Biltema Batteri

Phrawzt
21 november 2014 · 141 Inlägg

Tjenare

är ute efter lite nya batteri nu när det är nytt billjud på gång.

Slutsteget pallar vid optimala förhållande att leverera 6000wrms.
Altså vid 14V.
kan gissa på att det kommer leverera cirka 4000wrms då jag inte kommer ligga på bågra 14V.


Jag satt och kolla på:
http://www.rsaudio.se/monteringstillbeh … tic-spv-45

Och insåg hur svindyrt det hade blivigt att uppnå dom 400ah jag vill ha

Så hoppade jag in på Biltema och såg detta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … i-8021051/

Här kan jag uppnå 400ah för mindre än halva priset.

Någon erfaren?
Tack smile

Volvo v70 (1997)
Phrawzt
21 november 2014 · 141 Inlägg

Såg även detta:
vad inntebär 4 års garanti?

http://www.biltema.se/sv/bil---mc/bilre … eri-80700/

Volvo v70 (1997)
cavis Servicetekniker
21 november 2014 · 138 Inlägg

Biltemas agm funkar tydligen jättebra finns många trådar här som ger dom godkänt

Amatör
Phrawzt
21 november 2014 · 141 Inlägg

cavis skrev:
Biltemas agm funkar tydligen jättebra finns många trådar här som ger dom godkänt

Yes, har kollat runt och det ser väldigt positivt ut. Tänkte dock höra igen med er då det blir ett stort inköp av batteri

Volvo v70 (1997)
Glesmark
21 november 2014 · 1 938 Inlägg

Hur många batterier och vilken budget har du?

Jag hade satsat på batteri som kan lämna strömmen snabbt snarare än lagringskapacitet när det gäller för billjud.

Det finns batterirenoveringsfirmor som säljer batterier hyggligt billigt med funktionsgaranti 1-2 år.
Exempelvis Optima Röd kostade 400 kr på en sån firma på tiden jag lekte med ljud, då var det roligare att köpa 4 st sånna än ett nytt.

Jockk3
21 november 2014 · 1 426 Inlägg

biltemas agm batterier funkar kanon
kör 7x 80ah och aldrig varit strul med dom

Phrawzt
22 november 2014 · 141 Inlägg

Glesmark skrev:
Hur många batterier och vilken budget har du?

Jag hade satsat på batteri som kan lämna strömmen snabbt snarare än lagringskapacitet när det gäller för billjud.

Det finns batterirenoveringsfirmor som säljer batterier hyggligt billigt med funktionsgaranti 1-2 år.
Exempelvis Optima Röd kostade 400 kr på en sån firma på tiden jag lekte med ljud, då var det roligare att köpa 4 st sånna än ett nytt.

Budgeten börjar på 6000 och stannar när jag har tillräckligt med batteri för att volten inte skall sjunka.

Så kommer med andra ord köpa ett batteri i taget.

Saken är den att jag har bara en generator på 100A vilket inte är tillräckligt. Därför behöver jag en massa batteri som jag sedan också kommer underhållsladda.

Någon gång i framtiden kanske där kommer en upgradering på generatorn. Men är inte så erfaren på den fronten så batteri blir det först.

Volvo v70 (1997)
Glesmark
22 november 2014 · 1 938 Inlägg

Phrawzt skrev:

Glesmark skrev:
Hur många batterier och vilken budget har du?

Jag hade satsat på batteri som kan lämna strömmen snabbt snarare än lagringskapacitet när det gäller för billjud.

Det finns batterirenoveringsfirmor som säljer batterier hyggligt billigt med funktionsgaranti 1-2 år.
Exempelvis Optima Röd kostade 400 kr på en sån firma på tiden jag lekte med ljud, då var det roligare att köpa 4 st sånna än ett nytt.

Budgeten börjar på 6000 och stannar när jag har tillräckligt med batteri för att volten inte skall sjunka.

Så kommer med andra ord köpa ett batteri i taget.

Saken är den att jag har bara en generator på 100A vilket inte är tillräckligt. Därför behöver jag en massa batteri som jag sedan också kommer underhållsladda.

Någon gång i framtiden kanske där kommer en upgradering på generatorn. Men är inte så erfaren på den fronten så batteri blir det först.

Som ja skrev förut, du bör titta på batterier som lämnar ström snabbt snarare än lagringskapacitet.
Du skall titta på startström, det som benämns som CCA, det säger hur snabbt batteriet lämnar ström i kyla.
Ta Biltemas som exempel, deras 80Ah gula AGM batteri lämnar 800 kallstartsampere mätt i EN, det betyder att det kan lämna 800 Ampere i 10 sekunder kontinuerligt, vid -18 innan spänning blir 7.5v.
Samma batteri lämnar nånstans mellan 1600-2000 Ampere under 10 sekunder i 25 plusgrader.

Testa ett batteri med mycket CCA som sagt, det finns olika sätt att mäta det, EN är Europeisk standard och SAE är Usa's standard.
Om samma värde förekommer på två olika batterier säg att det står CCA 500, det ena mätt i CCA SAE och andra mätt i CCA EN så är det med CCA SAE starkare, man mäter på 2 olika sätt.
30 sek i staterna och 10 sek i Europa.

Ring nån snubbe i din ort som är duktig på billjud, dom kommer ha mycket kul och nyttigt att berätta.

Jockk3
22 november 2014 · 1 426 Inlägg

Glesmark skrev:

Phrawzt skrev:

Glesmark skrev:
Hur många batterier och vilken budget har du?

Jag hade satsat på batteri som kan lämna strömmen snabbt snarare än lagringskapacitet när det gäller för billjud.

Det finns batterirenoveringsfirmor som säljer batterier hyggligt billigt med funktionsgaranti 1-2 år.
Exempelvis Optima Röd kostade 400 kr på en sån firma på tiden jag lekte med ljud, då var det roligare att köpa 4 st sånna än ett nytt.

Budgeten börjar på 6000 och stannar när jag har tillräckligt med batteri för att volten inte skall sjunka.

Så kommer med andra ord köpa ett batteri i taget.

Saken är den att jag har bara en generator på 100A vilket inte är tillräckligt. Därför behöver jag en massa batteri som jag sedan också kommer underhållsladda.

Någon gång i framtiden kanske där kommer en upgradering på generatorn. Men är inte så erfaren på den fronten så batteri blir det först.

Som ja skrev förut, du bör titta på batterier som lämnar ström snabbt snarare än lagringskapacitet.
Du skall titta på startström, det som benämns som CCA, det säger hur snabbt batteriet lämnar ström i kyla.
Ta Biltemas som exempel, deras 80Ah gula AGM batteri lämnar 800 kallstartsampere mätt i EN, det betyder att det kan lämna 800 Ampere i 10 sekunder kontinuerligt, vid -18 innan spänning blir 7.5v.
Samma batteri lämnar nånstans mellan 1600-2000 Ampere under 10 sekunder i 25 plusgrader.

Testa ett batteri med mycket CCA som sagt, det finns olika sätt att mäta det, EN är Europeisk standard och SAE är Usa's standard.
Om samma värde förekommer på två olika batterier säg att det står CCA 500, det ena mätt i CCA SAE och andra mätt i CCA EN så är det med CCA SAE starkare, man mäter på 2 olika sätt.
30 sek i staterna och 10 sek i Europa.

Ring nån snubbe i din ort som är duktig på billjud, dom kommer ha mycket kul och nyttigt att berätta.

samtidigt vill man ju ha ett batteri som klarar flera djupa urladdningar

Glesmark
22 november 2014 · 1 938 Inlägg

Jockk3 skrev:

Glesmark skrev:

Phrawzt skrev:
Budgeten börjar på 6000 och stannar när jag har tillräckligt med batteri för att volten inte skall sjunka.

Så kommer med andra ord köpa ett batteri i taget.

Saken är den att jag har bara en generator på 100A vilket inte är tillräckligt. Därför behöver jag en massa batteri som jag sedan också kommer underhållsladda.

Någon gång i framtiden kanske där kommer en upgradering på generatorn. Men är inte så erfaren på den fronten så batteri blir det först.

Som ja skrev förut, du bör titta på batterier som lämnar ström snabbt snarare än lagringskapacitet.
Du skall titta på startström, det som benämns som CCA, det säger hur snabbt batteriet lämnar ström i kyla.
Ta Biltemas som exempel, deras 80Ah gula AGM batteri lämnar 800 kallstartsampere mätt i EN, det betyder att det kan lämna 800 Ampere i 10 sekunder kontinuerligt, vid -18 innan spänning blir 7.5v.
Samma batteri lämnar nånstans mellan 1600-2000 Ampere under 10 sekunder i 25 plusgrader.

Testa ett batteri med mycket CCA som sagt, det finns olika sätt att mäta det, EN är Europeisk standard och SAE är Usa's standard.
Om samma värde förekommer på två olika batterier säg att det står CCA 500, det ena mätt i CCA SAE och andra mätt i CCA EN så är det med CCA SAE starkare, man mäter på 2 olika sätt.
30 sek i staterna och 10 sek i Europa.

Ring nån snubbe i din ort som är duktig på billjud, dom kommer ha mycket kul och nyttigt att berätta.

samtidigt vill man ju ha ett batteri som klarar flera djupa urladdningar

Mmm, AGM överlag tål fler djupurladdningar, återhämtar sig och lämnar&laddar snabbare än vanliga blybatteri.
AGM överlag är oftast slutna också så dom kan läggas upp och ner, på sidan eller hur man nu vill.
Finns kanske nått undantag, men inget jag stött på.

AGM funkar bra varesig det står står Biltema, Optima eller Tudor på tycker jag.
Optima lämnar något mer kallstartström per Ah men kostar också nästan dubbelt så mycket per Ah som Biltemas. Så återigen, kör på Biltema.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang