Kvalitetsindex bilmärken. Har jag bara inbillat mig nåt?

dawwe ...has left the building...
24 november 2014 · 4 474 Inlägg

De allra flesta (från 2014) för att inte säga precis alla klarar med lätthet 45000 mil om de får den föreskrivna servicen. En valfri tre-liters diesel från BMW, MB eller Audi kommer högst troligt smiska rödblockaren duktigt vad gäller körsträcka.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Joakim-S Hobby Fotograf
25 november 2014 · 650 Inlägg

dawwe skrev:
De allra flesta (från 2014) för att inte säga precis alla klarar med lätthet 45000 mil om de får den föreskrivna servicen. En valfri tre-liters diesel från BMW, MB eller Audi kommer högst troligt smiska rödblockaren duktigt vad gäller körsträcka.

Tänker bara slänga mig in i den här! Jag tror båda har rätt, det är nästan omöjligt att säga hur detta skulle gå. Jag tror dock, att ett rödblockare hade vunnit av den anledningen att:

1. Lägre effekt =mindre påfrestning
2. Gammal hederlig teknik som är bevisat att det håller

Det är som sagt vad jag TROR inte fakta. Men det känns som en ganska skottsäker motor. Jag menar den bilen i världen som gått längst är ju en gammal rödblockare om jag inte minns fel? Den satt väl i nån snubbes P1800?

Tror säkert att nån BMW,MB eller Audi också klarar mååånga mil med rätt skötsel!

Aja det va mitt lilla jag ville säga! smile

MG e-HS (2021)
dawwe ...has left the building...
25 november 2014 · 4 474 Inlägg

ProXem: Precis. Finns flertalet exempel med bilar som gått ruggigt långt helt utan haverier, som tex en 530D E39 som "dog i en krock" vid ca 110000 mil. Här i Sverige så tycker "vi" så klart (självklart skall man vara nationalistisk!) att en "rödblockare" är världens bästa motor. Den är inget under, men visst de går långt, men det finns mängder med andra minst lika driftsäkra motorer, tex en välskött gammal hederlig M30B35, de bara går o går, o kammen slits INTE ner om man sköter de som man skall...Frågor du nån jänkare så kommer de garanterat säga att nån gammal stötstångs V8 från 60-talet är den motor som går längst. Tysken kommer säga nåt annat. Engelsmannen förmodligen nåt engelskt, a fransmannen så klart nåt franskt, medans italienaren kommer självklart dra till med nåt italienskt:)

Senast redigerat av dawwe (25 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Joakim-S Hobby Fotograf
25 november 2014 · 650 Inlägg

dawwe skrev:
ProXem: Precis. Finns flertalet exempel med bilar som gått ruggigt långt helt utan haverier, som tex en 530D E39 som "dog i en krock" vid ca 110000 mil. Här i Sverige så tycker "vi" så klart (självklart skall man vara nationalistisk!) att en "rödblockare" är världens bästa motor. Den är inget under, men visst de går långt, men det finns mängder med andra minst lika driftsäkra motorer, tex en välskött gammal hederlig M30B35, de bara går o går, o kammen slits INTE ner om man sköter de som man skall...Frågor du nån jänkare så kommer de garanterat säga att nån gammal stötstångs V8 från 60-talet är den motor som går längst. Tysken kommer säga nåt annat. Engelsmannen förmodligen nåt engelskt, a fransmannen så klart nåt franskt, medans italienaren kommer självklart dra till med nåt italienskt:)

Ja jo nog tog jag rödblockare då det va den som vi pratade om bland annat, men kan tänka mig att nån gammal MB diesel går minst lika långt t.ex smile Men man det känns lite som att jämföra päron och äpplen mellan gammal rödblockare och en ny BMW motor tongue

MG e-HS (2021)
xXSammy
25 november 2014 · 6 569 Inlägg

dawwe skrev:
De allra flesta (från 2014) för att inte säga precis alla klarar med lätthet 45000 mil om de får den föreskrivna servicen. En valfri tre-liters diesel från BMW, MB eller Audi kommer högst troligt smiska rödblockaren duktigt vad gäller körsträcka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91270/91270-21c90d1e3992b82b90392470b1d000a2.jpg

Här har vi något fel, en modern (2009) Ford Mondeo 2.0 TDCI som gått 468553 KM. Men de var för 2 månader sen så vågar säga att den har upp nåt 50.000 mil idag. (Taxi)

Fortfarande original motor, koppling och växellåda. Turbon är aldrig bytt heller smile Det är även den "värdelösa" Citroen-Peugeot-Ford dieseln.

Service intervall: 2000 mil/1år
Bränsle + Luftfilter: 6000mil/3år
Kamrem: 20.000 mil/10år

Senast redigerat av Malheus (25 november 2014)

De/Dem
dawwe ...has left the building...
25 november 2014 · 4 474 Inlägg

Malheus: Ja det måste vara nåt generalfel på den Fårrden, typ att den galna ägaren servat den som man skall, helknas ju! Vad BS (inte Bull Shit, utan Blue Speed*hehe*) menar är att en rödblockare förmodligen går 45000 mil på 22 år utan någon service alls, dvs samma olja/oljefilter mm som den kom med från fabrik. I den tesen ligger det förmodligen en del, dvs det är större sannolikhet att "rödblockaren" klarar det pga större toleranser mm,en modern motor har klart mindre toleranser o därmed känsligare mekanik, men får de den förskrivna servicen så går de i princip "hur långt som helst".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 november 2014 · 2 972 Inlägg

Malheus skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91270/91270-21c90d1e3992b82b90392470b1d000a2.jpg

Här har vi något fel, en modern (2009) Ford Mondeo 2.0 TDCI som gått 468553 KM. Men de var för 2 månader sen så vågar säga att den har upp nåt 50.000 mil idag. (Taxi)

Fortfarande original motor, koppling och växellåda. Turbon är aldrig bytt heller smile Det är även den "värdelösa" Citroen-Peugeot-Ford dieseln.

Service intervall: 2000 mil/1år
Bränsle + Luftfilter: 6000mil/3år
Kamrem: 20.000 mil/10år

Ja jävlar va länge till jag kan köra med min! Den har bara gått drygt 2200 mil på sitt första halvår och blivit belönad med en första service smile

Man undrar om _Blue_Speed_ inser att det finns rödblockare som gett upp eller om han tror det är en evighetsmaskin smile
En till aspekt i det sammanhanget är ju att jämföra hur mycket soppa en genomsnittlig rödblockare behövt för sina 50 000 mil jämfört med andra (modernade) motorer som gått lika långt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
25 november 2014 · 1 128 Inlägg

Imponerande att ni lyckas missa frågan totalt som jag ställde. Också imponerande att en DIESEL Ford lyckats gå 46 som taxi. Vi får väl se om den bilen lever om sisådär 15 år.

Jag ställer frågan igen: Hur många BENSINmotorer från 2014 kommer med lätthet gå längre än en Volvo rödblockare?

Och dawwe där har vi det. En rödblockare tål mer illa behandling än en modern motor innan den ger upp. Så alltså är det en slitstarkare och mer tålig motor. Sedan,  om BMW gör så fantastiska bilar varför är det endast 15 stycken BMW på blocket just nu över hela Sverige som gått över 40 tusen? Både diesel och bensin inräknade.

BMW över 40 tusen både diesel och bensin:

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … h&cb=3

Det kan jämföras med att det finns 6(sex) S70 BENSINARE på blocket som gått över 40 tusen.

Volvo över 40 tusen endast bensinare:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … &cb=41

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
25 november 2014 · 4 474 Inlägg

Men BS, det är för att det är mer lönsamt att skruva en BMW än en Volvo. Nästa fråga tack smile !

För övrigt visste jag inte att frågan gällde hur illa en bilmotor kan behandlas, frågan var inte ställd på det viset. Ta av dig dina Volvo-snurriga brillor smile

Det finns dessvärre, alltför många exempel där nån köper en äldre (10-20 år) gammal BMW o berömmer skicket, den har ju "bara" gått 20000 mil, sedan vid närmare kontroll kommer det fram att bilf*n gått minst det dubbla...

Senast redigerat av dawwe (25 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Presidento Of World
25 november 2014 · 3 324 Inlägg

som var på frågan; jag hade en Vectra B -97 med 1.8liters maskin på 43k mil och den gick kanon sen såldes den.

haft flertalet oplar med över 30k mil bensinare

längst är en bekant som har en 60k milare vectra diesel, med original motor autolåda samt turbo.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 november 2014 · 2 972 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Imponerande att ni lyckas missa frågan totalt som jag ställde. Också imponerande att en DIESEL Ford lyckats gå 46 som taxi. Vi får väl se om den bilen lever om sisådär 15 år.

Jag ställer frågan igen: Hur många BENSINmotorer från 2014 kommer med lätthet gå längre än en Volvo rödblockare?

Och dawwe där har vi det. En rödblockare tål mer illa behandling än en modern motor innan den ger upp. Så alltså är det en slitstarkare och mer tålig motor. Sedan,  om BMW gör så fantastiska bilar varför är det endast 15 stycken BMW på blocket just nu över hela Sverige som gått över 40 tusen? Både diesel och bensin inräknade.

BMW över 40 tusen både diesel och bensin:

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … h&cb=3

Det kan jämföras med att det finns 6(sex) S70 BENSINARE på blocket som gått över 40 tusen.

Volvo över 40 tusen endast bensinare:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … &cb=41

Allvar? Dags att vakna ur din dröm?

Gör samma sökning på mobile.de och du får betydligt fler BMW än Volvo. Så om motorerna rullar i Tyskland hela livet blir utgången tvärtom med din logik....

Eller vidare, räkna på antal skrotade bilar nyare än 2000 av Volvo och BMW. Fan, Volvo skrotas ju grymt många fler, måste va en värdelös bil....

Senast redigerat av matteeee (25 november 2014)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
25 november 2014 · 1 128 Inlägg

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Imponerande att ni lyckas missa frågan totalt som jag ställde. Också imponerande att en DIESEL Ford lyckats gå 46 som taxi. Vi får väl se om den bilen lever om sisådär 15 år.

Jag ställer frågan igen: Hur många BENSINmotorer från 2014 kommer med lätthet gå längre än en Volvo rödblockare?

Och dawwe där har vi det. En rödblockare tål mer illa behandling än en modern motor innan den ger upp. Så alltså är det en slitstarkare och mer tålig motor. Sedan,  om BMW gör så fantastiska bilar varför är det endast 15 stycken BMW på blocket just nu över hela Sverige som gått över 40 tusen? Både diesel och bensin inräknade.

BMW över 40 tusen både diesel och bensin:

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … h&cb=3

Det kan jämföras med att det finns 6(sex) S70 BENSINARE på blocket som gått över 40 tusen.

Volvo över 40 tusen endast bensinare:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … &cb=41

Allvar? Dags att vakna ur din dröm?

Gör samma sökning på mobile.de och du får betydligt fler BMW än Volvo. Så om motorerna rullar i Tyskland hela livet blir utgången tvärtom med din logik....

Eller vidare, räkna på antal skrotade bilar nyare än 2000 av Volvo och BMW. Fan, Volvo skrotas ju grymt många fler, måste va en värdelös bil....

När jag tittar på vilka bensinare som gått längst på den där sidan i Tyskland av Volvo och BMW så är det lite roligt att det är hur många Volvo från 90-talet som helst av de bilar som gått runt 40 tusen och mer. Väldigt många 850is bland annat. smile Detta i ett land där knappast Volvo är märke nummer 1.

De Volvosarna som tillverkas idag är ju inte värda att bli kallade Volvo, över halva bilarna är ju Ford-grejer bara. Synd, för jag tycker V70II är väldigt snygg. V70N är absolut sista riktiga Volvon.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (25 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
xXSammy
26 november 2014 · 6 569 Inlägg

Du är medveten om att det står Ford på kontaktstyckena till framlyktorna på V70N? smile

De/Dem
ekelund88
26 november 2014 · 2 656 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Imponerande att ni lyckas missa frågan totalt som jag ställde. Också imponerande att en DIESEL Ford lyckats gå 46 som taxi. Vi får väl se om den bilen lever om sisådär 15 år.

Jag ställer frågan igen: Hur många BENSINmotorer från 2014 kommer med lätthet gå längre än en Volvo rödblockare?

Och dawwe där har vi det. En rödblockare tål mer illa behandling än en modern motor innan den ger upp. Så alltså är det en slitstarkare och mer tålig motor. Sedan,  om BMW gör så fantastiska bilar varför är det endast 15 stycken BMW på blocket just nu över hela Sverige som gått över 40 tusen? Både diesel och bensin inräknade.

BMW över 40 tusen både diesel och bensin:

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … h&cb=3

Det kan jämföras med att det finns 6(sex) S70 BENSINARE på blocket som gått över 40 tusen.

Volvo över 40 tusen endast bensinare:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … &cb=41

Allvar? Dags att vakna ur din dröm?

Gör samma sökning på mobile.de och du får betydligt fler BMW än Volvo. Så om motorerna rullar i Tyskland hela livet blir utgången tvärtom med din logik....

Eller vidare, räkna på antal skrotade bilar nyare än 2000 av Volvo och BMW. Fan, Volvo skrotas ju grymt många fler, måste va en värdelös bil....

När jag tittar på vilka bensinare som gått längst på den där sidan i Tyskland av Volvo och BMW så är det lite roligt att det är hur många Volvo från 90-talet som helst av de bilar som gått runt 40 tusen och mer. Väldigt många 850is bland annat. smile Detta i ett land där knappast Volvo är märke nummer 1.

De Volvosarna som tillverkas idag är ju inte värda att bli kallade Volvo, över halva bilarna är ju Ford-grejer bara. Synd, för jag tycker V70II är väldigt snygg. V70N är absolut sista riktiga Volvon.

herregud vilken envis människa ... till och med en häcklad prius , eller som i mitt eget fall en 35k mil skoda octavia 1.6 håller bra om man servar och tar hand om bilarna

B230 är inte världens bästa motor , långt ifrån att tex plocka ut 116hk 50 hk per liter är till och med för tidsåldern en riktigt dålig siffra

gör en slagning här på forumet annars "b230 problem"

drog en på google för skojs skull

Ungefär 9 870 resultat av "s85b50 problem"

Ungefär 98 700 resultat av "b230 problem"

Ungefär 57 400 resultat av "saab motorproblem" märk här att jag inte specificerade en motor utan bara "motorproblem" som då innefattar ALLA modeller

inser du nu hur svaga dina argument är?

v70n är ford tillverkad just sayin

matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 november 2014 · 2 972 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Imponerande att ni lyckas missa frågan totalt som jag ställde. Också imponerande att en DIESEL Ford lyckats gå 46 som taxi. Vi får väl se om den bilen lever om sisådär 15 år.

Jag ställer frågan igen: Hur många BENSINmotorer från 2014 kommer med lätthet gå längre än en Volvo rödblockare?

Och dawwe där har vi det. En rödblockare tål mer illa behandling än en modern motor innan den ger upp. Så alltså är det en slitstarkare och mer tålig motor. Sedan,  om BMW gör så fantastiska bilar varför är det endast 15 stycken BMW på blocket just nu över hela Sverige som gått över 40 tusen? Både diesel och bensin inräknade.

BMW över 40 tusen både diesel och bensin:

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … h&cb=3

Det kan jämföras med att det finns 6(sex) S70 BENSINARE på blocket som gått över 40 tusen.

Volvo över 40 tusen endast bensinare:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … &cb=41

Allvar? Dags att vakna ur din dröm?

Gör samma sökning på mobile.de och du får betydligt fler BMW än Volvo. Så om motorerna rullar i Tyskland hela livet blir utgången tvärtom med din logik....

Eller vidare, räkna på antal skrotade bilar nyare än 2000 av Volvo och BMW. Fan, Volvo skrotas ju grymt många fler, måste va en värdelös bil....

När jag tittar på vilka bensinare som gått längst på den där sidan i Tyskland av Volvo och BMW så är det lite roligt att det är hur många Volvo från 90-talet som helst av de bilar som gått runt 40 tusen och mer. Väldigt många 850is bland annat. smile Detta i ett land där knappast Volvo är märke nummer 1.

De Volvosarna som tillverkas idag är ju inte värda att bli kallade Volvo, över halva bilarna är ju Ford-grejer bara. Synd, för jag tycker V70II är väldigt snygg. V70N är absolut sista riktiga Volvon.

När jag sökte på bensinare och BMW som gått över 15k mil (max man kan välja) så får jag över 15 000 träffar. Samma sökning men med Volvo istället gav precis över 2000 träffar. Alltså är BMWs motorer mer än 7ggr bättre wink

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
viccoA
26 november 2014 · 3 109 Inlägg

Bilar idag håller generellt en högre kvalitet och driftsäkerhet än bilar från -70 -80 -90 och -00 tal.
Det kallas utveckling.

Förra firmabilen, en XC90 D5 hade gått 62.000 mil med i princip oskruvad motor, hade inte ens bytt turbo.

Min tjänstebil Mercedes GLK, har gått 9.000 mil och har inte behövt något utöver en omprogrammering av gasspjället vid sidan om byte av olja och filter.

Vi har även haft ett par Renault Trafic, den senaste vi bytte in hade gått 16.000 mil och var sex år gammal, den hade vi inte ens bytt bromsbelägg på.

Volvos rödblockare var inte ett under av motorgång, bränsleförbrukning eller effekt ens samma dag den lanserades. Hållbar - ja men inte särskilt spännande.

Själv har jag rostlagat stora hål i golvet på en 4 år gammal Volvo på 90-talet, allt var inte bättre förr. Givetvis är många äldre bilmodeller hållbara men det är även de flesta nya bilar.

Senast redigerat av viccoA (26 november 2014)

Anders1984
26 november 2014 · 82 Inlägg

Sjukt underhållande tråd att läsa big_smile

Läste någon artikel för något år sedan, vad biltillverkarna själva trodde / tyckte ang kvalité på nyare bilarna kontra om det "var bättre förr"

I artikeln svarade de ledande tillverkarna (kommer inte ihåg vilka det var)

Ska se om jag inte kan googla fram den där artikeln..

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
26 november 2014 · 799 Inlägg

Sällan trådar av denna natur slutar med krig mellan volvo och bmwmercedesaudi folk...

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
ekelund88
26 november 2014 · 2 656 Inlägg

Lillkanto skrev:
Sällan trådar av denna natur slutar med krig mellan volvo och bmwmercedesaudi folk...

ingen som krigar här?smile skrev du i fel tråd?big_smile

Lillkanto Inbiten Volvonörd
26 november 2014 · 799 Inlägg

ekelund88 skrev:

Lillkanto skrev:
Sällan trådar av denna natur slutar med krig mellan volvo och bmwmercedesaudi folk...

ingen som krigar här?smile skrev du i fel tråd?big_smile

Okej, sällan folk argumenterar in i oändligheten ang, volvo/tyska premiumärken i trådar av denna natur.

Kriga kanske var ett starkt ord men tänkte att folk skulle förstå hur jag menar.

Back to topic!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang