Bygga om elen från en 850R Automat till manuell

R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
16 november 2014 · 334 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74905/74905-dd897cc994bbfb45937868fdd956a710.jpg
Skulle behöva lite hjälp här med elen då jag håller på att bygga om min volvo 850R från automat till manuell och jag behöver då hjälp på hur jag ska koppla om elen och om jag behöver rensa en del kablar, tacksam för hjälp smile

Nr: 1 kontakten som sitter på automatlådan samt den gröna sladden, ska den klippas?

Nr:2 styrbox till automat

Nr 3 styrbox motor

Nr 4: övrig elektronik

Beskriv gärna med hjälp av bilderna vad som behövs göras.

Senast redigerat av R_Dahlin (16 november 2014)

R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
16 november 2014 · 334 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74905/74905-553255b10470483ef59ff51bdc82d040.jpg
Finns det något här som behövs ändras e kopplas om?

R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
16 november 2014 · 334 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74905/74905-47a585e542a0efe85781eff24af0af93.jpg
Något här som ska rensas e kopplas om?

volvocola Volvo 4 life
17 november 2014 · 347 Inlägg

Härligt att bygget  börja ta fart igen smile
Hoppas du löser detta med  elen iaf  synd  att jag inte är till någon hjälp  aldrig själv gjort detta.

Zulu
24 november 2014 · 98 Inlägg

Jag har skrivit en guide på NordicRs forum.
Den ligger under tips&tricks.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
28 november 2014 · 334 Inlägg

Zulu skrev:
Jag har skrivit en guide på NordicRs forum.
Den ligger under tips&tricks.

Hej jag är inte medlem i nordir längre så har inte möjlighet att se länken men efter mkt om och men så har jag valt att plocka elen från en manuell men vet du om man kan ta från vilken manuell T5 som helst samt styrboxen? big_smile

Zulu
28 november 2014 · 98 Inlägg

Du kan ta hela kabelhärvan från en t5. och köra med din nuvarande styrbox.

men om vi gör det enkelt.
till du har nu 2 boxar.
motor och automat.
från motorboxkontakten går det cs 3 trådar in till amutomatlådans stora stöpsel.
Rväxelns lampkontakt. + startspänning. (startmotor).

på automaten gå startströmmen via lådan som enbart leder signal vidare om du har lådan i N eller P.
denna tråd kan du koppla rakt på startmotorn med manuell.

sedan baklamptrådarna är bara att koppla dom på lådan direkt.

dvs ta loss hela boxen så du ser under motor och vxl stryboxkontakterna. där har du dom 3 trådar du behöver. baklampan kan du koppla vilken väg du vill.
kolla färgkod på haynes för startmotorn. 

kolla här för lite inspiration. det finns en bild som du söker smile
http://www.doninmaailma.com/23253380

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
29 november 2014 · 334 Inlägg

Zulu skrev:
Du kan ta hela kabelhärvan från en t5. och köra med din nuvarande styrbox.

men om vi gör det enkelt.
till du har nu 2 boxar.
motor och automat.
från motorboxkontakten går det cs 3 trådar in till amutomatlådans stora stöpsel.
Rväxelns lampkontakt. + startspänning. (startmotor).

på automaten gå startströmmen via lådan som enbart leder signal vidare om du har lådan i N eller P.
denna tråd kan du koppla rakt på startmotorn med manuell.

sedan baklamptrådarna är bara att koppla dom på lådan direkt.

dvs ta loss hela boxen så du ser under motor och vxl stryboxkontakterna. där har du dom 3 trådar du behöver. baklampan kan du koppla vilken väg du vill.
kolla färgkod på haynes för startmotorn. 

kolla här för lite inspiration. det finns en bild som du söker smile
http://www.doninmaailma.com/23253380

Tack snälla det va precis detta jag behövde big_smile nu vet jag hur jag ska bygga om elen, fick bara andvända mig att google översättning på den finska tråden men funkar fint tack igen big_smile

Severin
29 november 2014 · 1 587 Inlägg

Nice med flera som bygger om big_smile! Var det svårt för din del att fixa intyg osv ?

R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
29 november 2014 · 334 Inlägg

Severin skrev:
Nice med flera som bygger om big_smile! Var det svårt för din del att fixa intyg osv ?

Kommer prova först att bessa den utan annars så har jag en i familjen som jobbar på volvo som kan fixa intyg smile

R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
29 november 2014 · 334 Inlägg

R_Dahlin skrev:

Severin skrev:
Nice med flera som bygger om big_smile! Var det svårt för din del att fixa intyg osv ?

Kommer prova först att bessa den utan annars så har jag en i familjen som jobbar på volvo som kan fixa intyg smile

du får gärna komma på besök i mitt garage om du bor kvar i borås wink

Severin
3 december 2014 · 1 587 Inlägg

R_Dahlin skrev:

R_Dahlin skrev:

Severin skrev:
Nice med flera som bygger om big_smile! Var det svårt för din del att fixa intyg osv ?

Kommer prova först att bessa den utan annars så har jag en i familjen som jobbar på volvo som kan fixa intyg smile

du får gärna komma på besök i mitt garage om du bor kvar i borås wink

Det hade jag gärna gjort men jag har flyttat, tyvärr sad.. Tackar fint för inbjudan iaf.
Jaha, jag hade fixat intyget om jag var du, det kostade mig sammanlagt 2400kr för min del smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang