Tips på dold LED-ljusramp-lösning till BMW 3-serie (F31)?

chrizz Administratör
18 november 2014 · 11 783 Inlägg

Vintern och mörkret är här, och jag trodde aldrig jag skulle ens fundera på det här, men lite sugen blir jag på någon form av extraljus...

Jag vill modifiera så lite som möjligt, så jag funderade på en LED-ljusramp bakom gallret framför kylaren längst ned. Är det möjligt tro? Det ser ut att finnas en del plats där ändå. Nån som gjort så tidigare? Tips på bra ljusramper?

https://www1.garaget.org/archive/1/2/351303/351303-3319868.jpg

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
spokenratt
18 november 2014 · 3 860 Inlägg

Mät hur lång ramp du vill/behöver..
Kolla diodhuset, bilupplysningen, xenonkungen etc...

Monteringen borde inte vara särskilt svår...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Swemil93
18 november 2014 · 429 Inlägg

Har själv inte så stor erfarenhet av led ramper, men jag kan rekommendera dig att köpa en "märkes" ramp, speciellt eftersom du söker en ganska liten samt att det är en väldigt fin bil du har, då tycker jag att det är synd att snåla på en dålig ramp. Ljuset blir så mycket bättre!

http://www.prestandabelysning.se/extral … sramper/67

Har bra grejor, där har du även lite bildexempel på olika ramper.
Lycka till och glöm inte återkomma med resultat! smile

Volvo V70 "D5" (2010)
chrizz Administratör
18 november 2014 · 11 783 Inlägg

Är också inne på något lite "finare", om man kan uttrycka sig så. Antagligen är det ingen jätteskillnad, men det känns bättre iallafall ;-)

Jag kände inte till bilupplysningen.se tidigare, så tack för det tipset. De hade lampor från Rigid Industries, som verkar vara bland det bättre på marknaden vad jag förstår (nu trampar jag säkert på ömma tår här men låt så vara wink

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Swemil93
18 november 2014 · 429 Inlägg

Haha ömma tår ja! Faktum är att det är skillnad, en Rigid, Vision X eller en annan ramp med äkta Cree led är bra mycket bättre om de ska användas som extraljus.

Billiga eBay-ramper fungerar säkert bra, men ljusbilden blir mer likt ett arbetsljus, alltså mycket ljus nära bilen, vilket enligt mig bara försämrar allt för att du blir bländad av marken.

En annan sak är just angivelsen av effekt, förbrukning och lumen, ofta så anges det fantasisiffror på dom billiga china ramperna, som knappt de värsta märkesramperna mäktar med.

Sen finns det absolut billiga ramper som gör sitt jobb, men i den här kategorin så får man vad man betalar för.

Senast redigerat av Swemil93 (18 november 2014)

Volvo V70 "D5" (2010)
chrizz Administratör
18 november 2014 · 11 783 Inlägg

Förresten, om det är nån i Eskilstuna/Västerås-trakten som kan montera sånt här i sömnen i princip, så hojta till. Jag kommer att behöva hjälp med det när jag väl hittat rätt ramp smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
it_mutt Avstängd
18 november 2014 · 10 388 Inlägg

Swemil93 skrev:
Haha ömma tår ja! Faktum är att det är skillnad, en Rigid, Vision X eller en annan ramp med äkta Cree led är bra mycket bättre om de ska användas som extraljus.

Billiga eBay-ramper fungerar säkert bra, men ljusbilden blir mer likt ett arbetsljus, alltså mycket ljus nära bilen, vilket enligt mig bara försämrar allt för att du blir bländad av marken.

En annan sak är just angivelsen av effekt, förbrukning och lumen, ofta så anges det fantasisiffror på dom billiga china ramperna, som knappt de värsta märkesramperna mäktar med.

Sen finns det absolut billiga ramper som gör sitt jobb, men i den här kategorin så får man vad man betalar för.

Och faktum är, att vet du vad som är vad, och handlar efter det, så får du "samma skit" på ebukten för "halva priset". En spot på 10 grader, är en spot på 10 grader.

Med andra ord; köper du det du -ska- ha, och faktiskt -läser- (och förstår givetvis) vad det är som säljs på ebukten, så fungerar det allt som oftast precis som det ska. Men givetvis, köper du en påstådd spotramp på hälften 30graders och hälften 60 graders, så blir det självklart mer som arbetsljus än extraljus

Men nej, personligen bryr jag mig inte om var folk köper sina ramper (eller annat bråte). Och man ska givetvis köpa det man tycker det känns bra och där man tycker det känns bra att handla.

Men i säkert 9/10 fall så är det SBS när det blir "J*vla skit från ebay".

Senast redigerat av it_mutt (18 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
18 november 2014 · 10 157 Inlägg

Mät öppningen så du vet hur lång du får in där. Svårt rekommendera något annars.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
chrizz Administratör
18 november 2014 · 11 783 Inlägg

En 20" går in utan problem iaf.

Funderar på den här eventuellt: http://www.bilupplysningen.se/rigid-ind … 20-/2217-0

... men det är aningen mer pengar än vad jag hade tänkt lägga på det här så jag vet inte.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Djo
18 november 2014 · 10 157 Inlägg

Ja den var ju ordentligt smidig iallafall. Dock kan jag ej lova något om hur just den lyser. Men det man läser så borde den kräma på helt okej. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Swemil93
18 november 2014 · 429 Inlägg

it_mutt skrev:

Swemil93 skrev:
Haha ömma tår ja! Faktum är att det är skillnad, en Rigid, Vision X eller en annan ramp med äkta Cree led är bra mycket bättre om de ska användas som extraljus.

Billiga eBay-ramper fungerar säkert bra, men ljusbilden blir mer likt ett arbetsljus, alltså mycket ljus nära bilen, vilket enligt mig bara försämrar allt för att du blir bländad av marken.

En annan sak är just angivelsen av effekt, förbrukning och lumen, ofta så anges det fantasisiffror på dom billiga china ramperna, som knappt de värsta märkesramperna mäktar med.

Sen finns det absolut billiga ramper som gör sitt jobb, men i den här kategorin så får man vad man betalar för.

Och faktum är, att vet du vad som är vad, och handlar efter det, så får du "samma skit" på ebukten för "halva priset". En spot på 10 grader, är en spot på 10 grader.

Med andra ord; köper du det du -ska- ha, och faktiskt -läser- (och förstår givetvis) vad det är som säljs på ebukten, så fungerar det allt som oftast precis som det ska. Men givetvis, köper du en påstådd spotramp på hälften 30graders och hälften 60 graders, så blir det självklart mer som arbetsljus än extraljus

Men nej, personligen bryr jag mig inte om var folk köper sina ramper (eller annat bråte). Och man ska givetvis köpa det man tycker det känns bra och där man tycker det känns bra att handla.

Men i säkert 9/10 fall så är det SBS när det blir "J*vla skit från ebay".

Ja absolut! Vet man vad man köper så blir det ju självklart ett resultat därefter. Beställde själv en eBay ramp idag, spot och singlerow, vi får se hur de lyser...
Men man får akta sig för alla EPAraggares recensioner, "den lyser så in i helvete" ja självklart gör den det, men 25 meter framför bilen? Vissa människor har helt enkelt väldigt dålig uppfattning om vad ett bra extraljus och en bra ljusbild är för något.

Volvo V70 "D5" (2010)
chrizz Administratör
18 november 2014 · 11 783 Inlägg

Min uppfattning är att den stora skillnaden mellan billigt och dyrt är ljusbilden. Inte alltid så klart, men generellt. Det är inte svårt att kräma ut mycket ljus ur led idag. Det är billigt till och med. Men allt annat runt omkring är svårare; hållbarhet på rampen, värmeavledning, ljusbild mm. Det finns många fler faktorer än bara ljusmängd alltså.

Personligen värderar jag en vettig ljusbild mer än något som i första anblick verkar ge mer ljus bara för att marken närmast bilen lyser upp utav bara f-n. Får jag syn på ett rådjur två meter framför mig så är det redan kört så att säga...

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
it_mutt Avstängd
18 november 2014 · 10 388 Inlägg

Swemil93 skrev:

it_mutt skrev:

Swemil93 skrev:
Haha ömma tår ja! Faktum är att det är skillnad, en Rigid, Vision X eller en annan ramp med äkta Cree led är bra mycket bättre om de ska användas som extraljus.

Billiga eBay-ramper fungerar säkert bra, men ljusbilden blir mer likt ett arbetsljus, alltså mycket ljus nära bilen, vilket enligt mig bara försämrar allt för att du blir bländad av marken.

En annan sak är just angivelsen av effekt, förbrukning och lumen, ofta så anges det fantasisiffror på dom billiga china ramperna, som knappt de värsta märkesramperna mäktar med.

Sen finns det absolut billiga ramper som gör sitt jobb, men i den här kategorin så får man vad man betalar för.

Och faktum är, att vet du vad som är vad, och handlar efter det, så får du "samma skit" på ebukten för "halva priset". En spot på 10 grader, är en spot på 10 grader.

Med andra ord; köper du det du -ska- ha, och faktiskt -läser- (och förstår givetvis) vad det är som säljs på ebukten, så fungerar det allt som oftast precis som det ska. Men givetvis, köper du en påstådd spotramp på hälften 30graders och hälften 60 graders, så blir det självklart mer som arbetsljus än extraljus

Men nej, personligen bryr jag mig inte om var folk köper sina ramper (eller annat bråte). Och man ska givetvis köpa det man tycker det känns bra och där man tycker det känns bra att handla.

Men i säkert 9/10 fall så är det SBS när det blir "J*vla skit från ebay".

Ja absolut! Vet man vad man köper så blir det ju självklart ett resultat därefter. Beställde själv en eBay ramp idag, spot och singlerow, vi får se hur de lyser...
Men man får akta sig för alla EPAraggares recensioner, "den lyser så in i helvete" ja självklart gör den det, men 25 meter framför bilen? Vissa människor har helt enkelt väldigt dålig uppfattning om vad ett bra extraljus och en bra ljusbild är för något.

Ja, det var mest för att påpeka att om man bara köper "rätt" så blir det också...ehm...rätt (doh!)

Men absolut, jag köper det, det finns mängder med folk som bara handlar hej vilt utan att ha en aning om vad dom köper, utan mer "oh, billigt", sen att det är något helt annat än vad de skulle ha...egentligen.

Har själv köpt två ledramper via ebay, och båda lyser kanon. Nu är det ju dubbelradiga så där är ju inte riktigt "den längden" jag skulle vilja ha, men, sen var också tanken mer eller mindre bara att "möta upp" 55w xenon i helljuset för att verkligen få ljus "direkt".

Samtidigt sätter jag det givetvis i relation till vad motsvarande kostar i sverige (och då blev priset just runt hälften).

Nåja, för att summera, om det nu mot all förmodan skulle behövas; håller man koll på vad som står i beskrivningen så går det att handla bra och billigt. Köper man bara den billigaste man kan hitta, så blir också resultatet oftast därefter.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Swemil93
19 november 2014 · 429 Inlägg

Håller med dig, led rampen jag beställt är också tänkt för att möta upp 3x55w xenon konverterade sim, men också för är det ju kul att testa en led ramp! Någon gång ska bli den första.
Hade jag däremot bara tänkt köra med led ramp, då hade jag nog köpt en märkes-ramp.
Men eftersom jag inte har någon exklusiv bil så kör jag hellre på det mest prisvärda man kan ha, xenon - sim big_smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Ronnielund
19 november 2014 · 28 Inlägg

Rekommenderar starkt Rigids ramper, även vision X, dem är dyra men dem levererar. Vi säljer mycket rigid och dem använder en lins framför dioderna istället för många andra som endast har en reflektor vilket ger dålig längd på ljuset.

Lägg en extra slant så att du blir nöjd med ljuset tycker jag.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
chrizz Administratör
19 november 2014 · 11 783 Inlägg

Ronnielund skrev:
Rekommenderar starkt Rigids ramper, även vision X, dem är dyra men dem levererar. Vi säljer mycket rigid och dem använder en lins framför dioderna istället för många andra som endast har en reflektor vilket ger dålig längd på ljuset.

Lägg en extra slant så att du blir nöjd med ljuset tycker jag.

Pris på Rigid SR2-20 ?

edit: combo-varianten

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Ronnielund
19 november 2014 · 28 Inlägg

chrizz skrev:

Ronnielund skrev:
Rekommenderar starkt Rigids ramper, även vision X, dem är dyra men dem levererar. Vi säljer mycket rigid och dem använder en lins framför dioderna istället för många andra som endast har en reflektor vilket ger dålig längd på ljuset.

Lägg en extra slant så att du blir nöjd med ljuset tycker jag.

Pris på Rigid SR2-20 ?

edit: combo-varianten

Vi är återförsäljare av bilupplysningen och säljer med samma pris som dem. alltså 7995:- för den rampen.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
Kristian_L
16 mars 2015 · 1 893 Inlägg

Tänk bara på att man kanske vill rengöra sina lampor för bästa ljus ibland.
Sitter de dumt bakom galret, kan det vara svårt att göra rent dem.
Med högtryck går det givetvis. Men en pitstop vid macken efter 30 mil i väg salt, kan bli jobbigt.

Demontera original galret och ta vara på, så du kan återställa.
Köp sedan "Mesh" hos någon styling firma och gör ett eget galler, montera ljusen så de sticker fram jäms med det nya galret, så man lätt kommer åt o göra rent.

Lite mera jobb, lite mindre osynligt, men mycket mera funktionelt.

Sablar, såg precis att tråden var lite gammal, nåväl, trycker enter i alla fall wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
it_mutt Avstängd
17 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Kristian_V skrev:
Tänk bara på att man kanske vill rengöra sina lampor för bästa ljus ibland.
Sitter de dumt bakom galret, kan det vara svårt att göra rent dem.
Med högtryck går det givetvis. Men en pitstop vid macken efter 30 mil i väg salt, kan bli jobbigt.

Demontera original galret och ta vara på, så du kan återställa.
Köp sedan "Mesh" hos någon styling firma och gör ett eget galler, montera ljusen så de sticker fram jäms med det nya galret, så man lätt kommer åt o göra rent.

Lite mera jobb, lite mindre osynligt, men mycket mera funktionelt.

Sablar, såg precis att tråden var lite gammal, nåväl, trycker enter i alla fall wink

När du ändå drar upp det kan jag lika bra passa på att fråga;

Någon som vet var man får tag i "diamantnät"/"honungskakenät"?

Och då menar jag med stora "diamanter", inte Biltemastorlek.

(ska ha just sådant galler för just det ändamål du nämner).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
17 mars 2015 · 10 388 Inlägg

WolframU skrev:
Kanske långsökt, men Audi har större honeycomber i sitt nät i fronten på sina rs-modeller.
Det kanske finnss eftermarknadsnät som går i rs-stil?
Länk till bild för bättre förståelse:
http://teknikensvarld.se/wp-content/upl … 14-006.jpg

Jo jag vet. O det finns till bilen ifråga också, "problemet" är att det, i förhållande till vad det är för något, är äckeldyrt. Men jo, jag har det som "alternativ lösning" smile

Men, kan ju absolut vara bra för folk som inte vet om det smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang