Sänkningsfjädrar vs. kapade fjädrar?

Jesper_740
6 april 2014 · 43 Inlägg

Tjena, satt och funderade på om besiktningen godtar kapade fjädrar eller om det måste vara speciella eftermarknadsfjädrar (sänkningsfjädrar). Eftersom sänkta fjädrar är hårdare och därav inte låter hjulet slå upp för högt. Medans kapade fjädrar är lika mjuka som vanligt fast kortare.

Tacksam för svar inom kort!

Aronson
6 april 2014 · 914 Inlägg

De godkänner kapade,bara bilen har kvar tillräcklig fjädringsväg.Har själv ställt frågan till bilprovningen.

Jesper_740
6 april 2014 · 43 Inlägg

Aronson skrev:
De godkänner kapade,bara bilen har kvar tillräcklig fjädringsväg.Har själv ställt frågan till bilprovningen.

Ooh vad bra! Det kanske inte blir lika ''bra'' men det blir snyggt och mycket billigare! Tack för svar smile

Frosted
6 april 2014 · 1 878 Inlägg

Jesper_740 skrev:

Aronson skrev:
De godkänner kapade,bara bilen har kvar tillräcklig fjädringsväg.Har själv ställt frågan till bilprovningen.

Ooh vad bra! Det kanske inte blir lika ''bra'' men det blir snyggt och mycket billigare! Tack för svar smile

De godkänner bara om dem inte lossnar ifrån fjäderskålen.. så dem måste sitta fast.. men det löser du simpelt!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Catoxxo
6 april 2014 · 324 Inlägg

Jesper_740 skrev:

Aronson skrev:
De godkänner kapade,bara bilen har kvar tillräcklig fjädringsväg.Har själv ställt frågan till bilprovningen.

Ooh vad bra! Det kanske inte blir lika ''bra'' men det blir snyggt och mycket billigare! Tack för svar smile

Och det är knappt 2 varv, inte mer. Kapar du mer så kommer fjädern ligga lös när man hissat upp bilen, och det är inte okej.
Finns folk som sätter fast fjädrarna i skålarna med slangklämma, detta uppskattas inte av alla besiktningsmän.

Senast redigerat av Catoxxo (6 april 2014)

Jesper_740
6 april 2014 · 43 Inlägg

mejmotorsport skrev:
Dra en slangklämma runt bakfjädern och fjäderskålen bak så att fjädern sitter fast. Då ska det som sagt inte vara några större problem.

jaha, ja det var det de 2 andra snackade om i tråden smile

Jesper_740
6 april 2014 · 43 Inlägg

Catoxxo skrev:

Jesper_740 skrev:

Aronson skrev:
De godkänner kapade,bara bilen har kvar tillräcklig fjädringsväg.Har själv ställt frågan till bilprovningen.

Ooh vad bra! Det kanske inte blir lika ''bra'' men det blir snyggt och mycket billigare! Tack för svar smile

Och det är knappt 2 varv, inte mer. Kapar du mer så kommer fjädern ligga lös när man hissat upp bilen, och det är inte okej.
Finns folk som sätter fast fjädrarna i skålarna med slangklämma, detta uppskattas inte av alla besiktningsmän.

Ja och på en äldre bil som man inte bytt fjädrarna på kan va ju vara otroligt slöa efter många år, och då kan jag tänka mig att de inte godtar mer än 2 varv smile

Stripz Voodoo
6 april 2014 · 1 444 Inlägg

rengör dämpar kolven och kolla så de inte är  nå jack eller nått. när en  dämpare har legat och gått i ett visst läge  så brukar de pajja rätt fort när du sänker bilen. om de  far en massa avlagringar och sånt eller om de är nå jack på dämpar kolven så pacnkningen fat eller inte sluter  tätt mer . så se till hur dämparna ser ut innan  du sänker.
har sj kapat och slutade med att dämparna gick efter några mil.. ingen kul upplevelse när bilen studsa fram..
samt så kan du samtidigt  kapa genomslags gummina när du lika håller på så du inte tappar fjädrings väg när du sänker.

men jag rekomenderar endå att köpa komplett kitt med  sänkfjädrar och dämpare

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Jesper_740
6 april 2014 · 43 Inlägg

Stripz skrev:
rengör dämpar kolven och kolla så de inte är  nå jack eller nått. när en  dämpare har legat och gått i ett visst läge  så brukar de pajja rätt fort när du sänker bilen. om de  far en massa avlagringar och sånt eller om de är nå jack på dämpar kolven så pacnkningen fat eller inte sluter  tätt mer . så se till hur dämparna ser ut innan  du sänker.
har sj kapat och slutade med att dämparna gick efter några mil.. ingen kul upplevelse när bilen studsa fram..
samt så kan du samtidigt  kapa genomslags gummina när du lika håller på så du inte tappar fjädrings väg när du sänker.

men jag rekomenderar endå att köpa komplett kitt med  sänkfjädrar och dämpare

ja, och det blir nog efter ett tag p.g.a. att jag vill sänka den rätt så mycket, alltså mer än 2 varv så att säga, och då måste jag ha ett riktigt eftermarknads kit smile

isrally
18 november 2014 · 151 Inlägg

Blir det någon skillnad om man bara kapar ett varv fram? Blir fjädern hårdare? Det sa en kompis till mig men kan det stämma? Bilen är en Volvo 740.

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 november 2014 · 6 017 Inlägg

isrally skrev:
Blir det någon skillnad om man bara kapar ett varv fram? Blir fjädern hårdare? Det sa en kompis till mig men kan det stämma? Bilen är en Volvo 740.

Fjädern blir hårdare när du kapar den

Jonas
isrally
18 november 2014 · 151 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

isrally skrev:
Blir det någon skillnad om man bara kapar ett varv fram? Blir fjädern hårdare? Det sa en kompis till mig men kan det stämma? Bilen är en Volvo 740.

Fjädern blir hårdare när du kapar den

Blir det mycket hårdare även om man bara tar bort ett varv?

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 november 2014 · 6 017 Inlägg

Ju mer du kapar desto hårdare blir den, ett varv gör inte så stor skillnad

Jonas
isrally
19 november 2014 · 151 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Ju mer du kapar desto hårdare blir den, ett varv gör inte så stor skillnad

Okej vad bra då kan jag fortsätta att köra utan att vara orolig att saker ska ta större skada när fjädringen är lite hårdare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang