BMW E46 acclererar knappt, indicator lampa lyser. Är bilen kaputt?

Danyeal
25 november 2014 · 420 Inlägg

Samma lampa som på denna bilden : http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1052254
har börjat lysa. Bilen acclererar knappt, känns som om den har svårt att växla och parkeringsensorerna har slutat fungera.

1. Vad är det som händer?
2. Vad kostar det att åtgärda?
3. Varför har det blivit så?

PS. Jag har läst igenom foruminlägget på länken men de verkar ha löst sig för honom, men inte för mig.

Tack på förhand!

Senast redigerat av Danyeal (25 november 2014)

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Rquired Allmänt envis
25 november 2014 · 12 512 Inlägg

Jag vet inte vad som har hänt, det är väldigt svårt att uttala sig om utan att ha mer information eller några felkoder tillgängliga. Men som du kanske har listat ut signalerar lampan en växellåda i nödläge, och det är inte konstigt om du upplever att bilen och växellådan är lite sömniga i det här läget. Det finns för att man skall slippa bli ståendes längs vägen och kunna krypa hem eller till verkstaden istället, men även för att skydda drivlinan så snabba accelerationer eller onödiga växlingar och så vidare låter bilen bli.

I din situation hade jag läst ut vilken felkod som gömmer sig bakom lampan, men en tanke dök upp i huvudet och den kanske säger dig något; Lyser backljuset när du sätter växelväljaren i R? Om inte kan du få liv i det genom att rucka på växelväljaren i läge R?

Det kanske är så att lägesgivaren i växelväljaren är trasig eller glapp? Att PDC är inaktivt fick mig att fundera och det är en enkel sak att kontrollera.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Danyeal
25 november 2014 · 420 Inlägg

Tusen tack för ditt svar Rquired. Det verkar som om bara verkstaden kan få fram felet här. Jag har inte provat och se om backlampan lyser. Tack åter igen

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang