Ställa camber på en quattro

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
17 november 2014 · 3 519 Inlägg

Hallå gott folk!

Jag mailade ett företag här om dagen och frågade om dem kunde göra en 4-hjulsinställning åt mig i vår till min A4.
Jag fick då ett svar som jag citerar lite kort ifrån:
"om det går att justera in toe-in efter cambern".

Menar han att man då kan ställa cambern manuellt, om det så är lite grann, utan att jag behöver köpa camber stag?

Vill inte ha några andra diskussioner om att det tex är fult osv osv, det är inte det jag frågar efter. Håll er till topic tack, så är vi alla glada smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
All3_
18 november 2014 · 32 Inlägg

Sa du att bilen är sänkt till honom?
För man får ju automatiskt lite camber när man sänker.

När man gör hjulinställning ställer man cambern rätt innan man ställer toe in/out

Volvo 740 "Veemer M50" (1989)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
18 november 2014 · 3 519 Inlägg

All3_ skrev:
Sa du att bilen är sänkt till honom?
För man får ju automatiskt lite camber när man sänker.

När man gör hjulinställning ställer man cambern rätt innan man ställer toe in/out

Yes, jag sa att bilen kommer att vara riktigt låg. Vilket inte skulle vara några större problem smile
Men jag hittade även på nätet att man ska kunna ställa cambern bak på en bult.
Se bild:

http://farm5.static.flickr.com/4008/4390975568_1258cafa49_o.jpg

Men hur det funkar sen vette fan. Alla har ju sina olika förklaringar på detta

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
All3_
19 november 2014 · 32 Inlägg

japp de går att ställa camber på nästan alla bilar.

men låt den vara som den är och låt han sköta de som ska göra hjulinställningen. så minskar du däck slitet ordentligt.
för klabbar man med mycket camber så viker sig gärna hjulet innåt med vilket påverkar toe. och kanske inte går att justera så mycket så toe:en blir rätt till den mängden camber. om du förstår vad jag menar. tongue

Volvo 740 "Veemer M50" (1989)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
20 november 2014 · 3 519 Inlägg

All3_ skrev:
japp de går att ställa camber på nästan alla bilar.

men låt den vara som den är och låt han sköta de som ska göra hjulinställningen. så minskar du däck slitet ordentligt.
för klabbar man med mycket camber så viker sig gärna hjulet innåt med vilket påverkar toe. och kanske inte går att justera så mycket så toe:en blir rätt till den mängden camber. om du förstår vad jag menar. tongue

Jo jag fattar. Men det är ju inte cambern som sliter däck, det är ju som sagt toe:en. Jag ska inte ställa något på min innan hjulinställning, men kan väl kanske fråga han som ställer hjulinställningen, hur mkt man kan justera cambern innan det blir problem.
Aja, det ordnar sig smile Tack

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
All3_
20 november 2014 · 32 Inlägg

japp precis de e toen som sliter däck.

ja de kan du säkert fråga honom wink

Volvo 740 "Veemer M50" (1989)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 januari 2015 · 3 519 Inlägg

Någon som vet hur många grader man kan ställa cambern bak på axeln som bilden ovan visar?
Och finns det flera sätt att ställa den på bak? Verkar vara omöjligt konstigt nog

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
DusanMandick Random Hero
3 januari 2015 · 4 047 Inlägg

det är ytterst lite du kan ställa där, ecentriska bultar gör sällan mycket. 1-1,5 grader låter rimligt? med tanke på den poken du har på fälgarna behöver du mer wink

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 januari 2015 · 3 519 Inlägg

DusanMandick skrev:
det är ytterst lite du kan ställa där, ecentriska bultar gör sällan mycket. 1-1,5 grader låter rimligt? med tanke på den poken du har på fälgarna behöver du mer wink

Skulle behöva 2-2,5 grader minst. Så hur fasen fixar jag det?
Finns ju på flera B5 Quattro om man googlar bilder, men hittar ingenstans hur dom fixat hmm

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
zzr94092
4 januari 2015 · 4 378 Inlägg

kapa av/förläng länkarmen,kan ju gå åt några st innan det blir bra,men det gäller ju att det blir rakt o en bra svets..Ps kanske inte var nån bra idè,men allt går ju...

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 januari 2015 · 3 519 Inlägg

zzr94092 skrev:
kapa av/förläng länkarmen,kan ju gå åt några st innan det blir bra,men det gäller ju att det blir rakt o en bra svets..Ps kanske inte var nån bra idè,men allt går ju...

Haha, nja, det avstår jag nog ifrån wink

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Pavva
4 januari 2015 · 1 215 Inlägg

Ibland när man justerar på låga bilar så brukar inte excenterbrickorna räcka till som sagt. men med 2 grader camber och breda lågprofilsdäck kommer det att slita däck.

Vissa bilar måste man justera cambern "lite galet" för att toe-in skall vara innanför gränserna pga excenterbrickorna.

Cambervinkeln fram justerar man genom att flytta subframe och då justerar man båda sidor samtidigt smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Glesmark
4 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Massa tabletter och en svag hint av efterblivenhet så har jag inte fattat ett skit här....
Så att sänk bilen det som går, skruva ut camember maximalt och fixa toe-in?


Vilken bil gäller det? B3 b4 b5 går att mixtra litegrann här å där utan att behöva köpa eller bygga om eller ändra någonting jobbigt.

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 januari 2015 · 3 519 Inlägg

Pavva skrev:
Ibland när man justerar på låga bilar så brukar inte excenterbrickorna räcka till som sagt. men med 2 grader camber och breda lågprofilsdäck kommer det att slita däck.

Vissa bilar måste man justera cambern "lite galet" för att toe-in skall vara innanför gränserna pga excenterbrickorna.

Cambervinkeln fram justerar man genom att flytta subframe och då justerar man båda sidor samtidigt smile

Kommer inte direkt ha breda däck.

Cambern bak ställs som sagt på "axeln", men kommer göra det samtidigt som hjulinställning sker, när bilen är sänkt, så toen inte blir fel. Men om det bara går att ställa ca 2 grader camber bak, hur gör då alla i staterna för att få mer?
2 grader är väl ca 2,5cm? Vilket kan räcka iof, men vill ändå veta hur man fixar mer.

Hur flyttar man subframe:en?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 januari 2015 · 3 519 Inlägg

Glesmark skrev:
Massa tabletter och en svag hint av efterblivenhet så har jag inte fattat ett skit här....
Så att sänk bilen det som går, skruva ut camember maximalt och fixa toe-in?


Vilken bil gäller det? B3 b4 b5 går att mixtra litegrann här å där utan att behöva köpa eller bygga om eller ändra någonting jobbigt.

Det gäller en B5.
Alla svar mottages

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Glesmark
4 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Du har en excentrisk skruv som redan påtalats, där kan du justera cambern något.
Men jag vill varna för att börja pilla på denna, skruven rostar ofta fast i bussningens hylsa innanför, så när du tror att du fått loss skruven så är det egentligen bara gummit som släppt ifrån hylsan och skruven sitter bomfast i sitt läge med en hylsa fastrostad som bara snurrar med vilket gör att du inte får ut den så du kan byta bussningen som du förmodligen precis haft sönder.

Du kan förlänga spåret i länkarmen och svetsa på den excentriska brickan så den skjuter ut navet ytterligare så får du mer camber.
Undra om du inte har ovala hål i dina bakre spindelleder så du kan lossa dessa och skjuta dom in/ut något typ 15mm, ihop med att justera excenterskruven och att bilen redan är sänkt så får du nog en del positiv camber.

Senast redigerat av Glesmark (4 januari 2015)

FjonkeeN93 Volkswagen <3
4 januari 2015 · 1 132 Inlägg

Kollat på vwvortex?

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
5 januari 2015 · 3 519 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Kollat på vwvortex?

Yes, finns inget speciellt där heller

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
5 januari 2015 · 3 519 Inlägg

Glesmark skrev:
Du har en excentrisk skruv som redan påtalats, där kan du justera cambern något.
Men jag vill varna för att börja pilla på denna, skruven rostar ofta fast i bussningens hylsa innanför, så när du tror att du fått loss skruven så är det egentligen bara gummit som släppt ifrån hylsan och skruven sitter bomfast i sitt läge med en hylsa fastrostad som bara snurrar med vilket gör att du inte får ut den så du kan byta bussningen som du förmodligen precis haft sönder.

Du kan förlänga spåret i länkarmen och svetsa på den excentriska brickan så den skjuter ut navet ytterligare så får du mer camber.
Undra om du inte har ovala hål i dina bakre spindelleder så du kan lossa dessa och skjuta dom in/ut något typ 15mm, ihop med att justera excenterskruven och att bilen redan är sänkt så får du nog en del positiv camber.

Ska kolla upp det där, tack

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
5 januari 2015 · 3 519 Inlägg

Jag vet hur jag kommer försöka att göra nu.
Det blir att skaffa nya eller bättre beg länkarmar och försöka korta dem lagom mycket. Och sedan skruva på axeln ifall det behövs lite mera camber.

Tack för alla svar

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang