Coilovers eller sänkfjädrar med sportdämparna?

Jeppe_89
12 november 2014 · 56 Inlägg

Hej!

Jag vet inte om någon har skrivit med samma rubrik, admin kan ta bort det om det finns samma forumer om det. smile
Men ändå provar jag!

På en bra tid har jag funderat att ändra på väghållningen på min familjebil, Volvo V70 -00 (den första generationen).

Jag har kikat på röda sänkfjädrar (60/40 mm och 40/40 mm) med riktiga sportstötdämparna och olika coilovers men vet inte vilken av dessa passar till Volvon för att jag vill inte att min lilla tös skulle bli störd av sin sömn pga bilen är för stötig.

Så vad tycker ni om/har erfaraneheter med coilovers och sänkfjädrar på S/V70 1997-2000.

//Jesper

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
baltis
12 november 2014 · 1 948 Inlägg

Du har väl "coilovers" original på en v70?

Ne ska inte märka ord...

Behöver du ha möjlighet att kunna justera höjden på bilen? (tänk på att en svensk vinter oftast resulterar i att du ändå inte kan göra det då gängorna ger sig...)
Åka mjukt? Köp mjuka fjädrar... däremot så kortar du ju fjädringsvägen när du sänker bilen så beroende på hur du kör och vad för vägar du kör på så får du ju tänka dig lite för bereoende på hur mjuka/hårda fjädrar du väljer.

Sportstötdämpare? Duger utmärkt med ett par nya i oem kvalitet.

hangman
12 november 2014 · 2 174 Inlägg

kolla bland mina gamla bilar...både den gråa och vita kombin hade 60/40 sänkning kommer inte ihåg märket nu men något vanligt tex bilstein..

Jeppe_89
15 november 2014 · 56 Inlägg

baltris. Jag kör ofta på vanliga vägar. Har kört med sänkfjädrar på min gamla 940 men den blev ganska stötig efter en bra tag pga den hade originella stötdämparna kvar när jag bytte till sänkfjädrar. Därför funderar jag på att byta stötdämparna. Har du exempel för mjuka fjädrar?

hangman. Hur var det när du körde med dessa fjädrar på båda V70:or?

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
baltis
15 november 2014 · 1 948 Inlägg

Jeppe_89 skrev:
baltris. Jag kör ofta på vanliga vägar. Har kört med sänkfjädrar på min gamla 940 men den blev ganska stötig efter en bra tag pga den hade originella stötdämparna kvar när jag bytte till sänkfjädrar. Därför funderar jag på att byta stötdämparna. Har du exempel för mjuka fjädrar?

hangman. Hur var det när du körde med dessa fjädrar på båda V70:or?

Har tyvär ingen koll på fjädrar till just volvo v70.
Hör med någon duktig återförsäljare, sellholms kanske?

Jeppe_89
24 november 2014 · 56 Inlägg

baltis skrev:

Jeppe_89 skrev:
baltris. Jag kör ofta på vanliga vägar. Har kört med sänkfjädrar på min gamla 940 men den blev ganska stötig efter en bra tag pga den hade originella stötdämparna kvar när jag bytte till sänkfjädrar. Därför funderar jag på att byta stötdämparna. Har du exempel för mjuka fjädrar?

hangman. Hur var det när du körde med dessa fjädrar på båda V70:or?

Har tyvär ingen koll på fjädrar till just volvo v70.
Hör med någon duktig återförsäljare, sellholms kanske?

Har du några bra märke som jag kan kolla med? Tacksam för tips. smile

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

har du pengar att lägga så skulle jag satsat på coilovers, men det brukar dra iväg om du ska ett par Tein tex.

Trött och bitter?? javisst!
dawwe ...has left the building...
24 november 2014 · 4 474 Inlägg

Tein o "dra iväg" prismässigt? Vad kostar "Tein", typ 15-20'? Det kallar jag inte att det "drar iväg". Kvalitetscoils (förvisso inte till en V70) som Bilstein, KW, H&R brukar ligga runt nämnda summa. Drar iväg gör det första om man väljer deras värre kit, då snackar vi ungefär det dubbla eller mer. Men skall det verkligen dra iväg så är Öhlins ett bra val smile. För övrigt får du vettiga coils från D2, K-Sport mfl från ca 6000 kr (instegskit!) just nu, de brukar ha en "drive i november", leverans först i februari/mars dock...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

ja det kallar jag att dra iväg när man jämnför coils mot sänkfjädrar för ca 2000kr.
10ggr mer är att dra iväg för mig.

finns Tien grejer för 85 000:- så om man går efter dawwes princip så är det kvalitets grejer..
http://www.rhdjapan.com/tein-type-gr-n- … r-gdb.html

Senast redigerat av tobbeh78 (24 november 2014)

Trött och bitter?? javisst!
tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

Intresant att du tycker Tien är typ skit, iaf så jag läser ditt inlägg och sen nämner du D2 och K-sport som är mer eller mindre kända för att vara skitgrejer.. hmmm..

Trött och bitter?? javisst!
baltis
24 november 2014 · 1 948 Inlägg

Jeppe_89 skrev:

baltis skrev:

Jeppe_89 skrev:
baltris. Jag kör ofta på vanliga vägar. Har kört med sänkfjädrar på min gamla 940 men den blev ganska stötig efter en bra tag pga den hade originella stötdämparna kvar när jag bytte till sänkfjädrar. Därför funderar jag på att byta stötdämparna. Har du exempel för mjuka fjädrar?

hangman. Hur var det när du körde med dessa fjädrar på båda V70:or?

Har tyvär ingen koll på fjädrar till just volvo v70.
Hör med någon duktig återförsäljare, sellholms kanske?

Har du några bra märke som jag kan kolla med? Tacksam för tips. smile

Har som sagt ingen koll på volvo, så prova google smile


Och ni andra som diskuterar och jämför tein, k-sport, d2, xyz osv... same same but different säger jag big_smile

Visst köp ni ett kit för 30k+ med en massa inställningsmöjligheter... kommer sluta med att det går saktare för att ni skruvar bort er... det är nog med att bestämma sig för fjäderkonstanter och sen justera hårdhet på dämparen... mina nästa dämpare kommer jag låta sellholms bygga för MIN bil och utan justeringsmöjligheter som det krävs ett helt mekanikerlag och allafall 10 heldagar på bana för att ställa in.

Bilstein pss9 är ett prisvärt och bra chassi OM man ska köra bana, till vardags så duger det utmärkt med sänkfjädrar, ställbara coilovers e bara bortkastade pengar tycker jag.

dawwe ...has left the building...
24 november 2014 · 4 474 Inlägg

Tobbeh: Jag tycker att D2 & K-Sport är extremt prisvärda. Nej inte det bästa men bättre än "gammalt slitet", dessutom kan man sänka smakfullt, det är den "största fördelen". Jag gör mina jämförelser med vad original-prylar hade kostat, kan inte tänka mig att 4 nya originaldämpare inkl fjädrar o fjäderbenslager mm kostar under 10' till en Volvo V70, o då tycker jag INTE att det är att kalla det att "det drar iväg" när vi pratar om typ 5'. Min uppfattning är att TS är ute efter komfort, o då är original eller motsvarande det rätta valet.

Gällande coils för 2' så sitter det sådana på min bruxis. De är katastrofalt hårda när bilen går olastad, dvs endast föraren. Lastar man typ 200 kg blir de helt OK, men de går inte att höja så mycket jag vill o dessutom rostar de friskt och snabbt. Första omgången TA Coils höll i ca 10000 mil och drygt 3 år innan EN dämpare gav upp. Sitter ett nytt kit nu. Varför? Jo för att jag tycker inte det är värt att köpa nytt (original) till min bruxis, o jag har dessvärre inte tid att vänta tills mars då K-Sport eller D2 hade kommit, de går förvisso att beställa med omgående lev men då kostar ca 8500.

Jag anser att Bilstein, KW H&R och motsvarande välkända märken är kvalitetsprylar, även om de "kostar så lite som 15-20' ". Jag har ingen erfarenhet av Tein, men magkänslan är den som Baltis har, dvs "same same but different" om man jämför med K-Sport, D2 mfl.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

Ska inte jiddra mer men om man inte känner till ett märke kan man inte säga bu eller bä.. men men det är bara min åsikt.

Det enda jag vill säga har man råd så går man på coils iaf såna man kan justera i höjd och hårdhet som jag tex kan med mina Tien, men på en v70 så borde det fungera bra med en vanlig sänksats.

Trött och bitter?? javisst!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang