Köpt eBay-Trim till Skoda Octavia 105 TDI -07

TheAvatar
19 november 2014 · 23 Inlägg

Tjing!

Köpte ett http://www.ebay.com/itm/TDi-PD-Tuning-C … 462cac98d9 och fick hem det och monterade det. "Grabbarna" på jobbet påstår att chippet inte gör något alls. Emellertid har jag fått en sjuk längre bränsleförbrukning. Jag har en sträcka jag mätt förbrukning på flertalet gånger med farthållaren på 70 km/h och med vinterdäck, varm motor, bra väglag och full motortemperatur så får jag 0.43 l/mil, men med detta trim så håller jag en snittförbrukning på 0.34 l/mil vid samma förhållanden.
Har givetvis ett gäng andra mätpunkter. T.ex Kallstart och köra hem från jobbet nattetid. Då har jag svårt att komma under 0.5 l/mil, men då måste jag köra förnuftigt. Med trimmet och mer "vanlig" körning så vred jag av bilen på parkeringen och då visade datorn 0.42 l/mil.

Vidare upplever jag att jag har mer vrid i motorn, men det kan ju vara mycket psykologi bakom det. Har inte mätt 0-100 km/h med/utan trim. Dock märkte jag här om dagen då jag helt glömt bort att jag hade trim att bilen kändes piggare än vanligt och på bra humör vid ett tillfälle. Sedan slog det mig att det kanske är trimmet.

Hur som, vad gör den? Varför fungerar det? Hur farligt är det för motorn? Vad gör egentligen chippet? Ändrar mappen på motorn eller lurar någon sensor eller hur fungerar det? Är det någon som har egen erfarenhet? Bör jag genast demontera det? Bör jag leva i tron att chippet gör JÄTTEMYCKET och sedan vara glad över att jag sparat dryga 3000 kr eller? wink

Ber dig som svarar att titta objektivt på mina frågor och inte snöa in på att "dom riktiga företagen är bättre"-snacket. Det har jag redan fått läsa om i alla andra miljoner trådar runt om på nätet.

Tacksam för svar och ha en trevlig dag

/Edward.

Krist
19 november 2014 · 716 Inlägg

Tja, jag va inne på att köpa en sån till frugans lilla fabia tills jag läste om den på ett brittiskt forum. Minns inte exakt vad som skrevs det var för några månader sedan, men killen montera den på sin octavia för att testa skillnaden just som dig upplevde han bättre förbrukning och lite rappare bil. Tills en dag då han gått ner till bilen för att starta å det stank diesel och bilen starta inte. Kan ha varit en annan tillverkare lr en såkallad comonrail (eller hur man stavar) som han hade.

Jag personligen skulle aldrig våga mig på ett 300kr "trim" på en så relativt dyr bil.. Rekommenderar dig att ta av den smile

Sök lite på google på engelska om den så får du fram brittiska trådar

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
torpis Forummoderator
19 november 2014 · 10 572 Inlägg

TheAvatar skrev:
Tjing!

Köpte ett http://www.ebay.com/itm/TDi-PD-Tuning-C … 462cac98d9 och fick hem det och monterade det. "Grabbarna" på jobbet påstår att chippet inte gör något alls. Emellertid har jag fått en sjuk längre bränsleförbrukning. Jag har en sträcka jag mätt förbrukning på flertalet gånger med farthållaren på 70 km/h och med vinterdäck, varm motor, bra väglag och full motortemperatur så får jag 0.43 l/mil, men med detta trim så håller jag en snittförbrukning på 0.34 l/mil vid samma förhållanden.
Har givetvis ett gäng andra mätpunkter. T.ex Kallstart och köra hem från jobbet nattetid. Då har jag svårt att komma under 0.5 l/mil, men då måste jag köra förnuftigt. Med trimmet och mer "vanlig" körning så vred jag av bilen på parkeringen och då visade datorn 0.42 l/mil.

Vidare upplever jag att jag har mer vrid i motorn, men det kan ju vara mycket psykologi bakom det. Har inte mätt 0-100 km/h med/utan trim. Dock märkte jag här om dagen då jag helt glömt bort att jag hade trim att bilen kändes piggare än vanligt och på bra humör vid ett tillfälle. Sedan slog det mig att det kanske är trimmet.

Hur som, vad gör den? Varför fungerar det? Hur farligt är det för motorn? Vad gör egentligen chippet? Ändrar mappen på motorn eller lurar någon sensor eller hur fungerar det? Är det någon som har egen erfarenhet? Bör jag genast demontera det? Bör jag leva i tron att chippet gör JÄTTEMYCKET och sedan vara glad över att jag sparat dryga 3000 kr eller? wink

Ber dig som svarar att titta objektivt på mina frågor och inte snöa in på att "dom riktiga företagen är bättre"-snacket. Det har jag redan fått läsa om i alla andra miljoner trådar runt om på nätet.

Tacksam för svar och ha en trevlig dag

/Edward.

En diesel är i grunden väldigt enkel. Mer bränsle ger mer fart. Ofta lurar dessa chip exempelvis bränsletrycksgivaren så du kan ösa in mer soppa.

Att bilen går snålare enligt din färddator beror på att bilen tror den öser in 0.34 men i själva verkat blir det samma 0.43 som innan eftersom du lurar systemet.

Gör såhär, kör exempelvis 80-140km/h på 3:ans alt 4:ans växel. Börja vid 60km/h håll gasen i botten och starta tidtagaren i din iPhone när du passerar 80km/h och stoppa vid 140km/h. Montera nu bort ditt "trim" och testa igen.


Denna typ av trimning kan mycket väl fungera och motsvarar att "skruva på pumpen" på gamla dieselbilar. Men det är inte förens du ändrar insprutningspunkter och laddtryck som det kan börja gå undan riktigt bra.

Sen är det ALDRIG vrid du känner utan effekt! Detta oavsett vad dina jobbarkompisar säger. effekt effekt effekt! alltid effekt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang