Oljetryck audi a6 2.7 biturbo 00a 26tusen mil

Blyskitare
23 november 2014 · 8 Inlägg

Hej de är så att tanten har köpt en audi a6 00a biturbo som rullat 26000mil

Men nu är de så att den har börjat varna för lågt oljetryck samt att de är olje läckage. Olje läckaget är någonstanns vänster långt fram. Samt oljetrycket har jag mätt med extra oljetryckskontakt mellan filter och bil.
kall motor 70 psi
varm motor 30 psi

Kan läckaget och varningen för lågt tryck hänga ihop?
Hur påverkar vevhusventilationen oljetrycket ? Inte alls, i min värld men de va bara en tanke som slog mig.

Obs inga missljud eller lager knack.

Ide'r motages tacksamt!!

ValP2k
23 november 2014 · 1 122 Inlägg

Pratar vi om att det är trycket vid tomgång eller fulla spjäll?

gasa nu foer faen!
Blyskitare
24 november 2014 · 8 Inlägg

Ja de är tomgång vet ej varvtalet då varvräknaren är död.

ValP2k
24 november 2014 · 1 122 Inlägg

har du 2 bar på tomgången vid varmmotor har du inte problem med trycket. Då har du en trasig givare istället. Finns 2 st olika ena ska varna på 1,2bar och andra 1,4bar

Senast redigerat av ValP2k (24 november 2014)

gasa nu foer faen!
Blyskitare
24 november 2014 · 8 Inlägg

Okej tack nu ska jag erkänna att jag ej litar till 100% på mätningen då jag körde biltema prylar och mätte vid filtret men endå så den visar ju som sagt att jag hadde tryck sen om de felar några % tror ja ej ska påverka ? Byta givare å hoppas de slutar ?

Är de vanligt att dessa givare ger sig ? Menar den har gått 26 så är de väl bra endå om den har hållt så länge. Vart sitter denna givare ?

ValP2k
24 november 2014 · 1 122 Inlägg

Prova byt givarn då den inte kostar många kronor. Det är fullt normalt dom ger sig på alla bilar nångång. Och har du bytt olja någorlunda nydligen? För det påverkar ju trycket det med. 70-160kr på meca beroende vilken motorkod du har

Senast redigerat av ValP2k (24 november 2014)

gasa nu foer faen!
Blyskitare
24 november 2014 · 8 Inlägg

Ja de låter ju rimligt i mina ögon med jag ska gå ut nu och kolla mera se om ja kan hitta något mera.

Tusen tack för all hjälp återkommer med bilder och troligen fler dumma frågor haha

Blyskitare
24 november 2014 · 8 Inlägg

Teori: oljetryckskontakten läcker som ett såll därav lågt oljetryck samt läckage ?
Därav det oljiga oljefiltret oljan har runnit ner över filtret och sett ut som de varit filtret som läckt. Vilket de ej va.

Blyskitare
24 november 2014 · 8 Inlägg

Kunde ju ej provstarta och kolla då oljefiltret var demonterat i jakten på oljetryckskontakten. Men får hem nytt oljefilter samt ny oljekontakt imöra så hoppas vi på bra tryck och inga inkontinensbesvär

Blyskitare
25 november 2014 · 8 Inlägg

Ja det hoppas jag med hur lägger jag upp bilder i tråden ? ☺

Oljetryckskontakt hemma och ny olja å nytt filter.
ska dyka på de imorron då det regnar ikväll å givetvis så håller man på ute... muntert som satan....

Blyskitare
25 november 2014 · 8 Inlägg

Med risk för granatregn så tänkte jag fråga vilken olja SKA de vara i denna audi.
Märke behöver ni aldrig nämna jag vill endast veta om de är 5w40 eller 5w30

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang