Volvo 240, lite frågor/massa problem.

doglas2009
23 november 2014 · 209 Inlägg

Mervolic skrev:

doglas2009 skrev:

Mervolic skrev:

Jag kör tre stycken med bred ljusbild på arbetsbilen. Det lämpar sig ypperligt på svängiga landsvägar. På långa raksträckor på t ex motorväg kan det vara mer önskvärt med längd, men jag är överlag nöjd. Ser 300-350 meter fram utan problem.

Okej, jag kör mer motorväg än små kurviga vägar, men jag vill ändå se ner i dikena (om man nu ens gör det med bred) så jag tror på ett pencil i mitten för att kanske få lite bättre längd.

Har du exakt dom jag länkade till? I så fall, hur tycker du kvalitén är? Några problem?

Då tror jag att du ska köpa bred-lång-bred, det lämpar sig bättre för raka vägar plus att du får en del spridning åt sidorna. Eftersom jag har tre breda så täcker den mittersta större delen av vägen, och då har jag kunnat ställa ut de två yttre riktigt mycket, så ljusbilden är ungefär 3x så bred som vägen redan 100 meter framför. Det är guld värt på kurviga 80-vägar t ex. Jag kör mycket i Lappland och Västerbotten där det finns mycket ren och älg, och det har räddat mig några gånger.

Vi har även bred-lång-bred på en av de andra bilarna på jobbet, den har betydligt smalare ljusbild totalt sett (eftersom lampan i mitten inte är så bred så kan man inte vinkla ut de två yttre lika mycket).

Jag har inte exakt dom du länkade till, jag har inte ens xenon i extraljusen. Jag kör med 100W halogen och tycker det lyser fullt tillräckligt, även om man önskar lite mer ibland. I framtiden ska jag konvertera till xenon och det kommer nog bli utmärkt. Ljusbilden i SIM är riktigt bra tycker jag. Har tidigare haft NBB Alpha, och jämför man med dom så tycker jag att SIM har bättre ljusbild. Jag gillar inte NBB Alphas starka kärna, SIMs breda lyktor ger en jämnare spridning av ljuset och det tycker jag är skönare för ögonen.

Enda problemet med lyktorna är väl att de sägs rosta rätt så lätt, men med tanke på att de kostar 250kr på nästan alla bensinmackar och 199 kr ibland på t ex Swedol så tycker jag att det är lugnt om jag får byta dom om 2 år. I övrigt känns extraljusen överraskande bra (återigen med tanke på priset). Extraljushuset är i hård plast som verkar hållbart, det är riktigt glas istället för plast (har dock både för- och nackdelar, ett stenskott mår dom nog inte så bra av), det är ganska lätt att konvertera dom till xenon och ingen vill stjäla dom. Så överlag är jag väldigt nöjd och jag funderar på att skaffa likadana till privat bruk.

Stort tack för utförligt svar! Det får helt enkelt bli bred-pencil-bred!

doglas2009
23 november 2014 · 209 Inlägg

Evildan skrev:

doglas2009 skrev:
En annan fråga till er 240/740/940-ägare, kan ni lägga i 2:ans växel i 60km/h+? T.ex. om ni kommer till en rondell och ska motorbromsa ner till lagom hastighet?

Min gillar inte det, det tar typ stopp, det är som om man slår i något snurrande eller hur jag nu ska förklara det. Någon som känner igen det?

Det ska du inte göra om du vill behålla lådan mjukväxlad och smidig.
Surrandet du hör är dina synkroniseringar som arbetar på högvarv för att skona kugghjulen i lådan.
Motorbromsa med högre växel samt stötta med färdbromsen istället.

Okej, "surrandet" hörs även när jag hjälper till med bromsen. Men att det bli surrande över huvud taget, tyder det på att växellådan redan är sliten? I både 740 och 940 som jag har kört funkar det nämligen att lägga i 2:an i högre hastighet, en polare brukar nästan alltid lägga i 2:an i 70 km/h för att motorbromsa snabbt(självklart med hjälp av bromsen också), och det funkar utmärkt.

Djo
23 november 2014 · 10 157 Inlägg

Om man är orienterad med pedalerna kan man utan problem lägga i 2an för att motorbromsa i alla hastigheter upp till strax under 100km/h. Med en 240.

Växla till 2an släpp kopplingen väldigt mjukt och bromsa samtidigt.

Sen får man ju välja växel efter hur fort man kör och situationen självklart. Sen kan man ju vara snällare mot bilen och välja 3an tills man kommit ner i fart så läger man i 2an.

Påtal om bromsar jo bromsar ska användas och det är inte fel med några riktigt hårda inbromsningar emellanåt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
spillolja
23 november 2014 · 4 024 Inlägg

Det kan finnas flera faktorer som som avgör om det är lättväxlat eller ej

Oljenivå är den rätt

1*
oljesort lämplig viskositet och klassificering
häller man i en API-gl5 olja i en växlellåda där en Api-GL4 eller Api-GL1 ska användas
blir det trögväxlat då synkringarna blir hala

volvo 240 har haft ATF men man ska har gått över till motorolja 10w-40  med även 5w-40 bör kunna användas
i sina växellådor

2*
Kopplingslammelen kärvar litet grann på växellådans ingående axel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
23 november 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:
Om man är orienterad med pedalerna kan man utan problem lägga i 2an för att motorbromsa i alla hastigheter upp till strax under 100km/h. Med en 240.

Växla till 2an släpp kopplingen väldigt mjukt och bromsa samtidigt.

Sen får man ju välja växel efter hur fort man kör och situationen självklart. Sen kan man ju vara snällare mot bilen och välja 3an tills man kommit ner i fart så läger man i 2an.

Påtal om bromsar jo bromsar ska användas och det är inte fel med några riktigt hårda inbromsningar emellanåt.

Grejen är ju att "surret" kommer när jag lägger i 2:an med kopplingen nere, eller menar du att det ska gå om växellådan är helt frisk?

I övrigt är växellådan riktigt skön, det går för det mesta lätt att lägga i växlarna och det är ganska klara "lägen" eller vad man ska kalla det.

doglas2009
23 november 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:
Det kan finnas flera faktorer som som avgör om det är lättväxlat eller ej

Oljenivå är den rätt

1*
oljesort lämplig viskositet och klassificering
häller man i en API-gl5 olja i en växlellåda där en Api-GL4 eller Api-GL1 ska användas
blir det trögväxlat då synkringarna blir hala

volvo 240 har haft ATF men man ska har gått över till motorolja 10w-40  med även 5w-40 bör kunna användas
i sina växellådor

2*
Kopplingslammelen kärvar litet grann på växellådans ingående axel

Jag har ju faktiskt inte bytt växellådsolja än, så det kanske kan bli bättre med ett byte då.

Kan gnisslig koppling ha nått med det hela att göra?

spillolja
23 november 2014 · 4 024 Inlägg

Kolla upp oljenivån i växellådan evt. byte, sen ut å kör med kärran,  lägg i 2:an vid en sån hastighet att det inte går trögt helt enkelt

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mervolic Yawn...
25 november 2014 · 3 151 Inlägg

doglas2009 skrev:
Stort tack för utförligt svar! Det får helt enkelt bli bred-pencil-bred!

Som sagt, har tre SIM med bred ljusbild på arbetsbilen. Tog med kameran och knäppte någon bild på hur det ser ut. Dock var det tyvärr dimma idag, så längden begränsas ganska rejält.



Halvljus:
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-51185c8ec96b7051b686c1f306315240.jpg


Helljus:
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-888b825c68fa397b04217626a0874abb.jpg


Den stora tallen mitt i helljusbilden är cirka 175 meter bort, och hade inte dimman varit där hade man kunnat se bra mycket längre än så. Skogen bakom tallen är cirka 250 meter bort från bilen.

I verkligheten kan man se betydligt mer än vad som kommer med i kameran, men bilderna är hyfsat rättvisa ändå. Uppskattningsvis har jag cirka 250-275 meter användbart ljus, reflexer syns ju givetvis på mycket längre avstånd än så men det är ganska orelevant att mäta.

Båda bilderna är tagna med samma inställingar på kameran, i manuellt läge. Dock lite ur olika vinklar. smile

doglas2009
25 november 2014 · 209 Inlägg

Mervolic skrev:

doglas2009 skrev:
Stort tack för utförligt svar! Det får helt enkelt bli bred-pencil-bred!

Som sagt, har tre SIM med bred ljusbild på arbetsbilen. Tog med kameran och knäppte någon bild på hur det ser ut. Dock var det tyvärr dimma idag, så längden begränsas ganska rejält.



Halvljus:
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-51185c8ec96b7051b686c1f306315240.jpg


Helljus:
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-888b825c68fa397b04217626a0874abb.jpg


Den stora tallen mitt i helljusbilden är cirka 175 meter bort, och hade inte dimman varit där hade man kunnat se bra mycket längre än så. Skogen bakom tallen är cirka 250 meter bort från bilen.

I verkligheten kan man se betydligt mer än vad som kommer med i kameran, men bilderna är hyfsat rättvisa ändå. Uppskattningsvis har jag cirka 250-275 meter användbart ljus, reflexer syns ju givetvis på mycket längre avstånd än så men det är ganska orelevant att mäta.

Båda bilderna är tagna med samma inställingar på kameran, i manuellt läge. Dock lite ur olika vinklar. smile

Tack så mycket för bilderna!

Detta var då halogenlampor eller? Hur stor skillnad är det egentligen på xenon och halogen?

Nu blir det till att beställa hem extraljusen, se hur lång tid det tar att få hem dom big_smile

Mervolic Yawn...
25 november 2014 · 3 151 Inlägg

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för bilderna!

Detta var då halogenlampor eller? Hur stor skillnad är det egentligen på xenon och halogen?

Nu blir det till att beställa hem extraljusen, se hur lång tid det tar att få hem dom big_smile

Jajjemen, det är med 100W halogen och något skitiga extraljusglas.

Skillnaden mellan xenon och halogen är rätt så markant. Om jag inte minns fel så har halogen ett förhållande mellan watt och ljusflöde (Lumen / lm) på runt 35 lm per watt, medans xenon har 85 lm per watt.

Om mitt minne inte sviker mig som vanligt, så är det i så fall följande som gäller:

55W halogen = 1700 lm.
100W halogen = 3500 lm.

35W xenon = 3000 lm.
55W xenon = 4700 lm.
70W xenon = 6000 lm.

Med xenon inverkar även ljustemperaturen på ljusflödet. Du förlorar 5-10% mellan varje steg du går uppåt från 4300K som lyser mest. Dock kan 5000K eller 6000K upplevas som starkare, då det motsvarar dagsljuset som våra ögon är vana vid.

Alltså, kort och gott, 70W xenon är NÄSTAN dubbelt så starkt som 100W halogen.

doglas2009
26 november 2014 · 209 Inlägg

Mervolic skrev:

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för bilderna!

Detta var då halogenlampor eller? Hur stor skillnad är det egentligen på xenon och halogen?

Nu blir det till att beställa hem extraljusen, se hur lång tid det tar att få hem dom big_smile

Jajjemen, det är med 100W halogen och något skitiga extraljusglas.

Skillnaden mellan xenon och halogen är rätt så markant. Om jag inte minns fel så har halogen ett förhållande mellan watt och ljusflöde (Lumen / lm) på runt 35 lm per watt, medans xenon har 85 lm per watt.

Om mitt minne inte sviker mig som vanligt, så är det i så fall följande som gäller:

55W halogen = 1700 lm.
100W halogen = 3500 lm.

35W xenon = 3000 lm.
55W xenon = 4700 lm.
70W xenon = 6000 lm.

Med xenon inverkar även ljustemperaturen på ljusflödet. Du förlorar 5-10% mellan varje steg du går uppåt från 4300K som lyser mest. Dock kan 5000K eller 6000K upplevas som starkare, då det motsvarar dagsljuset som våra ögon är vana vid.

Alltså, kort och gott, 70W xenon är NÄSTAN dubbelt så starkt som 100W halogen.

Riktigt stort tack för dina utförliga svar!

Jag tycker det såg ut att lysa riktigt bra på dina bilder så om det blir ännu bättre med xenon lär jag bli väldigt nöjd!

Nu är extraljusen skickade, 2254kr från mlimits, hoppas dom kommer snart och att jag får tillbaka min bil från herr mekare.

doglas2009
6 december 2014 · 209 Inlägg

Extraljusen anlände efter bara 2 dagar så det var bra frakttid!

Nu har jag även varit och hämtat min bil. Han bytte, tank, tankarmatur, bromsok bak och skivor bak.

Jag får fortfarande ett gnälligt ljud vänster fram när jag svänger åt höger. Om det inte är hjullager eller bromsar, vad kan det då vara?!

Djo
6 december 2014 · 10 157 Inlägg

Topplagring på fjäderben skulle jag ha kollat smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
6 december 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:
Topplagring på fjäderben skulle jag ha kollat smile

Stort tack för svaret!

Finns det något sätt som okunniga jag kan ta reda på om det är det som är problemet, eller är det svårt/krångligt?

Edit: Är det "farligt" att åka med dålig topplagring på fjäderben?

Senast redigerat av doglas2009 (6 december 2014)

Djo
6 december 2014 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Topplagring på fjäderben skulle jag ha kollat smile

Stort tack för svaret!

Finns det något sätt som okunniga jag kan ta reda på om det är det som är problemet, eller är det svårt/krångligt?

Edit: Är det "farligt" att åka med dålig topplagring på fjäderben?

Jadu kärvar det så är det slut lätt att kolla nja.

Inte en kort stund men det bör byttas då om det är riktigt dåligt kan göra att fjädern kan gå av.

dock svårt säga exakt fel när man inte har bilen hos sig så att säga.  Tror din vän mekanikern kan ta en tur och lyssna vart ljudet kan sitta och sen felsöka.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
6 december 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Topplagring på fjäderben skulle jag ha kollat smile

Stort tack för svaret!

Finns det något sätt som okunniga jag kan ta reda på om det är det som är problemet, eller är det svårt/krångligt?

Edit: Är det "farligt" att åka med dålig topplagring på fjäderben?

Jadu kärvar det så är det slut lätt att kolla nja.

Inte en kort stund men det bör byttas då om det är riktigt dåligt kan göra att fjädern kan gå av.

dock svårt säga exakt fel när man inte har bilen hos sig så att säga.  Tror din vän mekanikern kan ta en tur och lyssna vart ljudet kan sitta och sen felsöka.

Hmm, okej.

Grejen är att han testade bilen för några veckor sedan när jag lämnade in den, då hörde han ett ljud. När han sedan bytt bla. bromsok och skivor bak så hörde han det inte, inte heller min pappa har hört ljudet, det verkar bara komma när jag kör bilen, trots att jag för det mesta köra väldigt mesigt..

Edit: Ljudet kommer alltså inte vid varje högersväng, bara ibland.

Senast redigerat av doglas2009 (6 december 2014)

doglas2009
7 december 2014 · 209 Inlägg

När jag var ute och körde nu så testade jag att gasa till på 2:ans växel på en ganska dålig väg, då kom ljudet jag har pratat om, skulle det kunna tyda på att det är topplagring på fjäderben som är dåligt?

Djo
7 december 2014 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:
När jag var ute och körde nu så testade jag att gasa till på 2:ans växel på en ganska dålig väg, då kom ljudet jag har pratat om, skulle det kunna tyda på att det är topplagring på fjäderben som är dåligt?

Det låter faktiskt som något annat.

Men himla svårt säga rakt av såhär varifrån låter det ? Klapprande ljud klonkande eller något annat ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
7 december 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:
När jag var ute och körde nu så testade jag att gasa till på 2:ans växel på en ganska dålig väg, då kom ljudet jag har pratat om, skulle det kunna tyda på att det är topplagring på fjäderben som är dåligt?

Det låter faktiskt som något annat.

Men himla svårt säga rakt av såhär varifrån låter det ? Klapprande ljud klonkande eller något annat ?

Det låter nästan som ett gnisslande/skavande, som att något slår emot något ibland och typ gnids mot det. Mycket svårt att förklara... neutral

Mervolic Yawn...
7 december 2014 · 3 151 Inlägg

Kommer det bakifrån eller framifrån? Höger eller vänster?

Senast redigerat av Mervolic (7 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang