grenröret när motorn lutar och man behöver förmodligen göra några nya motorfästen.

Det är vad jag har hört att man bör göra i amazon när man byter till nyare rödblock. Någon får väl rätta mig om jag är helt ute och cyklar tongue

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Nikk3n
24 maj 2010 · 23 Inlägg

okej tack så mycket för ditt svar! men så om jag tar tråget och oljepumpen från B20 Så borde det inte vara några större problem? smile

Super40
29 maj 2010 · 415 Inlägg

Precis det borde inte vara några problem och du slipper byta en massa. Du behöver nog flytta över lamellen då det är grova splines innan typ 78, 79.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
mr_yeahman Krom-fascisten
7 december 2010 · 439 Inlägg

Lånar tråden och undrar hur folk har löst det där med gaswire.
orginal är b21:an menat att man skall ha gaswire, men till b18/b20 så är det mekaniskt med stänger som styr det med gasen. Dessutom sitter förgasaren på vänstersida på b21, medans den satt på högersida på b18/b20.
Jag har räknat ut med tånageln att här krävs det ombyggnation, men någon som har en smidig lösning på detta? bilder?

ivansson945
18 november 2014 · 11 Inlägg

Följer!👍

Volvo 944 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang