Magnetfot och metallic lack = skit?

-adro-
19 november 2014 · 145 Inlägg

Har en arbetslampa med magnetfot som jag tänkt använda på min v40 med titangrå metalliclack. Men nu har jag fått höra att magneten kommer dra åt sig "pigmenten" i lacken vilket ska resultera i att jag får en stor ful fläck där magneten suttit.

Stämmer detta eller är det hittepå? Några erfarenheter? Har aldrig hört talas om detta förut.

Tack på förhand!

Mvh. Adam

Djo
19 november 2014 · 10 157 Inlägg

Hittepå om magneten är så stark kommer du aldrig kunna få loss lampan från bilen och alla närliggande metallföremål kommer flyga direkt till magneten.

Pigmenten ligger i bas lacken ovanpå detta ligger klarlack. För att kunna flytta princip fastlimmade partiklar som dessutom ligger under ett skyddande lager klarlack är omöjligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Glesmark
19 november 2014 · 1 938 Inlägg

Absolut, både färgpigment och metallic-flingorna är magnetiska, använd för guds skull inte magnet närmare än 100 meter från bilen. Risken att dom skall lossna ur lacken och som en bisvärm döda allt i sin väg fram till magneten är överhängande.

PS. Glöm inte foliehatten. DS.

-adro-
19 november 2014 · 145 Inlägg

Djo skrev:
Hittepå om magneten är så stark kommer du aldrig kunna få loss lampan från bilen och alla närliggande metallföremål kommer flyga direkt till magneten.

Pigmenten ligger i bas lacken ovanpå detta ligger klarlack. För att kunna flytta princip fastlimmade partiklar som dessutom ligger under ett skyddande lager klarlack är omöjligt.

Ja jag tycker det lät konstigt om något skulle flytta sig i lacken. Det skulle vara om magneten sitter på samma ställe under väldigt många år kanske. Det var tal på att en taxiskylt som satt med magneter hade orsakat detta på en bil. Men börjar undra om de mörka fläckarna i lacken inte kom från gummit som brukar sitta på magnetfötterna.

Förövrigt ville mobilen rätta ordet magnetfot till menskopp...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 november 2014 · 14 039 Inlägg

-adro- skrev:
Har en arbetslampa med magnetfot som jag tänkt använda på min v40 med titangrå metalliclack. Men nu har jag fått höra att magneten kommer dra åt sig "pigmenten" i lacken vilket ska resultera i att jag får en stor ful fläck där magneten suttit.

Stämmer detta eller är det hittepå? Några erfarenheter? Har aldrig hört talas om detta förut.

Tack på förhand!

Mvh. Adam

Inte fan kan väl magneten dra åt sig metallickorn i en torr lack!!,

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Caffe
19 november 2014 · 1 436 Inlägg

Magnetfot och lack = skit är väl sant, men det beror väl mer på att lätt repar med magnetfot. Kör själv med magnetfot på en antenn men på en bil som smeker träd i skogen så där är det ingen fara. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Glesmark
19 november 2014 · 1 938 Inlägg

-adro- skrev:

Djo skrev:
Hittepå om magneten är så stark kommer du aldrig kunna få loss lampan från bilen och alla närliggande metallföremål kommer flyga direkt till magneten.

Pigmenten ligger i bas lacken ovanpå detta ligger klarlack. För att kunna flytta princip fastlimmade partiklar som dessutom ligger under ett skyddande lager klarlack är omöjligt.

Ja jag tycker det lät konstigt om något skulle flytta sig i lacken. Det skulle vara om magneten sitter på samma ställe under väldigt många år kanske. Det var tal på att en taxiskylt som satt med magneter hade orsakat detta på en bil. Men börjar undra om de mörka fläckarna i lacken inte kom från gummit som brukar sitta på magnetfötterna.

Förövrigt ville mobilen rätta ordet magnetfot till menskopp...

Bättre med en spottkopp, vad som kan hända är att lacken blir skyddad från solblekning och annan miljöpåverkan om något sitter för den, så det kan vara ren och fin lack under magnetfoten och resterande runt kan vara någon nyans gulare. Självklart kan det även lämna rester efter sig.

Är ofta så på taxibilar som dom tar bort folieringen på innan försäljning, då syns konturerna efter folien tydligt mot den vita fina lacken innan man polera den.

-adro-
19 november 2014 · 145 Inlägg

Tack för alla svar! smile Det var just detta med att den skulle dra åt sig nånting i metalliclacker som orsakade en ful fläck. Det ser jag nu som dementerat, men den som lever får se. Att det kan lämna andra spår efter sig är jag medveten om, har klippt till en bit av nåt mjukt skinnaktigt material som ligger emellan magnet och lack.

Glesmark
19 november 2014 · 1 938 Inlägg

Egentligen räcker ett vanligt a4-ark som skydd mellan magnet och lack, för tjocka material så kanske inte dragstyrkan räcker till för att hålla den på plats, och viss risk föreligger att den lossnar och skadar lacken vid ett fall. Vem vet, du får känna dig fram.

-adro-
20 november 2014 · 145 Inlägg

Glesmark skrev:
Egentligen räcker ett vanligt a4-ark som skydd mellan magnet och lack, för tjocka material så kanske inte dragstyrkan räcker till för att hålla den på plats, och viss risk föreligger att den lossnar och skadar lacken vid ett fall. Vem vet, du får känna dig fram.

Ingen dum idé. Dock sitter magneten i en sugkopp, eller hur jag ska säga. Så får ta i en hel del om man vill slita loss den smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang