Privat chippa Saab 9-3 Aero, fungerar det?

Kevaz Hellre basa än gasa.
24 november 2014 · 1 093 Inlägg

Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråden och vet heller inte om topic är 100% menmen jag försöker.

Kör dagligen en Saab 9-3 Aero 205hk som bruksbil.

De senaset dagarna har jag börjat fundera på om jag ska chippa den för att få lite mer krut, då tänker jag bara steg 1 inget överdrivet med andra ord.
Har hittat steg 1 som billigast för 2500kr.
Men pratade med en kompis som sa att det går att "modifiera/omprogrammera" originalboxen så man slipper köpa ifrån någon butik, kravet var bara att hitta någon som kan göra det såklart.

Så jag tänkte fråga här:
*Stämmer det att det går att "omprogrammera" originalboxen och isåfall, blir det lika bra som att köpa ifrån tex nordic?

*Finns det någon här på detta forumet som kan det? Helst 10-15mil runtom göteborg.

*Vad är lämpligt att betala för en "privat chippning"?


Ursäkta om det blev lite rörigt men jaja, tack på förhand! cool

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Joakim-S Hobby Fotograf
24 november 2014 · 650 Inlägg

Ja alltså, när du chippar bilen hos T.ex. BSR så omprogrammerar dom ju originalboxen. Så man byter ju inte ut själva "boxen" utan laddar in en ny programvara helt enkelt.

MG e-HS (2021)
Kevaz Hellre basa än gasa.
24 november 2014 · 1 093 Inlägg

ProXem skrev:
Ja alltså, när du chippar bilen hos T.ex. BSR så omprogrammerar dom ju originalboxen. Så man byter ju inte ut själva "boxen" utan laddar in en ny programvara helt enkelt.

Okejokej, vet du om detta görs bra av privatpersoner eller är det bäst att göra det på tex BSR?
Hittade ett ställe (tbracing) som gör det för 500kr + frakt, det är helt okej pris för firma antar jag?
Vet dock ingenting om tbracing men det ser relativt seriöst ut!

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Shewii Highland Street Crew
24 november 2014 · 170 Inlägg

ProXem har helt rätt, bara ny mjukvara i boxen.

Som svar på din fråga, dom flesta "hemmatrimmare" jag stött på tar ca 1500kr för ett Steg1, Nordic tar 1000kr mer men dom håller på med Saab nästan exklustivt och ett bra rykte.

Jag tänkte precis som du och gjorde en Steg1 på min bil hos en kille som gjorde det privat, och jag höll på att skjuta motorn åt h*lvete.

Så mitt tips till dig är: Åk till Nordic och spendera dom 1000kr extra så du får behålla bruksbilen smile

EDIT: Åk för h*lvete inte till TB! Det var det jag gjorde, han försökte även blåsa mig på att min turbo var slut och när jag rev ner och kollade så vart den i nästan nyskick. Skojare är vad han är.

Senast redigerat av Shewii (24 november 2014)

Chevrolet Silverado "Opus Magni" (1991)
Kevaz Hellre basa än gasa.
24 november 2014 · 1 093 Inlägg

M_Broberg skrev:
Finns mängder av trådar på STCS forum om TBracing...

kort sagt får du vad du betalar för.

finns 2 stora och erkännt bra aktörer när det gäller saab, Nordic och Maptun.

BSR har också fått en del skit för sina progran.

när det kommer till privatpersoner finns det ett program som gör färdiga grejjer många använder det utan större kunskap, en av utvecklarna till det bor i Borås och är Riktigt duktig.

Mackan heter han på STCS forum, prata med honom.

Okej men i vanliga fall tar dom lika mycket som nordic för ett steg 1 så det är helt okej ändå då antar jag?

Sen var det en annan sak som oroade mig.
Dom vill att jag skickar in min originalbox så att dom kan trimma den, tar ca 3-4 dagar att få tillbaka den.
MEN vad händer om boxen kommer bort på posten? Ersätter dom den då eller står jag hemma på gårdsplan utan en fungerandes bil?

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
24 november 2014 · 1 093 Inlägg

Shewii skrev:
ProXem har helt rätt, bara ny mjukvara i boxen.

Som svar på din fråga, dom flesta "hemmatrimmare" jag stött på tar ca 1500kr för ett Steg1, Nordic tar 1000kr mer men dom håller på med Saab nästan exklustivt och ett bra rykte.

Jag tänkte precis som du och gjorde en Steg1 på min bil hos en kille som gjorde det privat, och jag höll på att skjuta motorn åt h*lvete.

Så mitt tips till dig är: Åk till Nordic och spendera dom 1000kr extra så du får behålla bruksbilen smile

EDIT: Åk för h*lvete inte till TB! Det var det jag gjorde, han försökte även blåsa mig på att min turbo var slut och när jag rev ner och kollade så vart den i nästan nyskick. Skojare är vad han är.

Jasså ska skippa privattrim då helt enkelt!

Jasså TB's hemsida såg seriös ut och jag snackade med honom i telefon om priser och så och då lät han väldigt seriös men det är klart, alla kan ju använda sig av "pokerface". Förutom att han ville att jag skulle skicka in boxen och vara utan bil i 3-4 dagar, men jag vet inte vad som händer om boxen försvinner på posten...

Är väl bara att spara ihop lite pengar och köpa av nordic,speedparts,bsr eller maptun!

Senast redigerat av Kevaz (24 november 2014)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Shewii Highland Street Crew
24 november 2014 · 170 Inlägg

Jasså ska skippa privattrim då helt enkelt!

Jasså TB's hemsida såg seriös ut och jag snackade med honom i telefon om priser och så och då lät han väldigt seriös men det är klart, alla kan ju använda sig av "pokerface". Förutom att han ville att jag skulle skicka in boxen och vara utan bil i 3-4 dagar, men jag vet inte vad som händer om boxen försvinner på posten...

Är väl bara att spara ihop lite pengar och köpa av nordic,speedparts,bsr eller maptun!

http://forum.saabturboclub.com/search.p … hid=583184

Där är länken till vad du får upp på stcs om TB, hatar mig själv lite för att jag inte sökte innan jag åkte ner.wink

Chevrolet Silverado "Opus Magni" (1991)
Kevaz Hellre basa än gasa.
24 november 2014 · 1 093 Inlägg

Shewii skrev:

Jasså ska skippa privattrim då helt enkelt!

Jasså TB's hemsida såg seriös ut och jag snackade med honom i telefon om priser och så och då lät han väldigt seriös men det är klart, alla kan ju använda sig av "pokerface". Förutom att han ville att jag skulle skicka in boxen och vara utan bil i 3-4 dagar, men jag vet inte vad som händer om boxen försvinner på posten...

Är väl bara att spara ihop lite pengar och köpa av nordic,speedparts,bsr eller maptun!

http://forum.saabturboclub.com/search.p … hid=583184

Där är länken till vad du får upp på stcs om TB, hatar mig själv lite för att jag inte sökte innan jag åkte ner.wink

Herregud, läste igenom lite trådar som du länkade... Verkar vara precis som du sa en riktig skojare.
Tack som f*n för all hjälp och tips, var riktigt tur jag gjorde denna tråden annars kunde det gått illa! lol

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang