Nissan Sunny 1.5L 1984

bambrullan
19 november 2014 · 25 Inlägg

Har precis ställt på en gammal Nissan och till min förvåning gick den igenom besiktning UA.

Dock har jag ett problem.

Den går orent. Stått i 2-4 år sen sist den kördes. det var cirka 10 liter i tanken medans den stod. Nu
har jag fulltankat den med ny bensin.

Den går dock orent. när man drar på fullt direkt bluddrar den i början men sen kommer den.
Men när man gasar "försiktigt" hela tiden successivt så går den hur fint som helst.
Endast när man tvärgasar fullt.

Vatten i tanken? något annat?

Tänkte köra ur tanken tills den går helt torr. och fördelarlocket har jag rengjort, (om det nu hjälps) kanske man måste köpa nytt. vet ej om det behövs rengöras det inre vid fördelarn.. eller om det är bara locket.

Tips är tacksamma så jag får min lilla vän att gå bra!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2014 · 17 474 Inlägg

bambrullan skrev:
Har precis ställt på en gammal Nissan och till min förvåning gick den igenom besiktning UA.

Dock har jag ett problem.

Den går orent. Stått i 2-4 år sen sist den kördes. det var cirka 10 liter i tanken medans den stod. Nu
har jag fulltankat den med ny bensin.

Den går dock orent. när man drar på fullt direkt bluddrar den i början men sen kommer den.
Men när man gasar "försiktigt" hela tiden successivt så går den hur fint som helst.
Endast när man tvärgasar fullt.

Vatten i tanken? något annat?

Tänkte köra ur tanken tills den går helt torr. och fördelarlocket har jag rengjort, (om det nu hjälps) kanske man måste köpa nytt. vet ej om det behövs rengöras det inre vid fördelarn.. eller om det är bara locket.

Tips är tacksamma så jag får min lilla vän att gå bra!

Kan mycket väl vara att gammal bensin stör! Rekommenderar inte att du kör den torr då den kan suga upp "bottensatsen" i tanken med igensatt filter som följd. Filter ska du ifs byta ändå. Även en 20 år gammal bränslepump kan bli lite väl glad när den börjar pumpa luft...

Tanka och kör. Den kanske kommer sig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang