W124T blir ej kvitt luften i bromsarna bak

prokid
18 november 2014 · 87 Inlägg

Hejsan, jag har en Mercedes w124 280TE 1993, en kombi alltså.

Jag får ej ur luften ur dom bakre bromsarna. Frambromsarna är det inga promblem med.

Jag har testat att lufta traditionellt, suga med vacuum och så har jag tillslut testat en luftman (övertryck i bromvätskebehållarn) och då är det så jäkla knepigt att det pyser luft ur nipplarna på bakbromsarna, men ingen olja.

Jag har även testat att lufta vid bromsslangen utan resultat.

Alla metoder av luftning har utförts både med motorn igång och avstängd.

Vad kan vara problemet?

Tack på förhand.

zzr94092
18 november 2014 · 4 385 Inlägg

lastkännande ventil på bakbromsarna?

prokid
18 november 2014 · 87 Inlägg

zzr94092 skrev:
lastkännande ventil på bakbromsarna?

Ingen aning. Men det är väl mer eller mindre standard på bilar tillverkade denna sida seklet. Så jag utgår ifrån att där sitter en sådan.

Kan denna ha kärvat igen då?

Hur kan det komma luft hela vägen från bromsvätskebehållarn till bromsoken, men inte nån olja?

OPEL-PUTTE OPEL!
18 november 2014 · 22 Inlägg

min 190 hade vi tändningen på så absen gick när man pumpade och sen öppnade nipplen

Opel Ett Sätt Att Ha Det Bra!
prokid
18 november 2014 · 87 Inlägg

OPEL-PUTTE skrev:
min 190 hade vi tändningen på så absen gick när man pumpade och sen öppnade nipplen

Testat, utan resultat.

StureVass
18 november 2014 · 2 Inlägg

Hade samma problem på min. Fyllde behållaren helt med olja, sen gick det att lufta som vanligt.

BMW 540 iA Touring "Der Adler" (1999)
BMW 750 "Dirty Dynamite" (1998)
zzr94092
18 november 2014 · 4 385 Inlägg

har du lastkännande ventil,så får hjulen inte hänga "fritt" när du luftar,så låt bilen stå på hjulen.

prokid
20 november 2014 · 87 Inlägg

zzr94092 skrev:
har du lastkännande ventil,så får hjulen inte hänga "fritt" när du luftar,så låt bilen stå på hjulen.

Bilen är upp-pallad, men pallbockarn står under bärarmarna, så det borde ju vara samma sak som att bilfan står på backen.

Jag tycker fortfarande att det är lustigt att jag kan trycka luft ända från behållarn till nippeln, men inte olja...

zzr94092
20 november 2014 · 4 385 Inlägg

ok,det blir bra under länkarmarna..väldigt märkligt,kan du trycka luft bakåt så borde du ju kunna trycka vätska  likaväl..

prokid
27 november 2014 · 87 Inlägg

zzr94092 skrev:
ok,det blir bra under länkarmarna..väldigt märkligt,kan du trycka luft bakåt så borde du ju kunna trycka vätska  likaväl..

Väldigt väldig märkligt.

Någon annan som har nåt tips? Jag vill inte börja felsöka utan att veta vart jag ska börja...

zzr94092
27 november 2014 · 4 385 Inlägg

kroka loss lastkännandeventilen o ställ den i läget som blir när bilen är tungt lastad,då ska du ha helt öppet..

StureVass
27 november 2014 · 2 Inlägg

Fyll bromsvätskebehållaren ända upp till kanten, precis så det inte rinner över och på med locket.
Sen är det bara att börja pumpa. Ha gärna bilen så plant som möjligt.
Vet fler som har haft detta problemet och detta har fungerat utan problem.
Höll på länge med min innan jag provade detta, det kom bara ut luft bak.

BMW 540 iA Touring "Der Adler" (1999)
BMW 750 "Dirty Dynamite" (1998)
prokid
28 november 2014 · 87 Inlägg

StureVass skrev:
Fyll bromsvätskebehållaren ända upp till kanten, precis så det inte rinner över och på med locket.
Sen är det bara att börja pumpa. Ha gärna bilen så plant som möjligt.
Vet fler som har haft detta problemet och detta har fungerat utan problem.
Höll på länge med min innan jag provade detta, det kom bara ut luft bak.

Alright, det borde ju gå att göra som du sa, och istället för att lufta på traditionellt vis, lufta med vacuum-sug eller en luftman?

Är detta ett unikt problem på Mercedes? Är det nån som vet vad det beror på?

Men tack så jättemycket för svaren gubbar, hoppas jag får ordning på holken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang