JBL gto6528 i låda?

CharlesD
21 november 2014 · 4 Inlägg

Tjenis
Jag har fyra av dessa och ett GZTA 5125X steg som jag tänkte sätta i vinterbilen(en kombi). Saknar något bra ställe att montera dom på så jag har precis tagit sönder en låda där det suttit 2st 12" i och börjat stoppa ner dom i.
Det är inte meningen att det ska vara superseriöst eftersom ljudet snart ska ur igen men jag tänkte försöka få det bästa ur det jag har.
Däremot har jag ett par frågor nu.
Lådan är sluten och delad i mitten sen innan. Med den nya framsidan blir det två högtalare i varje kammare eller vad heter det? I alla fall, kan man ha det så eller borde jag dela av dom på diagonalen?
Jag undrar med om jag ska sätta portar i, eller går det köra utan trots att lådvolymen är fel?

Senast redigerat av CharlesD (22 november 2014)

Drönirettab
21 november 2014 · 21 761 Inlägg

Eftersom att det inte verkar gå att hitta parametrar till de där högtalarna så rekommenderar jag inte basreflex iaf. Mitt förslag är runt 10-15 liter slutet per högtalare, då borde de kunna återge en del bas också. smile

CharlesD
22 november 2014 · 4 Inlägg

Hm, får se om jag kan räkna ut volymen imorgon. Tror dock inte det är så mycket men vad vet jag.
Vad blir skillnaden om dom sitter två slutet istället för var för sig då?

CharlesD
22 november 2014 · 4 Inlägg

Ursäkta för dubbelpost men jag kom på en sak till!
Min nya Hollywood strömkabel har ett gäng pilar varje halvmeter, precis innan halvmetersmarkeringen.
Tog för givet att den var till för att uppmärksamma 0,5M-märket men nu blev jag lite osäker.
Eller kan en strömkabel ha en särskild signalriktning med?

Jockk3
22 november 2014 · 1 426 Inlägg

CharlesD skrev:
Ursäkta för dubbelpost men jag kom på en sak till!
Min nya Hollywood strömkabel har ett gäng pilar varje halvmeter, precis innan halvmetersmarkeringen.
Tog för givet att den var till för att uppmärksamma 0,5M-märket men nu blev jag lite osäker.
Eller kan en strömkabel ha en särskild signalriktning med?

nope cool

Drönirettab
22 november 2014 · 21 761 Inlägg

CharlesD skrev:
Vad blir skillnaden om dom sitter två slutet istället för var för sig då?

Det blir ingen hörbar skillnad. En av fördelarna med att ha högtalare var för sig istället för två i samma utrymme är att om ena högtalaren går sönder så påverkas inte den andra, hade båda högtalarna hade suttit i samma utrymme så skulle annars den hela högtalaren ha "upplevt" sitt utrymme som dubbelt så stor och risken att bottna hade ökat.

I det här fallet spelar det ingen större roll enligt mig eftersom att det dels inte gäller rena bashögtalare och dels inte är en permanent montering som måste prestera sitt absolut bästa (tex tävling). smile

CharlesD
22 november 2014 · 4 Inlägg

Drönirettab skrev:

CharlesD skrev:
Vad blir skillnaden om dom sitter två slutet istället för var för sig då?

Det blir ingen hörbar skillnad. En av fördelarna med att ha högtalare var för sig istället för två i samma utrymme är att om ena högtalaren går sönder så påverkas inte den andra, hade båda högtalarna hade suttit i samma utrymme så skulle annars den hela högtalaren ha "upplevt" sitt utrymme som dubbelt så stor och risken att bottna hade ökat.

I det här fallet spelar det ingen större roll enligt mig eftersom att det dels inte gäller rena bashögtalare och dels inte är en permanent montering som måste prestera sitt absolut bästa (tex tävling). smile

Okej, tack! smile
I framtiden kan det bli intressant att bygga en riktig låda till dom med, men det beror väl mest på vad jag skaffar för nästa bil!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang