Sluta AGA diffa

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 november 2014 · 3 730 Inlägg

Lindggren skrev:

DiwraZ skrev:

TurboAnton skrev:

Okej. Hur tappar man väghållning ? Vad är det som förlorar sin förmåga? I vilken hastighet snackar vi? Vad är det som blir så farligt? Försöker inte va dryg. Undrar faktiskt vad det är ni kan så bra som jag missat ?

Edit, ja självklart vet jag att det inte är lagligt enligt lag men finns mycket annat som inte heller är lagligt som folk skiter i så bes behöver vi inte ta upp igen 😄

Bilen vill gå rakt fram trots att man styr. Du tappar lättare greppet på bakhjulen även då du inte vill sladda. Landsvägsfart pratar jag om 70 och uppåt

Alltså är de hära nått du/ni alltid hittar på? vad kör man med för däck då? vilket vägunderlag? Pratar vi sommar tider så är de helt omöjligt. har kört höga hastigheter och den bara svänger. Men visst man kan ju inte tro att man kan ta en kurva i 100 som är gjord att klara i 50! de förstår väl vilken nisse som helst. på vinter är de samma sak, bara för man får bättre fäste med diffat så kan man inte tro att man kan köra snabbare på vunterunderlag.

Men som TurboAnton säger. Kan man hantera bilen så kan man!


Mvh/Lindggren

Om du nu tror att allt är påhitt av illvilliga surmuppar som inte unnar ynglingar att åka svetsat så får du gärna förklara varför den öppna diffen överhuvudtaget existerar. Det är ju enligt dig och flera icke upplysta minst lika bra och även bättre med en låst diff. Du skrev i ett annat inlägg om diff som låser 90%. Det är ju för att undvika problemen med 100% låsning. Eller är det oxå en onödig uppfinning? Lägg av nu både du och TurboAnton. Ni är bara pinsamma

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Lindggren
21 november 2014 · 84 Inlägg

Vad är de för fysikens lagar som säger att de inte går att svänga om de driver helt på båda hjulen? Ska man då tycka synd om dom som awd med diffar som låser dig då? Då fysikens lagar säger att bilen kommer gå rak fram då?


Varför började dom med synkringar i en växellåda för? Dom bygger för att skona grejer och man upplever en "mjukare" körning.


dom dära 10% är att diffen inte kommer orka att låsa, eller om de är en diff som släpper när de inte blir någon kraft påverkan "släpper gasen" 

Vad är de som är så pinsamt att säga som saken är? Vissa som inte tål att höra sanningen helt enkelt.


Mvh/Lindggren

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
TurboAnton Team VeboTrim
21 november 2014 · 322 Inlägg

DiwraZ skrev:

TurboAnton skrev:

DiwraZ skrev:

Bilen vill gå rakt fram trots att man styr. Du tappar lättare greppet på bakhjulen även då du inte vill sladda. Landsvägsfart pratar jag om 70 och uppåt

Inget jag märkt av överhuvudtaget. Men jag kan ju hantera en bil också.

Fyfan va trött jag blir... Säg emot fysikens lagar genom att hävda att är duktig chaufför. Pinsamt

Haha fysikens lagar. Jag har väll kört svetsdiffade bilar. Har alltid gått o svänga. Har aldrig någonsin vart ett problem. Aldrig ens hört någon kört av vägen för det va svetsad diff o inte gick att svänga.

Säger inte att jag är värdsbäst på o köra bil men hanterar ju en bil bättre än alla andra som kör svetsad diff tydligen. smile

Team VeboTrim @ Facebook
Screampipe
21 november 2014 · 159 Inlägg

Haha muppar, att köra svetsat är enkelt.
Har aldrig upplevt att de inte går att svänga, har haft riktig diff i ett par bilar med och dom låser ju lika mkt som svetsat när man gasar ut ut kurvor osv.

Kom hit så ska jag lära er hantera en bil med svetsdiff smile


Edit; kolla på alla olyckor som sker i sverige, nästan alla är de nån dum svensson med en fwd bil inblandad, inte sett många unga i "aga volvos"...

Senast redigerat av Screampipe (21 november 2014)

Dirtymike
21 november 2014 · 1 532 Inlägg

Diffen till min gamla El Camino kostade 11000kr då åkte planetdreven ut och in åkte det endast pinjong och kronhjul. Det är vad man kallar stumt.
Och vad fan ska polisen säga eller göra om en sån sak..... ABSOLUT INTE NÅNTING.
Öppen diff kom för att göra bilar mer lättkörda, minska drivaxel brott o däck slitage.
Så varför är det mer trafikfarligt än något annat?
Det ända jobbiga med 100% drivning på båda bak var att vid kickdown gick Caminon på tvären i 80km/h på torrt men så var det ju kompressormatad 572a oxå och ingen 740GL på 113hk.

Jeep J20 (1978)
strandberg31
21 november 2014 · 2 419 Inlägg

Ni som är så emot svetsat har ni testat själv?

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
volvo-93
21 november 2014 · 625 Inlägg

Låter som att ingen här vet vad en differential är för något!!! den gör så att hjulen kan snurra olika fort i kurvor och det kan inte en aga diff punkt slut. Jag skulle aldrig köra med aga livsfarligt i höga hastigheter och så förstör man däcken och drivaxlarna så fort man svänger.

Senast redigerat av volvo-93 (21 november 2014)

TurboAnton Team VeboTrim
21 november 2014 · 322 Inlägg

volvo-93 skrev:
Låter som att ingen här vet vad en differential är för något!!! den gör så att hjulen kan snurra olika fort i kurvor och det kan inte en aga diff punkt slut. Jag skulle aldrig köra med aga livsfarligt i höga hastigheter och så förstör man däcken och drivaxlarna så fort man svänger.

Vet mycket väll vad en differential är och fungerar.  Där kom det igen. "Livsfarligt" i höga hastigheter. Hur då? Att det nöter däck man svänger säger sig väll själv. Förstör drivaxlarna när man svänger var väll o ta i. smile

Försöker inte på nått sett säga att svetsdiff är skonsamt mot bilen. Men tycker folk bara verkar slänga ur sig massa skit, om man kollar ren fakta typ.

Team VeboTrim @ Facebook
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
21 november 2014 · 2 390 Inlägg

kombinationen av svetsdiffat och sänkt är fan riktigt farligt ibland, ja och en kompis låg cirka 80kmh på en ganska kurvig väg,  kom fram till en ganska snäv kurva och körde som man brukar där, men bakänden råka komma i en grop och vi fick världens brehäng och snurra över vägen och stannade precis vid dikes kanten. Kan tillägga att det var blött ute och hade ganska bra däck, men detta hade aldrig hänt med  en bil som inte hade svetsdiffat.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Dirtymike
21 november 2014 · 1 532 Inlägg

TurboAnton skrev:

volvo-93 skrev:
Låter som att ingen här vet vad en differential är för något!!! den gör så att hjulen kan snurra olika fort i kurvor och det kan inte en aga diff punkt slut. Jag skulle aldrig köra med aga livsfarligt i höga hastigheter och så förstör man däcken och drivaxlarna så fort man svänger.

Vet mycket väll vad en differential är och fungerar.  Där kom det igen. "Livsfarligt" i höga hastigheter. Hur då? Att det nöter däck man svänger säger sig väll själv. Förstör drivaxlarna när man svänger var väll o ta i. smile

Försöker inte på nått sett säga att svetsdiff är skonsamt mot bilen. Men tycker folk bara verkar slänga ur sig massa skit, om man kollar ren fakta typ.

Många förståsigpåare här inne..

Lägg ner nu om att det är livsfarligt .
Jag vill med veta hur fan det är livsfarligt?
Har ni nånsin kört en gammal traktor?
Släng i diffen på en sån med last då går det rakt fram.
Men på en vanlig bil på 1500kg gör det inte dä.
Sluta snacka goja nu för ni verkar vara 12år hela bunten.

Jeep J20 (1978)
Lowpass
21 november 2014 · 1 224 Inlägg

Det är väl upp till en själv om man vill "AGA diffa" eller inte.
Självklart är det en rolig detalj att mixtra med på en billigare bil. Dock ska vi inte luras nu, bilen blir mer svårkörd vid vanlig körning.
Det greppar ju mindre vid dålig väderlek (vilket vi oftast har här, inte sant) Dock greppar det bättre när det är torrt och fint. Sedan spelar ju andra faktorer in också.
Själv kör jag på en Quaife Differencialbroms, då "diffar" det bara när det ska.

i-vtec Do you?
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 november 2014 · 3 730 Inlägg

Ni är för sorgliga... Fortsätt åka svetsat. Med risk för att jag kommer och hytter med fingret och säger vad var det jag sa.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Aga_Diff Bärs!
21 november 2014 · 3 456 Inlägg

Assåååå....

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Evildan
21 november 2014 ·

Jag använder här min bakhjulsdrivna Xray X12 Rc bil som exempel på hur den beter sig med olika spänd differential.
Att den är mindre och lättare ändrar inte på de fysiska lagarna, dock är vikt/kraft förhållandet många gånger vassare än på en Volvo 740.

Har jag den löst ställd blir bilen snäll att köra då den vid gaspådrag tappar greppet på innerhjulet i kurvan vilket gör att bilen blir lätthanterlig och går dit jag vill utan större problem dock med minskad kraft ned i banan.

Har jag den lite hårdare ställd får jag ned kraften bättre med påföljden att jag måste vara mer aktiv själv med gaspådrag och styrning då arslet kommer lättare vid gaspådrag eller där banan är lite ojämn i kurvorna.

Ställer jag den stumt blir bilen närapå ohanterlig då den tenderar att tappa fästet direkt vid gaspådrag i kurva eller när det är ojämnt underlag.

Dom snabbaste varvtiderna görs med "lagom" spänd differential och ett stort mått skärpa från min sida.
Dom långsammaste tiderna är tveklöst med stum axel.

Från stillastående blir även bilen snabbare med "lagom" förspänning då greppet alltid varierar lite pga ojämnheter eller friktionen, en stum axel är även i detta fall värdelös.

Den enda gången som det körs med spole är fram på de fyrhjulsdrivna bilarna för att kunna dra sig ur kurvan med kraft och löst ställd bakre differental.


Ja, jag har kört bilar med svetsad bakaxel och har även ägt en amazon -62 som var svetsad och jämfört med en osvetsad axel var den tämligen kass både ur körsynpunkt och praktisk synpunkt då det bänder bak och gör bilen mindre benägen till att svänga då den jämna kraften pressar bilen rakt fram. När det sedan släppte skedde det abrupt och snabbt.

eferm
13 februari 2015 · 245 Inlägg

bara för att lätta upp stämningen så har jag kommit över en lagom inkörd 944 classic -98 som jag ska svetsa diffen på tongue

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 februari 2015 · 3 730 Inlägg

eferm skrev:
bara för att lätta upp stämningen så har jag kommit över en lagom inkörd 944 classic -98 som jag ska svetsa diffen på tongue

VÅLDTÄKT!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Banj0
13 februari 2015 · 75 Inlägg

Heh helt rätt eferm, jag kom över en billig classic som svetsdiffades och som senare fick smaka en lyktstolpe.
Träpanelen som satt på dörrsidorna fick agera omrörare i rödfärgen till huset.

eferm
13 februari 2015 · 245 Inlägg

Banj0 skrev:
Heh helt rätt eferm, jag kom över en billig classic som svetsdiffades och som senare fick smaka en lyktstolpe.
Träpanelen som satt på dörrsidorna fick agera omrörare i rödfärgen till huset.

höhö, det blev välgjort alltså

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Billigt är väl måhända en förutsättning för sämre bemedlade jon... Sorgligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang