Trim och Stylingtips för den med liten plånbok!

artddicted_bloke
22 november 2014 · 22 Inlägg

Här kan vi diskutera och tipsa om hur man får en bil att se, låta och rulla bättre.

Jag har en fråga som lyder: finns det något sätt att få bättre ljud? min främre katalysator sjunger på sista versen och den vill jag byta ut. Kommer en sport kat ge roligare ljud eller ingen skillnad alls? Somsagt kom med alla tips ni har! Jag har redan installerat en sportljuddämpare som inte levde upp till förväntingarna. Det må se bättre ut med fetare slutpipor men villl ha ett fränare ljud! Ta gärna en titt i min profil och tipsa om hur jag kan förbättra min Golf. big_smile

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
Mack855
22 november 2014 · 1 354 Inlägg

Utan turbo kommer du tyvärr inte få mycket fetare ljud hmm

tobbeh78 !
22 november 2014 · 543 Inlägg

Fast en turbo drar ner ljudet.

Min Skyline med 3" (från turbon) avgassystem till 4" dämpare låter mindre än min gamla Mazda Mx6 som hade 2.5" (inkl kat och mellandämpare) till en 4" dämpare.

En sugmotor med större avgas låter mer än en turbomotor med samma dimension på avgassystemet.
sportkatten borde få bilen att låt mer.. men hur mycjet vet jag inte.

Visst kan du få "häftigare" ljud med enbart en större ljuddämpare, sen kan du också sätta i öppet luftfilter så kommer motorn "råma" mer när du gasar sen vet jag inte hur din golf reagerar på det.

Dock vill du få lite kvickare bil billigt så är det att lätta den som gäller.. skrapa bort asfaltsmattor, ta ur reservhjul och annat löst bös i skuffen (om du inte ska åka långt) då kan du spara många kilon.

Trött och bitter?? javisst!
artddicted_bloke
23 november 2014 · 22 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Fast en turbo drar ner ljudet.

Min Skyline med 3" (från turbon) avgassystem till 4" dämpare låter mindre än min gamla Mazda Mx6 som hade 2.5" (inkl kat och mellandämpare) till en 4" dämpare.

En sugmotor med större avgas låter mer än en turbomotor med samma dimension på avgassystemet.
sportkatten borde få bilen att låt mer.. men hur mycjet vet jag inte.

Visst kan du få "häftigare" ljud med enbart en större ljuddämpare, sen kan du också sätta i öppet luftfilter så kommer motorn "råma" mer när du gasar sen vet jag inte hur din golf reagerar på det.

Dock vill du få lite kvickare bil billigt så är det att lätta den som gäller.. skrapa bort asfaltsmattor, ta ur reservhjul och annat löst bös i skuffen (om du inte ska åka långt) då kan du spara många kilon.

ahh tackar! vad är det värsta som kan hända om man installerar ett öppet luftfilter?   kommer sportkatten ändra ljudets karaktär eller bara öka nivån?  och ska se om det finns mer att lätta i bilen, har tagit bort reservhjulet iallafall ^^

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
tobbeh78 !
23 november 2014 · 543 Inlägg

det beror väl på hur just din bil reagerar på ett öppet filter, monterar man det "fel" så kommer motorn börja suga varmluft istället och då får du mindre effekt, man måste avskärma filtret.m
Sen finns det ju dom som har installerat såkallade muschroom filter och att det har sugits in i turbon, men sätter du i ett vanligt kn-filter eller liknande så bör det inte vara någon större fara.

jag upplevde att ljudet fick en annan karaktär, dock var det en v6a.

Trött och bitter?? javisst!
Evildan
23 november 2014 ·

Sen har du andra aspekter med ett så kallat sportluftfilter, det förändrar även motståndet i insuget vilket kan ge dig ökad bränsleförbrukning, lägre effekt samt ett insprutningssystem som havererar pga smuts och eventuell oljefilm på givare om filtret är överoljat.

Ett enkelt vis att få ett trevligare ljud är att använda ett grövre dimensionerat avgassystem efter katalysatorn, finns att köpa färdiga kit eller varför inte labba ihop ett själv, dock är det samma aber här med ett hembyggt, det kan ge dig minskad effekt och högre förbrukning.

Cobraa
23 november 2014 · 47 Inlägg

Evildan skrev:
Sen har du andra aspekter med ett så kallat sportluftfilter, det förändrar även motståndet i insuget vilket kan ge dig ökad bränsleförbrukning,[...]

Lust att förklara varför ökat "motstånd" skulle ge högre bränsleförbrukning?
Menar du att motorn kommer gå med en för fet bränsleblandning? isåfall borde lambdan känna av detta och dra ner på bränsleinsprutet.
Jag kör själv med AEM dryflow... ett torrt filter som funkar asbra, och har inte märkt någon skillnad i bränsleförbrukning. Dock har jag märkt att vridet blir mindre på lägre varvtal, på varma sommardagar.
bilen är en s40 2.0t

artddicted_bloke
23 november 2014 · 22 Inlägg

Okej, om någon kan rekommendera att jag införskaffar ett sportluftfilter till min bil så blire väl så^^  men ny katt behövs och då köper man väl en sport när man ändå är i farten wink    är dem här de två enklaste och bästa sätten rent ljudmässigt att förbättra med?

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
artddicted_bloke
23 november 2014 · 22 Inlägg

jag kanske bör fråga om ett konluftfilter (tror det kallas så) är samma sak (ish) som ett sådant: http://www.aemintakes.com/search/produc … d=28-20128   eller är jag helt ute och cyklar..?   och om jag är det, vart skulle man montera konluftfiltret?

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
artddicted_bloke
23 november 2014 · 22 Inlägg

hittade förresten detta: http://www.knfilters.com/search/product … =69-9751TB  bättre eller sämre? eller ingen åsikt alls? wink

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
Evildan
24 november 2014 ·

Här kan du läsa på lite.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

Jag avråder från ett så kallat sportluftfilter då de små fördelarna det kan ge övervägs i mitt tycke utav alla de nackdelar som det innebär med ett sådant filter.

tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

tyckte KN-filter kitet såg helt ok ut, men som Evild säger läs på lite först, sen får du väga fördelar mot nackdelar.

Trött och bitter?? javisst!
artddicted_bloke
28 november 2014 · 22 Inlägg

Rattbyte skulle sitta fint! men det ska vara en med airbag. Det försvårar det hela såklart..   finns det något snyggt ni vet?  såg en asfrsäch Golf R32 style flat bottom steering wheel på Ebay, kan länka vid senare tillfälle.

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
Aearok
28 november 2014 · 35 Inlägg

Jag tycker att man kan göra mycket med plastidip. Väldigt billigt och lätt sätt att ändra på utseendet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang